handdator

Visa fullständig version : kopplings problem



Goffe4:a
2012-05-12, 11:56
Ok har stött på ett litet sämre problem som jag har ställts inför och jag är rätt klyven hur jag ska gå till väga. Det är nämligen som så att min koppling har börjat att säga ifrån inget ras eller liknade och inte på tal om att raset är 2 dagar bort eller liknade.

Men kopplningen börjar ha gjort sitt så att säga. Det vill säga att det har börjat att slira halv duktigt när väl turbon börjar kicka in och kraften ökar.

Det är ett BSR steg3 som sitter på bilen och jag är väl medveten om att det är när man just börjar närma sig 200hk strecket som original kopplningarna börjar att ge sig på goffarna. Där av tog jag kontakt med min vän och snackade med han om saken och vi kom fram till att han skulle plocka hem en lite värre tryckplatta samt lamell och givetvis ett nytt urtrampningslager. Frågade då även han om vad hans tankar va kring svänghjulet men efter som bilen är i fruktansvärt fint skick alltså ett prima exemplar så hade han inga strörre invändningar om det. Och sa jag tror nog att det är "fräscht" nog så vi kör bara på en ny sats tryckplatta,lamell och urtrampningslager.

(Han är mekaniker på mekonomen)


Nåväl dagen D va kommen igår ivrig som fan åker jag ner tidigt på morgonen och lämnar in bilen till han och säger aa men lycka till då så ses vi vid 4 ;) åker hem med förhoppningen att vid 4 kunna hämta ut min pärla med lite sprittans nya sköna grejer i och dra ut och stämpla av några växlingar och dra på ordentligt.


Kl 12.00 får jag ett telefonsamtal och det första jag möts av är polaren som säger citat: "ehh du det går åt helvete här nere" brast inombords och tänkte för mig själv "vad i helvete är det nu då?!!?!?" jo till att börja med så hade sacsh skickat fel tryckplatt lamellen och urtrampningslagret va rätt men tryckplattan va fel FAST dom hade dubbelkollat 2 gånger innan dom beställde. Och inte nog med det så möttes jag av även ett besviket utlade citat: ehh ditt svänghjul ser fan inte fräsch ut alltså det är bara skrot helt glaserat/blankt eller kort och gott totalt ner slitet.


Efter att ha lagt en stor pust och frågade min vän vad planen nu va så sa han att han hade lyckats att jaga fram på ett nytt svänghjul på skrotten som va i princip nyskick skulle givetvis bli lite dyrare eftersom jag inte hade räknat med att få byta svänghjul också. men men hoppet återkom. Lägger på luren och det tar inte mer än 20 min så ringer han upp igen och ger änu sämre nyheter efter som tryckplattan va fel från start så ringde han ju direkt och skulle beställa en ny som skulle passa till lamellen och urtramningslagret och säger då till sacsh att han även har bytt svänghjul till ett nyare fräschare men ändå original. Och får då svaret att han får ett nytt problem för då visar det sig nämligen att den tryckplattan,lamellen som jag hade valt. Lite starkare "raceing" grejer organisk lamell osv men nog om det! Jo det visade sig nämligen att inget av dom passar till original svänghjulet utan att det måste även va ett speciellt lite mer vassare sväng hjul till den tryckplattan och lamellen. Det va lixom ett "kitt"


Och det är då vi kommer till ÄNU problem att DET svänghjulet har inte äns börjats att PRODUCERAS WTF! det finns alltså inte äns att få tag på. Då har alltså sacsh skickat ut så man kan beställa tryckplattan men inte svänghjulet som hör till va i helvete!!!! polaren satt i luren ganska så mycket i telen igår och diskutera med sacsh och dom i sin tur diskuterade med KBK tror jag dom hette inte säker dock på det namnet med det är som och sacsh som är dom största på det här när det kommer till just "race" lamell koppling och svänghjul osv förstod jag det som. Och frågade helt enkelt varför i helvete släpper ni tryckplattan och skriver ut på hemsidan att ni ska ha svänghjulet hemma men sen är det inte äns i produktion?!?!? och dom visste inte häller när det skulle börja produceras det kunde ta 1 mån 2 mån 6 mån.


