handdator

Visa fullständig version : Polo problem.Snälla hjälp



w202w202
2012-05-21, 22:30
Hej
Jag har en nyköpt Polo av årsmodell 00.
Bilen är automat med endast 5 000 mil på mätaren.
Problemet är att den emalanåt edast går på 3 cylindrar.
Bilen var inne hos VW redan 2008 med sanna problem.
Det som gjordes var byte av spridare.
Jag hadde bilen inne för 6 månader sedan för samma problem.
Då gjordes nästan samma sak.Justering av spridare.Det hjälpte i några dagar sen samma visa.
Ibland går den perfekt.Men närsomhels så börjar den att gå på 3 cylindrar.
Om jag stänger av bilen så "brukar" det funka. Dock inte alltid.Då det inte funkar så är den svår startad och då den startar så luktar det bensin.
VW verkstaden visste inte var dom skulle felsöka så jag är lite i en återvändsgränd.
Jag har bytt tändstifft och tändkablar.Det blev ingen skillnad.
Tändstifftet på 1:ans cylinder var mycket svartare än de andra.
Då bilen står på tomgång och hostar och harklar så har jag försökt att peta på alla kablar för att få en reaktion men inget händer.
Snälla. Ge mig förslag på vad jag kan göra.

//Alexander

Fajles
2012-05-22, 00:08
Hejsan !
Hade samma problem på min första golf. De var tändspolarna som la av en efter en eller började glappa i anslutningarna ! Värt att testa kanske?
Med vänlig hälsning, filip

bmk
2012-05-22, 09:18
jag hade iof en polo GTI -01 men på den upplevde jag att enn av tand kablarna i bland åkte "lossna" och åkte upp. och måtte tryckas ner igjen.

w202w202
2012-05-30, 23:24
Nu börjar jag bli trött.
Har bytt tändspole och köpt ny spridare. Men inget gör att problemet upphör.
Kan det va luftmassemätare eller styrenhet för insprutning.
Någon som har en aning

Jonny
2012-05-31, 21:49
jag har samma problem på min -97:a, jag har mätt kompression och det var inga dåliga värden men dom var ojämn. jag ska lyfta på toppen snart och se om det är brända ventiler eller nåt. Har du kollat komression?

polomannen
2012-06-01, 21:34
Börja med kolla komprissonen....är den okej gå vidare på nästa grej kolla felkoder tex.osv .osv.
Kolla även kamreminställningen på samma gång du håller på.

w202w202
2012-06-04, 23:40
Jag har inte kollat kompression.Ska köpa en mätare för det.
Men det känns inte riktigt rimligt att något med kamreminställningen eller i motorn är problemet.
Eftersom den går bra en liten stund då man åker i väg.Problemet kommer efter en stund.
Dålig komp borde innebära att motorn inte går bra ibland.Eller är jag fel ute?

Felkoder kollades i helgen. Det fanns inga.
Borde väll inte vara något med luftmassemätare.Då borde den väll gå dåligt lite mer generellt och inte bara på 1 cylinder?
Styrenhet för insprutning tittade jag på i helgen.Lite av ett långskott.Tänkte om man kunde se något i kontakterna.Men allt såg bra ut.

Men jag har en känsla av att felet inträffar som följande.
Vid kallstart så går bilen bra då bilen får choke.
Om jag står still så kommer felet då bilen blir varm och tomgång sänkts.
Men om jag åker i väg och bilen har högre varv så är chansen större att felet inte inträffar.
Låter väldigt flumigt.Men jag vet inte hur jag ska förklara.
Hoppas at någon kan lista ut felet.
Tacksam för all hjälp

polomannen
2012-06-06, 20:27
Du skriver att 1ans stift var mer sotigaren än dom andra.....
Testa att koppla ur kontakten till lambasonden när motorn är kall och varmkör den då och se hur den reagerar då.

w202w202
2012-06-07, 20:39
Jag testade i dag att ta ett kompprov.Det visade på 1 :an 10,5 och på resterande 15,5 15,2 15,6,
Antar att detta betyder att toppen måste lyftas och inlämning för att slipa ventilerna.
Är det någon som har förslag på ställe att få detta gjort till ett bra pris i sörmland?

w202w202
2012-06-07, 20:41
Jag behöver nog göra samma sak.Har du fått något prisförslag

Jonny
2012-06-24, 20:30
Jag tänkte bara meddela att på min polo-97 så var det en lyftare som blivit "stum" dom ska ju fjädra lite med hjälp av olje trycket, det hade i sin tur gjort att ovan sidan på denna hade blivit ner nött och gjorde så att ventilen inte öppnades helt och inte heller stängde helt eftersom den var "stum".
Nu med ny lyftare och inslipad ventil så vart den som ny igen.
På torsdag vänter besiktning, håller tummarna.