handdator

Visa fullständig version : Rök från kylare



ored
2012-05-11, 00:03
Hej!

Jag har en Golf 2 som jag för någon dag sedan tog ut från garaget där den stått under vintern ca 1/2 år. Innan bilen ställdes in i garaget så bytte jag kylare och fläktmotor på den för att de var dåliga. Bilen startade på första försöket men varningslampan vid tempmätaren slocknade inte. Den ska ju bara lysa kort vid start och om motorn är för varm eller om kylarvätskenivån är för låg. Motorn var dock inte alls varm och kylarvätskenivån var på max. När jag senare kört bilen ett tag så slocknade dock lampan och ju mera man kört med bilen desto normalare uppträde lampan och slocknade som den ska. Vad kan detta ha berott på att lampan reagerade som den gjorde? När jag idag använt bilen och kört ca 1 1/2 mil och sedan parkerat hemma så började det ryka från kylaren vilket det väl inte bör göra? Vad kan nu detta bero på? Är det lätt att fixa om problemet uppstår igen? Kan tilläggas att tempmätaren i bilen inte visat någon onormalt hög temperatur utan den har legat och pendlat ungefär i mitten.

/Ored

AutoCool
2012-05-11, 11:31
Hej Ored,
"Idiotlampan" och tempmätaren har troligtvis varsin sensor, sensorn till mätaren ligger på ett annat ställe på motorn och DEN var i kontakt med kylarevätskan och visar rätt. Om du bara fyllde på med glykol/vatten i systemet, du kanske glömde bort att avlufta systemet och det fanns ett luftficka vid lampasensorn.

OM du fick glykol på kylaren och inte spolade bort den ordentligt, då kan det börja bli lite "rök" när kylaren blir varmt, glykolen försvinner inte så fort kylaren bli varmt som vatten gör. Den är även lite "klibbigt".

Nånstans på motorn finns det metallpluggar som du kan lossna tills det rinner ur kylarevätskan då vet du att det inte finns luftfickor där. Det står säkert i alla repmanualen var man ska kunna avlufta, men kolla själv så hittar du. mvh, Henry/AutoCool

ored
2012-05-12, 23:21
Tack för tipset. Ska genast kolla upp det. Nu slocknat dock varningslampan för temperaturen dock så fort tempmätaren börjat att röra sig. Åkte idag 20 mil med bilen och då betedde den sig helt normalt och jag kunde inte se en tillstymmelse till rök/vattenångs som kom från kylaren och ut från grillen i fram.

/Ored

Sn00k
2012-05-13, 12:20
majoriteten vattenkylda VWs har varit självluftande sedan tidigt 70-tal.. sånt där med luftning överlåter vi till fransoserna att hålla på med.. =P