Hur som haver han fick inget vettigt svar och jag stod länge nere på verkstan och diskutera med han hur vi skulle lösa det för att byta hela skiten det vill säga tryckplatta,lamell urtramningslager och svänghjul vare ju inge snack om för det gammla som satt i va fan inte vackert nånstans. Och hur mycket det än gick mot mina principer så kom vi inte fram till nått vettigt svar. Utan att det sluta med att jag fick helt enkelt dra hem en helt totalt sprittans nytt original kitt svänghjul,lamell,tryckplatta och urtrampningslager.


Grejen är att det känns ändå skönt att veta att delarna som kommer i är absolut sprittans nya men det som stör mig är att det nu vart orginal vet att det HÅLLER det är inte det men det är presic på det berömda när man börjar komma upp mot 200hk och få lite mer ladd på turbon. Hade ju gärna haft nått lite "värre" så man hade haft lite säkerhets marginaler och veta helt säkert att man har grejjer som tål mer än vad man har i hk och vrid än att veta att det ligger preisc på grännsen. Nu blir ju vissieligen grejjerna helt totallt nya så det är klart att dom kommer att hålla inte nojjig att jag ska köra ut från verkstan och vips kopplings ras altså bilen gick bra till nyligen då den börja slira och alla kopplings delar som dom plocka ut hade ju ändå suttit i sen 2001 så givetvis va dom slitna.


Så nu till min fråga då detta vart jävligt långdraget ber om ursäkt för det men vad tycker panelen är det bara att kasta pengarna i sjön om jag väljer att sätta på ett helt nytt orginal kitt eller kommer det att funka eftersom att det är ju ändå presic på gränsen vad det står pall för och sen blir ju allt som sagt helt nytt! Och det ger ju ändå en skön känsla och veta att allt är sprillans även fast det då vart orginal delar

Eller om nån annan har tips,idér på vad jag ska/kan göra så mottages dom varmt.


Har lite tid på mig under helgen och försöka att kanske hitta nått annat sätt men då måste jag kontakata han senast imorrn

MVH

Goffe4:a

Sn00k
2012-05-12, 14:34
vanlig golf 4 gti? 228mm koppling med dubbelmasse-svänghjul? 02J låda?

originalkopplingen tål runt 350Nm, om den är ny/fräsch.. sedan dalar den siffran ganska fort i takt med att kopplingen blir sliten, och då främst lamellen..
chippat med bsr steg 3 så är du redan vid denna siffra och nosar.. kanske tom en bit över.. = glaserad koppling på nolltid, speciellt vid lite sportigare körning.. så att stoppa dit en ny sådan.. nja, du kommer åka på att byta relativt snart igen.

personligen hade jag köpt mig ett G60 svänghjul från skroten/nån annons, och en vanlig "gul" sachs sport tryckplatta till detta, i kombination med en ny orginallamell.. resultatet blir en 228mm koppling med enkelmassehjul och beprövade prylar.. tål runt 450Nm, lagomt, inte för bettigt som det kan bli med tex sinter.. och inte onödigt tungtrampat.. utan precis som orginal fast den håller i.

självklart byter du urtrampslager i samband med kopplingsbyte.

va gäller lamellen så kan du antingen köra en G60 lamell som har fjädrat centrum och kommer göra att kopplingen känns precis som orginal..
annars en med stumt centrum ifrån original golf 4 gti/caddy.. rent generellt så säger logiken att alla modeller med dubbelmasse-hjul har lamellerna med stumt centrum.
den senare känns mer distinkt vid snabba växlingar, men kan i vissa fall ge upphov till "missljud" på tomgång.. har dock aldrig hört dessa missljud som det pratas om i samband med detta, inte på en bil med 02A/J låda.

