handdator

Visa fullständig version : Höga avgasvärden PG



K.Nilsson
2012-05-09, 20:26
Halloj! var äntligen och besiktigade bilen idag!

Allt såg bra ut, förutom att avgasvärdena va höga som f-n!

Kommer ej ihåg vad de var nu, men lambdan var bra iaf, den såg först ut att vara fel men rättade till sig efter ett litet tag.

Han sa att bilen går fett?! Det märks inte alls på motorgången, den surrar på fint, går som en raket och hostar inte ur sig nån svart rök eller så! Däremot dricker den enligt FD 2liter milen :S har inte tömt en hel tank än så jag kan inte mäta ordentligt än...

Nån med tips? Hur skadligt är detta för motorn? Jag har mätt volten på tomgångsmotorn som jag läste måste vara 12v. Den låg på 11.2 V. Det var nåt relä som kunde va kasst?

Känner inte att jag är speciellt haj på detta området alls :S Så alla tips är välkomna! Motorn är nyligen renoverad så det borde vara nån givare/mätare/lambda eller nåt väl?

De blå/svarta tempgivarna är bytta...

Mvh Kim

J.L
2012-05-09, 20:53
Var HC-värdena höga så skickar motorn ut oförbränd bensin (eller olja) i avgasröret.

Går åt onödigt mycket bränsle, och katalysator (om sådan finns) gillar det inte.

Hur gamla är tänddelarna?
Stift, kablar, rotor, lock.

RobinR
2012-05-09, 21:02
Vad är det för bil?

K.Nilsson
2012-05-09, 21:03
Var HC-värdena höga så skickar motorn ut oförbränd bensin (eller olja) i avgasröret.

Går åt onödigt mycket bränsle, och katalysator (om sådan finns) gillar det inte.

Hur gamla är tänddelarna?
Stift, kablar, rotor, lock.

Ok..puh, ingen aning faktiskt! Köpte ju bilen i höstas och den vart redan avställd så den har bara stått..Låter dyrt att behöva köra uteslutningsmetoden på detta problem :S

K.Nilsson
2012-05-09, 21:15
Vad är det för bil?

En Golf G60..Skrev PG i ämnesraden =)

MiWi
2012-05-10, 17:25
Skriv de exakta värdena du fick på Bilprovningen så underlättar det lite.

K.Nilsson
2012-05-10, 17:31
Skriv de exakta värdena du fick på Bilprovningen så underlättar det lite.

Hmm..ja, nu var det så att killen va stort fan av bilen hehe, så den gick "igenom"..Nämner ej var jag besiktigade så ingen hamnar i kläm!

Så därför har jag inte värdena :S Det enda jag vet att han sa att den går fett!
Har kommit 22 mil på 3/4 tank nu, så mkt bränsle får den!!

K.Nilsson
2012-05-11, 13:04
Har nu lagt 1 timme på och kolla igenom en massa saker. fast jag inte är speciellt insatt i denna motor är där flera saker jag ser inte står rätt till!

1. Stiften är Beru platina ( är det inte biltema?). De va sotiga som sören, så där måste jag köpa nya. Tänkte köra på G40'ns Bosch W5DP0.

2. Uppe på baksidan på insuget sitter en mässings skruv (Co potten?) den satt rent löst och hade iget över sig som skydda den..vet inte om där ska vara det, men det såg suspekt ut. Så om det är Co potten är den säkerligen inte inställd! Hur ställer man in den? Kan ju inte se ett skit där!

3. på höger sida av fuelrailen går det ut en bränsleslang..där droppade det bensin. Fick stopp på det när jag spände slangklämman. Men kan det vara BTR'n som e kass och släpper in för mkt soppa i fuelrailen så det blir för högt tryck?

4. insuget satt lite löst (med betoning på lite). Har ingen insex som passar :S Specialstorlek?

Kollade även vacumslangen..den bit jag kunde se såg hel ut iaf. den satt i översta uttaget på insuget, är det rätt?

Ja..det är väl så långt jag kommit hittills..Hade inte varit helt fel och haft 20 tusen över och lämnat in bilen & fått en jäkla massa fixat hehe!

K.Nilsson
2012-05-11, 20:15
Slänger upp en bild för att förenkla det hela lite..Gammal bild från renoveringen, så jag har ej plockat av insuget hehe :P

Fick inte bilden att funka :S Här är länk ist!

https://docs.google.com/open?id=0B7v59EC1iirtUHhLZTUySzZQVkU

Janne.M
2012-05-11, 21:01
Det är tomgångsskruven som du ringat in. O-ringen kan ge med sig ( finns ej på VAG någe mer) så kolla om den är hel.

Är vanlig storlek på insexorna till i suget, runt 7mm har jag för mig men är ej säker.

Beru är väl inte biltema, utan har väl iblAnd använts som originalstift? Platina är onödiga, och dyra (halva priset på tyska e-bay) men håller längre. Kolla vilket bosch eller NGK stift som rekommenderas och välj ett med samma värmetal (bosch och NGK har tvärsom) om du ej vill ha platina.

