handdator

Visa fullständig version : skev bromsskiva fram polo



larsahl
2007-08-01, 08:45
Hej!
Jag var o köpte nya bromsskivor till min polo för ett tag sedan och har nu monterat på dessa, samt nya belägg. Men det visade sig att den vänstra skivan när den roteras så snuddar den o fastnat lite lätt på belägget och roterar man vidare lite så blir det ett glapp på någon millimeter igen, typ om skivan vore skev 1-2mm på en viss punkt. Så är det inte på den andra sidan kan bero på att backarna är mer pressade tillbaka där det vet jag inte.

Ska jag byta mot en ny skiva för den vänstra eller spelar det ingen roll?
När klossarna pressar emot skivan då sviktar den väll lite endå eller?

Quattro_mannen
2007-08-01, 10:00
Skivan ska sitta rakt,kolla så att du inte har rost/smuts mellan skivan och hjulnavet,det är mycket viktigt att du putsar rent före montering...Om det är skivan som e sned så byt,det borde ju vara garanti isf.

Mvh Nicklas

Fredrix
2007-08-01, 10:33
"När klossarna pressar emot skivan då sviktar den väll lite endå eller?"

Nej, 1-2mm kan du inte köra med, och du känner tiondelar i pedalen om den är skev.
Som Quattro_mannen skrivit, har du inte gjort fel själv så BYT !

Scratchen
2007-08-01, 11:53
Kör du med de gamla beläggen? Om de är lite snedslitna så kan det ju upplevas som att den nya skivan är sned istället.

Edit: såg nu att du skrev att det var nya belägg också...

Lillen
2007-08-01, 12:04
Kör du med de gamla beläggen? Om de är lite snedslitna så kan det ju upplevas som att den nya skivan är sned istället.

Men snedslitna belägg kan ju inte skapa en pulserande effekt iaf.
Är den vind och pulserar eller sitter den snett på navet????

larsahl
2007-08-06, 14:35
Okej.. ska ta o montera bort dem ikväll och kontrollera om det är någon smuts kvar o borsta rent det isfl samt testa.

larsahl
2007-08-09, 22:19
Hm togbort bromsoket och skivan.. gjorde kliniskt rent med stålborste och torkade av med förtunning. satte tillbaka skivan och roterade sedan.
typ oooh *** man ser med blotta ögat att skivan inte roterar rätt, åker till micro och byter imorgon :)

Känns ju inte som om det kan vara navet som man monterar skivan på är skev.

Lillen
2007-08-09, 22:21
Känns ju inte som om det kan vara navet som man monterar skivan på är skev.

Normalt får man nog våldföra sig med ganska mycket våld för att få navet skevt , förmodligen skulle nog något annat gå sönder före det.
Så något fel är det nog på skivan om den var ny?

larsahl
2007-08-11, 21:32
helt sjukt.. bytte skiva mot en ny på micro och det är samma med denna skiva oxå.. måste va navet? Det är verkligen ingen smuts kvar heller. Jag har ju problem med vibrationer i ratten vid typ hastigheter över 110 km/h, kanske det är navet där som är den felande länken?

Vad ska jag göra? :S
Åka o byta mot en ny skiva igen? känns knas.....