Goffe4:a
2012-05-13, 10:38
Tackar för detta svar har verkligen försökt att vrida och vända på det men kommer inte fram till nått vettigt svar. Dock så skrev du ju att original kopplingen ska stå pall till ca 350Nm om den är ny vilket den kommer att vara. för då väljer jag att dom får slänga på ett sprittans nytt kitt. Dock så står det ju på brs hemsida att ett steg 3 ska ge 372 i Nm det vill säga 22Nm mer än vad du säger att original kopplingen ska tåla om den är sprittans ny eller "fräsch" känns som att dom där 22Nm inte spelar så stor roll då faktiskt. Och visst kanske blir att jag får åka på att byta kopplingen igen fram över men nu va det ju som så att den som togs ner nu va original och hade suttit på sen 2001 sen bilen va ny med andra ord så tror att det håller ändå rätt hyfsat gent i mot bsr´s steg 3


dom skriver på hemsidan att man ska få ut 214 hk med ett steg 3 dock så vet vi ju alla att det är lite glädje siffror så låt oss säga ganska precis runt en 200hk och det ska originalen hålla för det är tämligen precis på gränsen men den ska hålla. Tack för svaret ändå uppskattas verkligen äre nån mer som har nått annat utlåtande om ett "kitt" som skulle kunna funka skriv det gärna här och länka till sidan/sidorna där det finns och köpa så man kan jämföra lite pris osv



MVH

Haugeman
2012-05-13, 11:28
Tycker ju det verkar lite dumt att slänga på original kopplingskit när man nu vet att man kommer ligga på gränsen till vad den tål. och när man om man läser runt lite ser vad problem folk med trimmade bilar har för problem med sina dubbelmassa svänghjul.

Snooks lösning med ett G60 svänghjul osv låter ju då som ett mer lämpligt alternativ. eller nån av DLI-Tekniks satser.
http://www.dli-teknik.se/index.php?section=products&subsection=7&cat=30&s1cat=113&s2cat=1600&lang=sv

Och det finns pengar att spara om man kikar runt lite på Ebay efter kopplingssatser. Jag hadde då aldrig satt dit en originalsats om jag nu har allt nere och skall byta grejerna, Just my five cents...

Sn00k
2012-05-13, 13:16
BSRs effekt/vrid-siffror har ju alltid diskuterats då dom i många fall varit högre än alla andras på papper, men lägre i verkligheten, detta pga att dom påstår sig mäta på ett annat vis än vad alla andra gör i branschen.. kort sagt så är det väl så att högre siffror på papper säljer bättre och det är ett medvetet försäljningsknep.

i det här fallet låter deras 372Nm väldigt rimligt, det är ungefär där man hamnar med en kkk k03 när den är maxad.. förutsatt att downpipe och 2.5" avgas monterats.
kkk k03s turbon, som satt på bla 180hk GTI och dom senare 150hk, orkar flåsa lite till och vridsiffror på dryga 400Nm är inte ovanliga.. även effekten ökar givetvis, nånstans runt 230-235hk är ganska normalt med downpipe och 2.5".

att slänga på nånting klart underdimensionerat "sålänge" när du redan vet vad som kommer hända känns ju ganska onödigt.. det är inte jätteroligt att riva ner allt igen å byta.. och har du otur så glaserar du den nya lamellen inom ett par veckor och då är det bara att byta igen, för då slirar den.. precis som om du råkar överhetta och glasera en uppsättning bromsbelägg, det är bara att kassera dom och stoppa dit nya, just pga att ytskicktet blir överhettat, härdat och greppet = totalt borta.

skulle du nu slänga dit orginalsaker igen, och då pratar vi ORIGINAL, inte mekonomens eller nån annans definition av "originaldelar", så kan du glömma det där med att växla fort upp/ner eller att köra bilen inspirerat.

ett G60 svänghjul hittar du för runt 500:- lite här å där, och en sahcs sport tryckplatta + lamell brukar inte kosta nå farligt det heller..