Är det slangen som sitter i 45 graders vinkel in mot fuelrailen så brukar det vara matningen.

Spruta startgas på vaccumslangar, blrjar bilen på jämnare och lite högre tomgång har du en läcka där du sprutade.

K.Nilsson
2012-05-11, 21:11
Aha, hade bara upp till storlek 6 på mina bits...tyckte den gick segt in och 5an var för slapp :S aja..
Ok, så det är inte co-skruven dådå..vart sitter den och hur ställer man in den+ vad är det rätta ohm'et? har sett allt från 500 upp till 1900 :S
frågan är om inte O-ringen e kass på tomgångsskruven för den är väldigt lös tycker jag!

Har iaf beställt nya stift, skall beställa nya tändkablar (uppgraderade till 8mm), fördelarlock, rotor och relät till boxen..Får se om det hjälper! Annars vetefan, får väl lämna in möget till Din bil här i stan :/

D_Stenlund
2012-05-11, 21:13
Ja de är 7mm Janne. Precis hållt på med min g60. Slangen som går från högre delen från fuelrailen går upp till en kontakt, givare som sitter fast med 2st bult mot insuget, bara skruva åt slangklämman eller kapa den lite. Jag vet dock inte va den kontakten fyller för funktion, de kanske någon vet här?

De ska finnas två vacumslangar bak på insuget. Sitter nedanför den övre du såg.
Kolla stiften när du kört lite och jämför om dom skiljer sig lite...

Co potten sitter på tryck röret från ic högre nedre del och sitter i spjällhusets nedre inlopp.

D_Stenlund
2012-05-11, 21:17
Lämna inte bilen till vag, dom har ingen aning om sånt där idag, om de inte jobbar någon gamla räv som vill ge sig på bilen. Finns säkerligen bättre folk på forumet här som du kan få hjälp av.
Men går den fett är de väl dåliga kolvringar, ( slitet block ) kmr Det ner soppa i oljan också? Lambda kanske är dålig?
Hur pass är tändningen ställd, de kan påverka...



Aha, hade bara upp till storlek 6 på mina bits...tyckte den gick segt in och 5an var för slapp :S aja..
Ok, så det är inte co-skruven dådå..vart sitter den och hur ställer man in den+ vad är det rätta ohm'et? har sett allt från 500 upp till 1900 :S
frågan är om inte O-ringen e kass på tomgångsskruven för den är väldigt lös tycker jag!

Har iaf beställt nya stift, skall beställa nya tändkablar (uppgraderade till 8mm), fördelarlock, rotor och relät till boxen..Får se om det hjälper! Annars vetefan, får väl lämna in möget till Din bil här i stan :/

K.Nilsson
2012-05-11, 21:25
Får ta och fixa mig en 7a =) Har heller ingen aning vad den kontakten gör! Angående vacuumslangarna där bak så tror jag bara ja kände en :S får kolla i morrn igen..Den som fanns där satt där jag visa på bilden, men kunde bara följa den en bit, sen gick den in i torpedväggen! Vad ska den andra gå till då?

Borde få stiften i nästa vecka hoppas jag. Beställde från England då det va halva priset mot här hemma! de som sitter i va lika sotiga allihop.
Tror jag vet vilken du menar nu (co). Den sitter typ på halva tryckrörets längd mot spjällhuset?! Hur kollar man den då? och vilka ohm?

Ni får ursäka de 1000 frågorna, men är totalt newbie på detta alltså! Men, envis som en gammal get och vill verkligen lära mig =)
Är väldigt tacksam för all hjälp man får på detta forumet.-bara så ni vet :)

K.Nilsson
2012-05-11, 21:27
Hehe ok..ja, det hade kännts tryggare med nån kunnig härifrån! Motorn har alltså gått 500 mil sen renovering, med en massa nya saker..Bla.a wössner kolvar..Lambdan vet jag inget om..han hade bredbandslambda som han tog med sig. Är väl nån universal sak på nu! Men det värdet rätta till sig när han gasa lite..

Tändningen sa han att den va ställd, men det har jag ju inga garantier på:S
Har inte kollat soppa i oljan.. får kolla i morrn..

D_Stenlund
2012-05-11, 21:57
Den vacumslangen går till styrboxen, den andra kmr från vänster sidan på motorn, vet fjäderbenstornet kmr inte riktigt ihåg. Co potten e rätt känslig, sök på forumet så finns de nog info om de. Fanns tidigare iafl.

När vacumslangen från boxen till insuget den ska vara visst antal cm varken mer lr mindre, kmr inte ihåg längden nu men de dyker upp, 60cm lr något

K.Nilsson
2012-05-11, 22:04
Ska försöka hitta den andra slangen och få dit den igen..Jepp, I shall seek, and maybe find =) Tack så länge! Återkommer om det inte löser sig!

K.Nilsson
2012-05-18, 15:31
Liten update...



