handdator

Visa fullständig version : Golf 5an blir varm efter 1 mil först? 2009as 1,9 tdi bluemotion



lundqvistarn
2012-05-14, 23:36
Har en golf 5 blue motion 2009a dvs den med 1,9 tdi motorn på 105 hästar.

Har sen köpt 2-3 månader tyckt den är seg på komma upp i normal arbets temp ( 90 grader )

Kollade igår extra noga, bilen hade stått stilla i ungefär 8 timmar och det var 10 grader ute. Fick köra precis en mil innan tempen var uppe i 90 grader. Och då var det ändå 10 grader varmt i luften.

Kan jag behöva byta termostaten eller är det vattentempsensorn?

Om jag haft på motorvärmaren på morgonen när det är under 5grader plus ute så när jag ska backa ut bilen från kallgaraget är tempen på ca 70-75 grader precis då jag startar bilen och backar ut. Jag backar ut å går å stänger garage porten Och då när man sätter sig i bilen igen å ska åka till jobbet är tempen nere på min igen?

Vad kan vara fel?
Tempsensor eller termostat?

magnusT
2012-05-15, 08:25
Det behöver inte vara nåt fel. Men jag hade nog kollat termostaten.

Thomas79
2012-05-15, 11:35
Jag kollade idag i och för sig har jag inte. Samma motor en TSI har jag den kom upp till 90 grader på 5 km har hört att en tum regel att bilar kommer upp i 90 grader är 4 till 9 km


Sent from my iPhone

a128
2012-05-15, 12:39
jag har själv en tsi från-07 och den behöver ca 5 km för normal drifttemp på kylarvattnet

min förra 1,6 fsi behövde ibland upp till en mil för normal drifttemp

T-mek
2012-05-15, 21:15
Min 240 från -75 blev varm på 800 meter... ;-)

Man kan inte jämföra bensin och dieselmotorer när det gäller sånt.. Speciellt inte en bluemotion..
Ju effektivare man bygger en motor desto mindre spillenergi finns att värma kylvattnet med, enkel fysik.
Tycker det låter normalt med 10 km...

Bossni
2012-05-15, 21:30
haha samma med min brukis Opel astra från 95, värmen kommer direkt men nackdelen är att den drar 1l/mil på 100hk.


Min 240 från -75 blev varm på 800 meter... ;-)

Man kan inte jämföra bensin och dieselmotorer när det gäller sånt.. Speciellt inte en bluemotion..
Ju effektivare man bygger en motor desto mindre spillenergi finns att värma kylvattnet med, enkel fysik.
Tycker det låter normalt med 10 km...

matteeee
2012-05-15, 21:47
Ju effektivare (läs bränslesnålare) en bil är, desto längre tid tar det för den att bli varm (mindre förluster i form av just värme). Ett välkänt problem på moderna snåla dieslar är att dom tar längre tid att komma upp i temp. En nackdel med fördelen så att säga. På vintern är det därför nästan ett krav med motorvärmare (och kupévärmare).

Exelon
2012-05-15, 22:18
Konstigt att det inte finns tillsatsvärmare standard på nyare dieselmotorer, för till våran familjekontainer(v70II) så var det tydligen standard dock fick man lägga till för ett tidur. Är ju bra mycket bättre för miljön om den hjälper till och värmer. Som sagt golf 3 var helt ok i värmen men inget mot 3.2liter kärlek och värme ;)

Crille82
2012-05-15, 22:53
Konstigt att det inte finns tillsatsvärmare standard på nyare dieselmotorer, för till våran familjekontainer(v70II) så var det tydligen standard dock fick man lägga till för ett tidur. Är ju bra mycket bättre för miljön om den hjälper till och värmer. Som sagt golf 3 var helt ok i värmen men inget mot 3.2liter kärlek och värme ;)

Ta en funderare över vad det sitter för avgasrening på en extravärmare (läs ingen alls) och fundera sedan på hur miljövänligt det blir..?

De Volkswagen som inte har extravärmare har som regel en luftgenomströmningsvärmare som hjälper till att värma kupéluften...

lundqvistarn
2012-05-20, 22:51
är det slang eller block termostat på min bil?

Var sitter termostaten och hur mycket glykol ungefär behöver jag vid byte av termostat?

Manny
2012-05-20, 23:23
Ta en funderare över vad det sitter för avgasrening på en extravärmare (läs ingen alls) och fundera sedan på hur miljövänligt det blir..?

De Volkswagen som inte har extravärmare har som regel en luftgenomströmningsvärmare som hjälper till att värma kupéluften...

Måste dock tillägga att det handlar olika typer av förbränning med. Vilket ger helt olika utsläpp. I bilen så självantäder dieseln av kompressionen, medans i värmaren så brinner den med låga. Värmaren släpper inte ut partiklar på samma sätt som motorn, däremot blir det koldioxid av båda. Hur stor skillnaden är vet jag inte, men det har säkert betydelse.

Edvinsjolund
2012-05-29, 08:22
Jag vet inte hur det är på dom där nyare tdi:erna men i de gamla så sitter det tre glödstift som värmer kylvätskan.
Det funkar kanoners när stiften är hela, och man märker fort när dom inte är det. :)