finns billigt ifrån tyskland.. alt. england.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=sachs+sport+g60&_sacat=See-All-Categories

http://www.ebay.de/itm/Sachs-Performace-Druckplatte-228mm-G60-Vr6-2-016V-Turbo-883082999645-/280803332249?pt=DE_Autoteile&hash=item41612ed099

http://www.ebay.de/itm/Sachs-Race-Druckplatte-883082999645-VW-16V-G60-VR6-12V-Turbo-1-9-TDI-228mm-/170838391289?pt=DE_Autoteile&hash=item27c6c2f9f9

http://www.ebay.de/itm/Sachs-Performance-Druckplatte-883082-999645-VW-Golf-1-8-G60-PG-1H-Rallye-Syncro-/170825115577?pt=DE_Autoteile&hash=item27c5f867b9

tyskarna brukar vara riktigt smidiga att göra affärer med.. och skickar rent generellt prylar snabbare och billigare hit till sverige än vad vår svenska sk. Posten gör om jag försöker skicka något till grannkommunen.. dessutom anländer deras grejer hela.. å det är inget skämt.. =)

Goffe4:a
2012-05-13, 14:38
Jo jag vet känner ju likadant vill verkligen inte kasta på original delar men i fredags så kom vi ju inte fram till en bättre lösning än så.

Polaren som jobbar på mekonomen hade ju tagit hem en organisk lamell samt tryckplattan som skulle passa till den men när skiten anlände som sagt så vare inte alls den diametern på tryckplattan som sacsh påstod sig att det skulle vara den va för stor och passa helt enkelt inte.


men det där med G60 svänghjul låter ju helt klart intressant vart ifrån kan man ta hem det eller kan man be polaren från mekonomen ta hem det?

Och tänkte då om man kör med en original tryckplatta sen den organiska lamellen och ett G60 svänghjul skulle det kunna funka eller? eller måste det va en förstärkt tryckplatta med för isåafall äre ju bara att han kirrar fram G60 svänghjulet och original tryckplattan för "raceing" lamellen har han ju redan ligger där nere den organiska sacsh lamellen alltså.

Hur skulle den uppsättning kunna se ut skulle den funka? Original tryckplatta organisk sacsh lamell och ett G60 svänghjul? eller blire helt åt helvete?

mvh

Sn00k
2012-05-13, 16:00
ett g60 svänghjul kan du inte slita ut med en organisk lamell.. nästintill omöjligt om du inte åker runt 10.000mil på bara nitarna.. så ett begagnat är i stort sett lika fint som ett nytt, förutsatt att inte startmotorn legat emot och tuggat i sig startkransen eller nått annat uppenbart.

om du tittar in på tex laga.se och söker på art.nr 037105273C (om jag nu minns riktigt), så hittar du detta enkelmassehjul för 228mm koppling till 02A/02J/02S/0A4 lådor..

http://www.laga.se/resultat.aspx?artnr=037105273C

ska jag vara ärlig så har jag ingen aning vad ett nytt kostar idag.. och jag hade ansett det vara bortkastade pengar att köpa ett sådant nytt när det finns att få tag på fina beggade.. det är som sagt ingenting som slits nämnvärt om du så spöat 30.000mil på det.


ang. tryckplattan så är det ju denna som gör hela skillnaden.. nästan iaf.. själva lamellen gör 10-15Nm i bästa fall, men tål å andra sidan betydligt mer värme än orginal-lamell.. = svårare att glasera och slits långsammare.

så du MÅSTE ha en förstärkt tryckplatta.. och när du handlar en sådan så brukar du få med en ganska vettig organisk sport-lamell.. tar man hem ifrån tyskland/ebay brukar tryckplatta och lamell + urtrampslager gå på runt 2000:- + ett par hundralappar frakt.
detta medans en sachs organisk sportlamell i sverige brukar ligga på 2-3000kr för endast lamellen.. å då är det samma prylar, ifrån samma tillverkare och fabrik.

enkelmasse-hjulet är överlägset dubbelmasse-hjulet i alla lägen så fort du ökat vridmomentet med 20Nm på bilen, men i sig så hjälper det inte till att hålla i mer moment.

magnusT
2012-05-13, 17:19
Köpte en komplett kopplingssats på ebay till min caddy tdi -05.
Den innehöll svänghjul, tryckplatta , lamell och urtrampningslager.
Och detta kostade 3200kr.
Var av märket valeo.