Har nu bytt:

Stift
Tändkablar
Rotor
Fördelarlock

- Går lite renare nu.. Men ingen skillnad i övrigt.. Mätte co-potten, den stod på 705 Ohm. Testade att höja den till 900,men jag tyckte att den gick rätt så mycket sämre då. Så den är tillbaka på 705 igen..

Lambdan är ej original..kan den påverka alla värdena om den är kass? Hur beter sig bilen när man rycker den, och inom vilket område? Skulle behöva koppla bilen till avgasmätare och se värdena nu+ ställa co-potten samtidigt.. Fan..

Tröttsamt fel, när bilen går som den ska-men ändå inte :( blir lagom dyrt att köra med den förbrukningen!

R.Grönberg
2012-05-20, 12:17
Får rysningar när jag bara tänker på g60 och dessa jädra avgasvärden, verkar va bekymmer på dom flesta tyvärr...

Lambdasond är rätt känsligt, hade nog köpt en org och satt i, Tempgivaren har du bytt?

Enklast vore om du skriver upp värdena du fick på bes så kanske man kan utgå lite därifrån hur illa det kan va.

Är den ommappad efter allt som är gjort med bilen?

K.Nilsson
2012-05-20, 14:45
Ja, de verkar vara gnälliga som fan de där pg motorerna :(

Jag ska beställa en ny ORG lambda när nya cash rullar in den 25e hehe =P

Tycker jag har gått igenom allt annat så det finns fan bara den kvar..och katten iofs.. Ja, det hade varit enklast, men jag har inte värdena då killlen på bilprovningen var snäll och gav mig ett år på mig att fixa det ist för 1 mån så att säga ;) Men jag håller tummarna att den blir frisk av en ny lambda så länge! Det lär jag märka på bränsleförbrukningen ju..har en "kalle anka"verkstad rund kvarteret som säkert kan kolla mina värden efteråt iaf =)

Bilen har ett forsbergschip som den fick "förra gången" den blev trimmad. Dock var det bara remhjul (68mm) som byttes då, nu är det ju en del andra saker som är ändrat på den, så en mappning hade varit att föredra. Men jag har kollat lite på ett bar-tek chip som verkar kunna passa setupen hyffsat. Får se vad man får råd till!

D_Stenlund
2012-05-20, 22:31
Vacum slangen bakom spjällhuset, sitter den på fel så går bilen riktigt fett, hade de problemet på min, tror att den som går från styrboxen ska sitta på den övre, osäker men testa byt en gång. Skadar ju inte, de var problemet hos mig när jag hade rivit allt förra året och satt tillbaka båda vacumslangarna på dess respektive nipplar fel..




Ja, de verkar vara gnälliga som fan de där pg motorerna :(

Jag ska beställa en ny ORG lambda när nya cash rullar in den 25e hehe =P

Tycker jag har gått igenom allt annat så det finns fan bara den kvar..och katten iofs.. Ja, det hade varit enklast, men jag har inte värdena då killlen på bilprovningen var snäll och gav mig ett år på mig att fixa det ist för 1 mån så att säga ;) Men jag håller tummarna att den blir frisk av en ny lambda så länge! Det lär jag märka på bränsleförbrukningen ju..har en "kalle anka"verkstad rund kvarteret som säkert kan kolla mina värden efteråt iaf =)

Bilen har ett forsbergschip som den fick "förra gången" den blev trimmad. Dock var det bara remhjul (68mm) som byttes då, nu är det ju en del andra saker som är ändrat på den, så en mappning hade varit att föredra. Men jag har kollat lite på ett bar-tek chip som verkar kunna passa setupen hyffsat. Får se vad man får råd till!

K.Nilsson
2012-05-20, 22:40
Vacum slangen bakom spjällhuset, sitter den på fel så går bilen riktigt fett, hade de problemet på min, tror att den som går från styrboxen ska sitta på den övre, osäker men testa byt en gång. Skadar ju inte, de var problemet hos mig när jag hade rivit allt förra året och satt tillbaka båda vacumslangarna på dess respektive nipplar fel..

Det är kollat, och den sitter i rätt nippel - tyvärr :( Hade varit skönt om det var det som va felet!

D_Stenlund
2012-05-21, 15:44
Ryker den en massa och har dålig gång i motorn eller är de bara att den går fett? Kan vara katten som är helt slut....

J.L
2012-05-21, 18:13
Ryker den en massa och har dålig gång i motorn eller är de bara att den går fett? Kan vara katten som är helt slut....

Katten styr ju inte motorns gång, den förbränner bara, skulle motorn gå helt normalt men avgasvärden höga så vore det en annan 5a.

