handdator

Visa fullständig version : Dyra hjullager Golf MKV



berlands
2012-05-12, 09:46
Särbon hade missljud i sin Golf TDI MKV-04, visade sig bero på ett kasst hjullager bak.
Bilen har gått strax över 20.000 mil.
Är det vanligt att hjullagerna packar ihop såpass "förhållandevis" tidigt på dessa modellerna?

Meken sade också att framhjulslagerna var dåliga och behövde bytas framåt sommaren.
Enbart själva lagersatsen skulle gå på 2000:- per hjul, menade han på.
Kollade upp och priset stämde, hjullagerna verkar vara väldigt dyra till dessa modellerna. Såväl fram som bak.
Nån som vet varför det är så? Måste vara något special, till gamla Golf IV kostade lagersatsen bara runt 500:-

/Berlands

Bossni
2012-05-12, 10:20
Ett ganska vanligt fel hos VW. Många har fått byta efter 3000-5000mil Så din särbo har klarat sig ganska bra tycker jag.

Sen varför de är dyra kan inte jag svara på.



Särbon hade missljud i sin Golf TDI MKV-04, visade sig bero på ett kasst hjullager bak.
Bilen har gått strax över 20.000 mil.
Är det vanligt att hjullagerna packar ihop såpass "förhållandevis" tidigt på dessa modellerna?

Meken sade också att framhjulslagerna var dåliga och behövde bytas framåt sommaren.
Enbart själva lagersatsen skulle gå på 2000:- per hjul, menade han på.
Kollade upp och priset stämde, hjullagerna verkar vara väldigt dyra till dessa modellerna. Såväl fram som bak.
Nån som vet varför det är så? Måste vara något special, till gamla Golf IV kostade lagersatsen bara runt 500:-

/Berlands

a128
2012-05-12, 10:31
Köpa från utlandet

tex.
http://www.teiledirekt.de/ "Wheel hub"
http://www.mister-auto.se

ca 1200:-/st

Manny
2012-05-12, 10:53
Det är inte bara golfar som har dyra lager, jag kollade nyligen upp pris på en nyare astra som hade pris på lagret runt 2k.

Anledningen till att nyare bilar har dyra lager är att lagret är pressat ihop med hjulnavet i ett stycke, med abskransar o hela faderullan. Det gör att lagret går fortare att byta än att byta ett löst lager o nav o allt.
Förr var arbetskraft billigare, vilket gjorde att man kunde ta sig tid att byta lagret på navet, dra av det gamla o pressa i det nya etc, men idag när man får betala typ 700:- i timmen för verkstadsjobb så väljer man att göra bytet snabbare med dyrare delar istället.
Det är mycket sånt i branchen numera, byta istället för att laga.

berlands
2012-05-12, 14:21
Det är inte bara golfar som har dyra lager, jag kollade nyligen upp pris på en nyare astra som hade pris på lagret runt 2k.

Anledningen till att nyare bilar har dyra lager är att lagret är pressat ihop med hjulnavet i ett stycke, med abskransar o hela faderullan. Det gör att lagret går fortare att byta än att byta ett löst lager o nav o allt.
Förr var arbetskraft billigare, vilket gjorde att man kunde ta sig tid att byta lagret på navet, dra av det gamla o pressa i det nya etc, men idag när man får betala typ 700:- i timmen för verkstadsjobb så väljer man att göra bytet snabbare med dyrare delar istället.
Det är mycket sånt i branchen numera, byta istället för att laga.

Aha.
Misstänkte att det var något sådant, att man bytte hela "faderullan", som sagt. :)
Man kanske inte ska misströsta så mycket över att materialkosten är så hög då.
För det bör ju gå rätt mycket snabbare att byta jämfört med den gamla hederliga varianten, ja.

/Berlands

Roberto
2012-05-16, 15:00
Tycker Att Bengt skall ringa mig på 0510-590039 så vi kan prata lager. Finns lite olika fabrikat och kvaliten är inte speciellt skiftande.

mvh R