handdator

Visa fullständig version : Pimp My Volkswagen



Cullberg
2012-05-14, 15:39
Lite roligt att kika på:

http://www.pimpmyvolkswagen.se/

Merlinen
2012-05-14, 18:48
Kul att VW Sverige ställer up :)

Gurkiz
2012-05-14, 23:45
Sprungit förbi den några gånger på jobbet :) Kan bli något om dem inte "stylar" den för mycket..

Cullberg
2012-05-15, 09:51
Jag såg något om nytt "kjolpaket". Skall bli intressant att se vad dom väljer!

VWGolIV
2012-05-15, 18:23
När dom bytte bromsar fram så tog dom en stor poligriptång och tryckte tillbaka kolven.
Är det Volkswagen orginalverktyg?!? Finns ju betydligt bättre verktyg att trycka tillbaka kolven med.
Tur att den inte rostat fast för då kunde han stått där länge o tryckt.

Bossni
2012-05-15, 18:51
Jag tänkte det du skrev det!

Det kanske är darför man får betala överpris på vissa verkstäder. Det tar 2 timmar att trycka tillbaka kolven, så tar de betalt för den tiden det tog att göra det på.



När dom bytte bromsar fram så tog dom en stor poligriptång och tryckte tillbaka kolven.
Är det Volkswagen orginalverktyg?!? Finns ju betydligt bättre verktyg att trycka tillbaka kolven med.
Tur att den inte rostat fast för då kunde han stått där länge o tryckt.

Gurkiz
2012-05-15, 18:53
Jag såg något om nytt "kjolpaket". Skall bli intressant att se vad dom väljer!

Var uppe o prata med dem idag, Tydligen så skulle det inte bli något "kjolpaket" (Dem hade tänkt välja Gtistötfångarna) för de hade gått åt alldeles för mycket pengar på delar :P Men tanke på allt dem bytt så kan jag tänka mig det, tanke på att dem bara sätter dit originaldelar :)

Henrik.M
2012-05-15, 18:54
Vad rekomenderar ni för verktyg till fram oken?

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

Kungen
2012-05-15, 19:01
Minns när de i ett tidigt inslag var tvungen att gnälla på/byta precis allt som inte var originaldelar på Lupon, typ "Kamremmen är inte original - den måste bytas!". Som om en Mekonomen-rem i bra skick inte duger. Äckligt att propagera för märkesverkstäder på det viset!

Bossni
2012-05-15, 19:26
Typ dessa eller liknande från andra återförsäljare. Polygrip är det inte lätt med om kolven är rostig som Teddy sa.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromskolvsverktyg-19287/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromskolvsverktyg-191515/



Vad rekomenderar ni för verktyg till fram oken?

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

Henrik.M
2012-05-15, 19:35
Jag föredrar en polygrip modell stor till oken fram , det går snabbare och finns alltid till hands & det är väldigt sällan kolven/kolvarna FRAM kärvar så pass mycket att man inte orkar trycka in dom.
Då hämtar man någon som ätit mer gröt eller trycker i ett lugnare tempo.
Men vad vet jag och alla andra glada amatörer? ;)

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

Bossni
2012-05-15, 20:02
Jo amatörer ja, vad man använder hemma är strunt samma.

Tyckte bara det var lite konstigt att en märkesverkstad som säkert tar 2-3000kr för klossbyte använder polygrip, det ska se proffsigt ut om man filmar då kan man lika gärna använda rätt verktyg tycker jag. Polygrip är bara en universaltång typ.


Jag föredrar en polygrip modell stor till oken fram , det går snabbare och finns alltid till hands & det är väldigt sällan kolven/kolvarna FRAM kärvar så pass mycket att man inte orkar trycka in dom.
Då hämtar man någon som ätit mer gröt eller trycker i ett lugnare tempo.
Men vad vet jag och alla andra glada amatörer? ;)

Skrivet från min mobil...så stunta i ev stavfel.

T-mek
2012-05-15, 21:06
Är du ofta på märkesverkstad? ;-)

Byte av bromsklossar fram= 0,5 timme anslagen tid... Om det ska kosta 2-3000 så betyder det att timdebiteringen ligger på 4-6000kr/timme.
Tror du ens på det själv?

Och för övrigt, kolven ska in - och snabbt... polygrip funkar utmärkt.

Bossni
2012-05-15, 22:16
Nepp inte så ofta som tur är!!

När jag skrev 2-3000kr så räknade jag med att verkstan står för material, det är inte ofta man köper klossar själv och gör jobbet på märkesverkstad.

Det ska ta en halvtimme säger du. En märkesverksad tar väl 800-1000kr/T Skall det kosta 4-500kr för byta bromsklossar? Låter för billigt tycker jag.

Antigen har du fel angående tiden eller så har jag fel angående timmkostnaden. Hur ska vi komma överens? :)


Edit: Läser på ett annat bilforum där en kille skriver.
''Jag fick pynta över 4000 när jag lät Bilia göra jobbet och då har jag inget special utan bara vanliga bromsar. Hade jag vetat det då så hade jag istället lärt mig och gjort det själv.

Bromsklotsar 2 framhjul 929kr
Byte bromsklotsar 2 framhjul 1284kr

Bromsklotsar 2 bakhjul 682kr
Byte bromsklotsar 2 bakhjul 1284kr''


Är du ofta på märkesverkstad? ;-)

Byte av bromsklossar fram= 0,5 timme anslagen tid... Om det ska kosta 2-3000 så betyder det att timdebiteringen ligger på 4-6000kr/timme.
Tror du ens på det själv?

Och för övrigt, kolven ska in - och snabbt... polygrip funkar utmärkt.

T-mek
2012-05-15, 22:35
Tiden stämmer, men timkostnaden ligger lite högre 1000-1500kr/timme..
Men klossar måste man ju ha hur och var man än gör det...

Säg att klossarna går på 1000kr, + 0,5 x 1500 = 1750kr... det är inte värre...
Ring en rörmokare och hör vad du får för 1750 inkl. material... :-)

VWGolIV
2012-05-16, 00:04
Det ser inte bra ut, jag reagerade och jag tror det är fler som gör det.

Sen om det går fortare, enklare... Spelar inte så stor roll för mig. Skulle den varit rostig eller suttit fast så är det inte
helt enkelt att trycka in med en polygrip.
Tar dom då betalt för tiden dom står o fifflar med det?

När jag ser sånt så känner jag att jag inte vill lämna min bil där...(oavsätt om det är en bra verkstad)

Frågan är hur dom gör när kolven skall skruvas in? Skruvtving kanske?

T-mek
2012-05-16, 02:05
Du menar alltså att när kolven är rostig och har kärvat fast, så går man och hämtar sitt specialverktyg och pressar in den, sen är allt frid och fröjd?
Låter jätteproffsigt ju..

Nä du betalar inte för det... Det är det som är det fina i kråksången med fasta priser...

Du skulle bli generad om du visste hur mycket verktyget för bakbromsarna har gemensamt med en skruvtving.. :-)