K.Nilsson
2012-05-21, 18:41
Den har varken rykt eller gått konstigt alls under hela tiden..Går bara fett! Igår gnällde den för första gången vid körning..hade precis lagt i 2an och höll väl halv gas typ..Då hackade den till rejält, men gick fin fint efteråt igen..dog inte eller nåt sånt :S

J.L : Nä, det har du ju rätt i :D Har nog tänkt för mkt på problemet nu så man tappar all common sense hehe.. Vad tror ni, ska man beställa sig en ny lambda och hålla tummarna? den nuvarande är köpt 2008-08 enligt kvitton, så den har ju några år på nacken!

Janne.M
2012-05-23, 00:43
Prova en org. Styrbox/chip och org remhjul först om du kan så det inte är chipet. Hade du mätt upp spridarbryggan och kablaget?

K.Nilsson
2012-05-23, 09:20
Prova en org. Styrbox/chip och org remhjul först om du kan så det inte är chipet. Hade du mätt upp spridarbryggan och kablaget?

Känner ingen som har det :S Men styrboxen är bytt för ett tag sedan pga brända kretsar...Snackade med förra ägaren om detta och han trodde också att det var lambdan?! Förra besiktningen var värdena bra med detta chip och hjul, så det borde inte va det. Tänkte rycka lambdan igår och provköra, men installationen var minst sagt tvivelaktig med avklippta gamla kablar och pundmeckad jord, så jag tänkte börja med att byta jordpunkt och rengöra från ärg och skit innan jag köper ny sond.

Jag mätte över tomgångsmotorn och spänningen var samma som batteriet där. Har ej mätt spridarbryggans kontakt.

Janne.M
2012-05-23, 11:43
Är kablarna till lambdan taskiga så kan det ju vara där, rycker du lambdan och det inte blir skillnad är du i "limp mode".

Har han bränt huvudenheten ( brukar sluta i att spridarna flödar motorn, slutar inte spruta) så då SKA du omedelbart se över alla jordpunkter och gärna byta dem till nya.

Batteri->växellåda kan förlängas till ventilkåpan. Varifrån du förlänger till insugets jordpunkt -> fågelbadet -> styrenheten

Nu sitter alla jordpunkter ihop och du får inga skiftande jordpotentialer.

Mät på en gång upp spridarbryggan då det också kan höra ihop med för mycket bränsle samt bränd styrenhet.

K.Nilsson
2012-05-23, 13:50
Nu helsikes jäklar! Har varit ute och lossat jorden till lambdan och rengjort mm..Satte tillbaka allt och skulle ta en provtur..Gick bra en bit, sen..gick det inte så jättebra längre. Den hosta och frusta och spruta svartrök...Blev ingen skillnad när jag ryckte kontakten på lambdan heller.. Fick gasa upp den i neutral till 4500 varv för att få bränslet förbränt hela tiden så jag kunne komma hem igen.. Men går den så kasst i limp mode eller? känns konstigt :S Men eftersom den börja flippa totalt nu när jag fixat jorden så borde det väl vara sonden som är helt åt helvete?!

Boxen brändes för längesen så jag tror inte det har något med det att göra. Det borde ju varit åtgärdat sedan länge..Den har fina jordpunkter i övrigt vad jag kan se!

Vad ska spridarbryggan ha för spänning då?

vet inte om jag gick ett steg framåt eller bakåt idag hehe, men det hände ju nånting iaf!!

Janne.M
2012-05-23, 14:51
Är du säker på att alla kablar från lambdan satt rätt från början? och att du satte dem rätt?

Digifant spruten är känsliga för kassa jordar, så lyft gärna på plasten i fågelbadet och kolla så att allt sitter som det ska

Själva spridarbryggan ohm-mäter du finns specifierat hur mycket motstånd det ska vara, är det mindre = trasig brygga/spridare etc, sen ska du väl ha X antal volt i kontakten som kommer från boxen till spridarbryggan.

K.Nilsson
2012-05-23, 15:04
Det var bara jord kablarna som jag pillade på..De andra satt i kontaktstycket, Så jag kan inte ha satt dem fel! Var finns det specat då? Fan vad tröttsamt fel alltså! Börjar bli less på det nu..OM den bara hade haft en OBD kontakt hehe... Det är en så jäkla rolig bil när den väl funkar!

Ska kolla jorden där också..

Fors
2012-05-24, 17:27
Kan ha missat att nån svarat, men slangen insug - styrbox skall vara exakt 100 cm, och självklart i orginaldimension. Har du lossat den och kollat så den är hel oxå?

Mät även spänningen över hallgivaren. Minst 10 volt

K.Nilsson
2012-05-24, 19:02
Kan ha missat att nån svarat, men slangen insug - styrbox skall vara exakt 100 cm, och självklart i orginaldimension. Har du lossat den och kollat så den är hel oxå?

Mät även spänningen över hallgivaren. Minst 10 volt

Tjena =) Slangen är kontrollerad. Inga läckage där! Har iofs inte kollat längden på den, men den ser ut att vara original med gul rand på?! Har läst nånstans att det ska finnas denna rand om den är original. Har ej mätt spänningen på hallgivarn faktiskt, men jag tänker såhär:

Eftersom bilen går bra kall och även på fullgas när den är varm, så borde det vara lambdan som e fuckad?!