Goffe4:a
2012-05-14, 19:56
Ok kort uppdatering hämta ut bilen idag och det bidde ett helt sprittans nytt original kitt Svänghjul,lamell,tryckplatta och urtrampningslager och det blev en jävla skillnad. kopplingen kändes som en dröm. Ja det kan ha vart idiotiskt att inte ha valt vassare grejjer men nu vart det så och jag får leva på hoppet att det håller så länge som möjligt! XD nog om det.

Till saken är att när jag nu va ute och provkörde bilen så la jag märke till att dumpljudet och "sug" ljudet från det öppna filtret inte lät som det ska alla som har haft sin bil ett tag känner ju den ut och till känner igen alla ljud osv aa ni hajjar vad jag menar. Och det va nått som inte stämde med ljudet tänkte inte så mycket mer på det. Va ute och drog ett par repor och helt plötsligt så dök ett välbekant problem upp igen som jag hade tidigare med bilen precis efter att jag hade fått på mitt steg 3 det vill säga att turbon ladda på bra som fan till 5000rpm men där klippte den av helt och hållet och tappa kraften så att säga bilen vart riktigt slö.


Tanken gick ju direkt till det gammla problemet som jag hade direkt när jag hade fått på steg3:t det felet som va då va ju att turbotryck slangen löpte mellan två koppar rör som klämde ihop den och när man fick upp laddet mer på bilen så när turbon börja suga ordentligt så nöp den ihop slangen därav att kraften försvann men firman som jag hade den inne på då bockade om rören så slangen kunde löpa fritt och problemet va löst.


Men så nu idag efter att jag hade hämtat ut och dragit ett par vändor så möttes jag av exakt samma problem som då den ladda på bra till 5000rpm sen klippte turbon allt ladd och all kraft försvann och som sagt då gick ju tankarna direkt till va det kunde va för problem efter som förmodligen har dom vart där omkring där turbotrycks slangen går och pilat när dom har haft ner koppling och allt. Dock så uppstod ett till problem ungefär en kilometer hemifrån inte nog bara att bilen tappa allt ladd vid 5000rpm helt plötsligt så börja den rycka helt galet kraftigt vid gaspådrag låg på ungefär 2500rpm och tryckte på och typ runt 3500rpm så nästa small det till och rykte till typ som om att hela motorn tvärstanna flög typ lite framåt av rykte släppte gasen och under motorbromsningen så rykte den till lite då och då typ hacka lite under nervarvingen. Vad kan detta bero på? har ju en utgångspunk att gå på efter som problemet som jag hade tidigare kan det va som så att dom glömt att trycka dit turbotrycks slangen på nått sätt kan det va det som orsakar detta? för den gick ju bra först. kan det kanske va som så att den har lossnat mer och mer när jag kört eller vad tror ni? ska i vilket fall ringa verkstan direkt imorgon bitti och säga detta till dom så får dom kolla på det.

att kraften försvann är jag nästan helt säker på att det har nått med tryckslangen till turbon att göra att dom har missat att sätta dit den ordentligt osv men vad fan kan rycken bero på? har öppet filter på den kan det va nått jävla vajsing med LMM? eller kan det va nån form av grova turbo lagg låt säga att slangen har lossnat helt kan detta uppstå då?


mvh

Sn00k
2012-05-14, 21:10
enklast, fråga mekanikern ifråga vad han varit å fipplat på när han bytte kopplingen.. och be han att återställa det.. säkert en tryckslang eller någon slang till n75:an.. alt. kabel till givare el dylikt.

Goffe4:a
2012-05-14, 23:54
Lugnt sn00k ;) jag gick ner och kika en snabbis under huven och det dröjde mer än 2 sec innan jag fan felet det va tryckslangen från turbon som hade lossnat helt och hållet uppe vid förgreningen där dumpventilen sitter det satt helt löst va bara att trycka på slangen igen och dra åt slangkläman så gick hon som ett skott igen :D phew skönt att det inte va nått värre pallar inte mer problem med bil jäveln haha :D tur bara att det hade lossnat där uppe och inte nere vid turbon då hade det blivit förjävla svårt att komma åt och skruva :P