handdator

Visa fullständig version : Tomgång polo 1,4 -97



Jonny
2012-05-15, 21:15
Hej på er!
Som ny medlem på detta forum så vill jag börja med att ställa en fråga, på vår polo så låter det som den går på
3-cyl på tomgång det pluttrar ur avgasröret. Jag har bytt fördelare för denna var glapp, men utan resultat.
Jag läste på en annan tråd att gasspjället brukar krångla, gäller det även på min som har gaswire. Där stod att man bör grundinställa spjället. Jag såg att denna författare hade samma problem som att när man kopplar ur vid ex. rödljus ,så vill motorn lägga av, vidare så har jag hög co på tomgång, men normal vid 2500 rpm. Det är även oljekladd i luftrenaren som kanske kan bidra till problemen. Jag vore även tacksam om nån vet hur man mäter lambdasonden.
Nu hoppas jag någon kan bidra med något föslag.

goliat_43
2012-05-16, 23:05
Har du allt i tändsystemet i bra skick? Hög CO på tomgång kan ofta komma från taskig tändning. Du skriver att du bytte fördelaren, hur är det med tändspole(/spolar), matning till den och tändkablar? Är tändstiften nya och rena? Varför finns det oljekladd i luftrenaren? Där ska det inte vara olja och det pekar ju på att något är fel.

Om allt ovan är kollat och du är säker på att gnistan är bra så kan man ju börja kolla lambda och sånt. Oftast har lambdasonden tre kablar typiskt två vita och en svart på Bosch. Du mäter då mellan svart och jord. ~0,7V = lambda 1. <0,7 volt = lambda <1, >0,7V = lambda > 1. I praktiken kommer man mycket sällan se ett värde svarande mot lambda = 1, men värdet bör iaf variera mellan kanske 0,5 och 1 volt typ om systemet lyckas hyffsat med att hålla lambda.

Edit: Antar förresten att CO-värdena kommer från en besiktning? Sägs det nått om Lambdavärden också? Kommer inte ihåg om de alltid skriver ut lambda, men om det inte är ett okej värde får man ju nerslag. Typ "lambda förhöjd tomgång - hög".

MiWi
2012-05-17, 12:04
Om allt ovan är kollat och du är säker på att gnistan är bra så kan man ju börja kolla lambda och sånt. Oftast har lambdasonden tre kablar typiskt två vita och en svart på Bosch. Du mäter då mellan svart och jord. ~0,7V = lambda 1. <0,7 volt = lambda <1, >0,7V = lambda > 1. I praktiken kommer man mycket sällan se ett värde svarande mot lambda = 1, men värdet bör iaf variera mellan kanske 0,5 och 1 volt typ om systemet lyckas hyffsat med att hålla lambda..

Polon har lambdasond med 4 kablar (två vita, en grå, en svart).

Gasspjället är ett vanligt problem (har ingenting med vajern att göra utan elektroniken inuti den) och är värd att kolla upp.

Jonny
2012-05-17, 13:18
Tackar för intresset; idag demonterade jag spjällhuset och gjorde rent detta med t-röd och tandborste. Resultatet av detta blev något högre tomgång och det där att den vill döa vid röd ljus försvann. Men att den går på 3-cyl är kvar, jag misstänker att det är nåt med tändningen nu. Hur vet man att man måste grundinställa spjällhuset efter en
rengöring?

Jonny
2012-05-17, 19:22
Nu har jag provat med ny tändspole och jag har bytt tändstift, tänd kablarna är beg. dom fick jag med fördelaren som jag bytte, jag tvivlar att det är samma fel på dom som mina före detta. Co mätningen gjorde jag med ett analys instrument på en kompis verkstad, på det finns även lambda med, men tänkte inte på det värde då. Bilen går hur bra som helst när man kör, men släpper man ner den på tomgång så börjar pluttret, den går jämt på tomgång annars. Jag har även dragit isär de flesta kontakter och kört med el.rengöring. Jag ohm mätte spridarna oxå 14,5 ohm på alla. Nu har jag haft i akut spridarrengöring, hoppas detta kan hjälpa mig. Jag har oxå kompressionstesta
det testet var inte lika på alla cylindrar,men enligt kompisar till mig ska detta ojämna ej spela nån roll. Jag fick ej heller riktigt tätt vid testet, men eftersom den går så bra vid normal körning så tror jag kompressionen är bra. En tanke jag fick nu är : kan en spridare ha "hängt" sig i öppet läge?

Hoppas ni orkar läsa all text, svårt att förklara med ord vill gärna hjäpa till att visa med händerna.

Jonny
2012-06-16, 22:11
Ville bara tala om att jag hittat felet, det var en sliten och förmodligen stum ventillyftare som bidrog till ovan nämnda symptom. Nu är denna bil på banan igen ska bara köra den ett tag innan vi provar avgasvärdena igen och hoppas på att catten överlevt.
Ha det!