Kall motor=blåa tempgivaren
Tomgång= Tomgångsmotorn
Fullgas= Mappen i chippet
Halvgas med varm motor= Lambdan som reglerar

Eller är jag helt ute och cyklar?

Den blev ju ännu sämre när jag rengjort jorden till lambdan och sprayat elektronikrengöring i kontakten så nåt är där med den. Men sen kan det vara annat som spökar oxå som påverkar Den feta blandningen..Jag beställer mig en lambda ikväll iaf, så kan man utesluta den+ att man själv vet att den är fräsch..Hjälper det inte, ja..bull..en lusentapp fattigare och får fortsätta hehe..Men jag håller alla tummar och tår att det är den!

Ska på cruicing runda nästa helg så jag vill faen ha den klar till dess..funkar inte att cruisa i en opel vectra liksom, hehe...

Fors
2012-05-24, 23:30
Bra kall - dålig varm är även tecken på kass hallgivare.
Har du möjlighet att prova en annan fördelare, gör det.
Tänk bara på att det är rätt bökigt att ställa tändningen på våra kära G60's.

Ang lambdan. Den reglerar väl bara upp till 3000rpm har jag för mig(?)

K.Nilsson
2012-05-24, 23:56
Ok :S Jag kan ärligt erkänna att jag är nybörjare och hobbymeckare, så du har alldeles säkert rätt hehe! Skall mäta den i morgon! Har läst att det är knepigt att ställa och att det är en speciell procudur...så det får jag lämna bort o få gjort/kollat..ang fördelare så har är min enda möjlighet att testa en ny i så fall..känner ingen som har nån sån liggandes :( vet inte hur man byter heller för den delen hehe!

Jaså, det gör den kanske :S men det är iofs runt 2000 varv det är som värst också...a, jag vetifan..grymt tveksam till allt nu..vill bara få igång den nu så man kan få njuta lite innan det e dags att vinterförvara igen :( trött på det nu!

Janne.M
2012-05-25, 05:29
Mät upp hallgivaren, är den taskig så finns det lösa att köpa så behöver du inte betala för hela fördelaren?

K.Nilsson
2012-05-25, 12:00
Ok..Behöver man ställa tändningen efter byte av hallgivaren? Har beställt en lambda nu iaf..hoppas på att den kommer i början av nästa vecka..Men var kan man köpa en sån lös om den nu är kass? googla lite men fann inte nåt :S

Janne.M
2012-05-25, 12:39
Då sökte du dåligt :P

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=325224&CarReference_ID=4442&CategoryType_ID=1

Annars kan du söka på "hallgeber" på tyska ebay eller "hallsensor" på "vanliga".

K.Nilsson
2012-05-25, 12:51
Då sökte du dåligt :P

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=325224&CarReference_ID=4442&CategoryType_ID=1

Annars kan du söka på "hallgeber" på tyska ebay eller "hallsensor" på "vanliga".

Hehe, så sjukt..jag va inne på meca och slog in regnr men den fanns inte med då :S Tack så mycket!

danno
2012-05-25, 15:27
har en beg fördelare + en massa andra delar typ en kpl motor liggande. rer du inte ut det så får du ta en tur ner till mig så kan jag titta på det

K.Nilsson
2012-05-25, 16:48
har en beg fördelare + en massa andra delar typ en kpl motor liggande. rer du inte ut det så får du ta en tur ner till mig så kan jag titta på det

Ok sjysst, Tack så mkt!=) Håller som sagt tummarna att det är lambdan som e körd + att jag ska mäta hallgivarn, men sen känns det som att nån med mer kunskap får ta sig en titt! Pm'ar om det det inte löser sig :)

D_Stenlund
2012-05-26, 02:30
Jag hade fördelade, boxar, hallgivare du hade kunnat prova med, men alla mina delar och verktyg jag äger brann ner igår natt. Tur som fan att golfen Stog hemma. Riktigt piss. Alla special delar man samlat på sig och edition One inredning , Ouf, så mkt delar är helvete. Hoppas du löser ditt problem, nu måste jag leta garage igen.

Sn00k
2012-05-26, 03:11
oj, va säger du stenlund, har garaget brunnit ner?? =(

K.Nilsson
2012-05-26, 10:42
Ojdå :S Fan vad bull! Synd på alla delar, men som du säger..Tur bilen inte stod där iaf! Lycka till med allt!

K.Nilsson
2012-05-27, 16:30
Har mätt kontakten till hallgivaren och där är 10.8 volt mellan de yttre stiften, så den får ström iaf! Gick igenom kablaget vid lambdan idag ordentligt och skalat kablar, nya skarvhylsor, rundhylsor, bättre jordning osv osv..men fortfarande samma skit..

Det är precis som att slå på en strömbrytare när den blir varm...vipps så går den kasst...ÅÅh, trötta mig alltså!

