handdator

Visa fullständig version : Wastegate Golf 4 1.9 TDI -98



goliat_43
2012-05-16, 22:35
Hej!

Har en Golf 1.9 TDI från -98 som av och till har haft problem med att övertrycksskyddet löser. Har nu plockat av turbon och konstaterat att wastegaten behöver väldigt högt tryck för att ens börja öppna. Närmare 0,8 bar innan den ens lyft ventilen från sätet (<1mm). När trycket är uppe i cirka 1.8 bar (så högt jag vågade lägga på) så är ventilen fortfarande inte öppen mer än mellan hälften och en tredjedel av vad den rent mekaniskt kan öppna. Ventilen i sig kärvar inte alls, utan det är tryckdosan som inte ger mer öppning än såhär..

Är detta normala värden eller är det fel på dosan?

Om man mäter hur stången rör sig så ger den ungefär 5mm utslag per 0,5 bar övertryck..

Sn00k
2012-05-17, 00:31
har du en turbo med variabelt hus/flappar i? (en andra klocka som pekar rakt neråt på turbon när den sitter i bilen, om jag minns riktigt)
det är nämligen väldigt vanligt att armen till denna börjar kärva och "övertrycksskyddet" slår ifrån.. varpå bilen blir alldeles dunderslö och tappar allt vad laddtryck heter.. lite gnessande och wd-40 så brukar den hänga med några tusen mil till.

goliat_43
2012-05-17, 08:29
har du en turbo med variabelt hus/flappar i? (en andra klocka som pekar rakt neråt på turbon när den sitter i bilen, om jag minns riktigt)
det är nämligen väldigt vanligt att armen till denna börjar kärva och "övertrycksskyddet" slår ifrån.. varpå bilen blir alldeles dunderslö och tappar allt vad laddtryck heter.. lite gnessande och wd-40 så brukar den hänga med några tusen mil till.

Nej, det är inte VNT på denna, det är en helt vanlig wastegate. Finns det ens någon turbo som använder både VNT och wastegate?

Hur mycket laddtryck skall dessa bilar ha? Gissar på runt en bar, stämmer det?