Fors
2012-05-28, 22:28
Har mätt kontakten till hallgivaren och där är 10.8 volt mellan de yttre stiften, så den får ström iaf! Gick igenom kablaget vid lambdan idag ordentligt och skalat kablar, nya skarvhylsor, rundhylsor, bättre jordning osv osv..men fortfarande samma skit..

Det är precis som att slå på en strömbrytare när den blir varm...vipps så går den kasst...ÅÅh, trötta mig alltså!
10+ volt till hallgivaren betyder bara att den får rätt ström, inte att den jobbar rätt. Signalen är svår att mäta, skall egentligen göras med blinkdiod (signalen är av/på/av/på) eftersom en multimeter inte hänger med. Mätning sker med motorn igång. Om signalen då börjar "hacka" undrar jag om man ens hinner uppfatta. Har du kollat av allt det andra kan det vara värt att ragga tag på en låne- eller begagnad fördelare. En kompis hade liknande symptom som du nämner och en beggad fördelare, 500 på skroten, löste felet

Sciroccogtx16v
2012-05-28, 23:25
Hej
Som gammal PG ägare klingar det en klocka...
Kolla hur mycket spänning du har på kontakten till tomgångsmotorn när bilen är igång. Om du inte har batterispänning där alltså typ 13,5 volt är relät som matar digifanten kasst ( en lödning har släppt inne i relät). Då går den tokfett, alla signaler blir fel.

Fredrik

K.Nilsson
2012-05-28, 23:51
Hej
Som gammal PG ägare klingar det en klocka...
Kolla hur mycket spänning du har på kontakten till tomgångsmotorn när bilen är igång. Om du inte har batterispänning där alltså typ 13,5 volt är relät som matar digifanten kasst ( en lödning har släppt inne i relät). Då går den tokfett, alla signaler blir fel.

Fredrik

Har funderat på det där relät lite också..Jag har mätt, men trodde inte det skulle ligga så högt i volt där..Om jag inte minns fel så låg där 11.3 volt med motorn igång där..Men gick din bra när den vart kall då, fast relät va kasst? Blir ett besök hos vag imorrn så har man uteslutit det iaf! *håller tummarna*

Fors: Ok :S Men om jag kommer så långt att det blir dags att testa annan fördelare, vilka passar i såfall? Har aldrig bytt en sån! Hur gör man? :D

Fors
2012-05-29, 06:18
Har funderat på det där relät lite också..Jag har mätt, men trodde inte det skulle ligga så högt i volt där..Om jag inte minns fel så låg där 11.3 volt med motorn igång där..Men gick din bra när den vart kall då, fast relät va kasst? Blir ett besök hos vag imorrn så har man uteslutit det iaf! *håller tummarna*

Fors: Ok :S Men om jag kommer så långt att det blir dags att testa annan fördelare, vilka passar i såfall? Har aldrig bytt en sån! Hur gör man? :D

Idén med relät ställer jag mig helt bakom! Du skrev det t.om i första inlägget :) helt korrekt, du ska ha samma volt på tomgångsmotorn som över batteriet. Mät med motorn igång.
Relä 30, vill jag minnas, kostar dryga hundralappen på VAG

Börja där...

K.Nilsson
2012-05-29, 15:55
Har bytt relät nu.. Det blev dock inte bättre! Tvärtom, nu började den gå dåligt tidigare än innan :(
Fattar inte det... Så jävla trött på att hålla på nu.. Lär inte bli någon körning alls detta året känns det som!

danno
2012-05-29, 19:31
kommer att vara i verkstan i helgen om du behöver lite hjälp

K.Nilsson
2012-05-29, 19:46
Tack, men just nu kommer jag inte mer än en kilometer sen får jag halta hem med pumpgas och högt varvtal :(
Hade lätt kommit annars, men att komma till Malmö nu blir svårt...

danno
2012-05-29, 19:58
ok. jaja fixar du det inte så bara hör av dig. har pillat med g60 ett antal år nu och har en bra hög med reservdelar på lager.

K.Nilsson
2012-05-29, 20:31
ok. jaja fixar du det inte så bara hör av dig. har pillat med g60 ett antal år nu och har en bra hög med reservdelar på lager.


Absolut! Nu kommer väl lambdan vilken dag som helst så det blir till att byta den och se vad som händer! Får jag den att gå som den gjorde innan den blev helkass så kan jag ju kanske titta ner när du har tid en dag? :)

a128
2012-05-30, 12:03
Man kan kolla om Map-sensorn är OK, genom att lossa på slangen, motorns gång ska då förändras vesäntligt om den är riktig, dvs. gå fetare när undertrycket försvinner

man kan även innan man fått felet åtgärdat hälla i kopiösa mängder med E85/etanol i tanken , för att skona katt och motor mot fet bränsle-blandning

K.Nilsson
2012-05-30, 12:19
Okej..har ju bara haft av den när bilen varit avstängd, så det kan man ju testa :) Vågar man tanka i E85 då? Bull om jag tankar det nu och så fixar man problemet tätt inpå hehe..Men den borde väl inte spika nåt iaf med den bränslemängden den sörplar i sig..Jag är rätt orolig för katten! Vid det här laget har den nog fått smaka på ett och annat..

Sn00k
2012-05-30, 13:09
tanka INTE E85 utan programvara som är anpassad för detta, det är att BE om större bekymmer.. låt bilen stå om den går såpass fett.. och byt lambdan snarast å se om det löser problemet.

börja med att speca PRECIS vad som är gjort åt motorn, såsom kolvar, kompression, kamaxelval, portad topp, portad kompressor, storlek på remskiva, insug, ventilstorlekar, spridarstorlek, bränsleregulator, bränsletryck, soppapump, soppaslangar mm mm.

gärna info om vad den laddar just nu.

lite tankar från en som ändå labbat med dessa snart 10 år nu..

lambda: digifanten är väldigt känslig för eftermarknads-sonder och endast ett fåtal har fungerat med fullgott resultat(4 av 19 provade märken)

tändstift: NGKs BUR6ET byter jag ofta till vid mappningar då dessa beter sig BÄTTRE än orginalstiften.(och dessutom kostar mindre än en tredjedel).

tändningen: är denna verkligen rätt ställd? det är en speciall procedur att ställa tändningen på en G60 och ska man göra det med en strob-lampa så krävs det att man vet vad man sysslar med.. iom att motorn vari isär och renoverad och få förstår sig på att ställa tändningen på en PG/1H motor, så står tändningen med största sannolikhet fel.

co-potten: skall ställas på 500ohm, rengjord med elektronikrengörinsspray och med givaren på plats i röret.. denna givare har även en termistor i sig, som agerar insugstemp-givare.

BTR: dessa äldre är robusta och krånglar väldigt sällan jämfört med boschs nyare mindre.. men om membranet är spräckt i den så kommer trycket att sticka iväg.. oftast väldigt rejält vilket får motorn att mota helt och svartryka värre än en diesel.

insuget: för motorns gång spelar det mindre roll om det läcker, då den kör på mapsensor, men du får skenande tomgång å en massa annat spök om du släpper luft förbi spjället.

vaccum-slangen: 1 meter lång, 3mm invändigt, ska sitta på översta slangstosen(den som går mitt på/på insidan av spjället)

hallgivare: spökar denna får du bla kraftiga misständningar och ryckig gång.. inte bara ökad soppaförbrukning.

katalysator: har denna "brunnit ihop" så ger det högt mottryck, vilket ses enklast i form av en laddtrycksmätare, då laddtrycket kommer att skena iväg uppåt.. men det kan också göra att bilen går mycket fett, så det är inte alls att utesluta helt.

blåa tempgivaren: är inte denna bytt så byt den i rent förebyggande syfte.

kolvar/ringar: kolvarna är bytta som jag förstod, och då även ringarna antar jag, är loppen honade rätt å riktigt och motorn inkörd med dessa så att fullgod tätning uppnåtts? (ytterst viktigt)

tomgångs/fullgas-brytarna: testa så att dessa verkligen klickar i vid tomgång och vid "fullgas", som egentligen är en bra bit innan fullgas.. då dessa har att göra med om bilen går i closed/open loop läge(lambdareglering eller ej), samt även styr tomgångsmotorn.



Eftersom bilen går bra kall och även på fullgas när den är varm, så borde det vara lambdan som e fuckad?!

Kall motor=blåa tempgivaren
Tomgång= Tomgångsmotorn
Fullgas= Mappen i chippet
Halvgas med varm motor= Lambdan som reglerar

Eller är jag helt ute och cyklar?

svar ja.. blåa tempgivaren används ALLTID och relaterar till en map för motorns temperatur.

tomgången styrs av tomgångsskruven bak på insuget primärt, men stabiliseras av "tomgångsmotorn", som även höjer vartalet något vid kallstarter.

vid fullgas används även lambdan i orginal + säkerligen forsbergs programvaran.. detta under flera sekunder innan den slår över till "open loop", som är läget utan lamdareglering.

halvgas med varm motor = map + lambdareglering.


det finns en sak som brukar kunna hända, som tydligen redan har hänt en gång på denna bilen, och det är att styrkretsen till lambdasonden brinner upp.
bilen då får helt tokiga värden och går ruskigt fett.. börjar dra en hel massa soppa utan nån tillsynes uppenbar anledning.. (man kan byta lambdasonden till en helt ny orginal utan att det hjälper det minsta lilla).
detta utesluts enklast genom att flytta över chippet till en annan box som du vet fungerar och plugga in denna.
har genom åren stött på ett 20-tal boxar där detta har hänt, så det är faktiskt inte helt ovanligt, och ofta beror det på bristfällig jord alt. förvärmningen som spökat ur och smält ihop signalkabeln emot jord.

Sciroccogtx16v
2012-05-30, 13:21
Ligger det fortfarande 11,3 volt där är det för lite, detta kommer att göra att den går tokfett.
Du kan alltid testa att koppla direkt från + på batteriet till + på tomgångsmotorn för att testa. Kostar inget att testa. Kolla också att du inte har spänningsfall på jorden (voltmät mellan - på batteriet och - på tomgångsmotorn, skall vara nära 0V).

Fredrik

K.Nilsson
2012-05-30, 18:38
Huh, mycket infoi =) Men jag blir verkligen glad när folk lägger ner sin tid för att hjälpa en! Skriver med bold på alla svaren så blir det lite lättare att se!


tanka INTE E85 utan programvara som är anpassad för detta, det är att BE om större bekymmer.. låt bilen stå om den går såpass fett.. och byt lambdan snarast å se om det löser problemet.

Uppfattat, kör på 98an =)

börja med att speca PRECIS vad som är gjort åt motorn, såsom kolvar, kompression, kamaxelval, portad topp, portad kompressor, storlek på remskiva, insug, ventilstorlekar, spridarstorlek, bränsleregulator, bränsletryck, soppapump, soppaslangar mm mm.

gärna info om vad den laddar just nu.

Nu sitter jag inte inne på kompression, ventilstorlekar osv, men ska försöka speca så mkt som möjligt här:
Honat block
Nya vevlager
Nya kolvar (Wössner)
Radiefrästa ventilsäten med nya ventiler, styrningar, tätningar-original antar jag
Nya lyftare
Genomgången och portad topp
Lättat svänghjul till 5,3kg
Portad G-lader stage 3 G-force international
66mm remhjul
Ta technix extraktor grenrör
Ferrita rostfritt avgassystem 2,5"
Sportkatalysator
Genomgången och förstärkt växellåda
Insats sportfilter
Original kam
Original BTR
Original spridare
Polerat insug, annars original
Original soppapump och slangar

Bilen laddar 0.9-1.1 (Peakar) men mest på 1.0

Detta är bytt sedan bilen blev kass:
Stift Bosch W5DP0
Tändkablar(8mm silicon)
Rotor
fördelarlock
Relä 30
Svart+blå tempgivare
KOMMANDE: Lambda

lite tankar från en som ändå labbat med dessa snart 10 år nu..

lambda: digifanten är väldigt känslig för eftermarknads-sonder och endast ett fåtal har fungerat med fullgott resultat(4 av 19 provade märken)
Skall bytas så fort den kommer (ORIGINAL)

tändstift: NGKs BUR6ET byter jag ofta till vid mappningar då dessa beter sig BÄTTRE än orginalstiften.(och dessutom kostar mindre än en tredjedel).
Ja, som jag skrev tidigare Bosch W5DP0

tändningen: är denna verkligen rätt ställd? det är en speciall procedur att ställa tändningen på en G60 och ska man göra det med en strob-lampa så krävs det att man vet vad man sysslar med.. iom att motorn vari isär och renoverad och få förstår sig på att ställa tändningen på en PG/1H motor, så står tändningen med största sannolikhet fel.

Kan såklart inte vara 100% säker, men säljaren sa att den var ställd på VAG+ CO-pot. Får kontrollera detta närmare när nya cash trillar in då jag ej kan göra detta själv.

co-potten: skall ställas på 500ohm, rengjord med elektronikrengörinsspray och med givaren på plats i röret.. denna givare har även en termistor i sig, som agerar insugstemp-givare.
Står på 705 Ohm nu. Och då "inställd på VAG". MÅSTE den stå på 500? Eller det är olika?

BTR: dessa äldre är robusta och krånglar väldigt sällan jämfört med boschs nyare mindre.. men om membranet är spräckt i den så kommer trycket att sticka iväg.. oftast väldigt rejält vilket får motorn att mota helt och svartryka värre än en diesel.

Ryker svart som faen faktiskt, men inte på tomgång..bara när jag gasar.

insuget: för motorns gång spelar det mindre roll om det läcker, då den kör på mapsensor, men du får skenande tomgång å en massa annat spök om du släpper luft förbi spjället.

Tomgången är fin och där den ska ligga tills den börjar sura ner sig..sjunker succesivt tills den dör då..

vaccum-slangen: 1 meter lång, 3mm invändigt, ska sitta på översta slangstosen(den som går mitt på/på insidan av spjället)

Den är kontrollerad, men jag ska köpa en ny ändå för att vara 100%!

hallgivare: spökar denna får du bla kraftiga misständningar och ryckig gång.. inte bara ökad soppaförbrukning.

Det gör den..låter ibland som att den bara går på 2 cyllar. Hackar och hoppar. Men INTE när den är kall :S

katalysator: har denna "brunnit ihop" så ger det högt mottryck, vilket ses enklast i form av en laddtrycksmätare, då laddtrycket kommer att skena iväg uppåt.. men det kan också göra att bilen går mycket fett, så det är inte alls att utesluta helt.

Har kännt vid piporna och har inte märkt något ovanligt högt tryck iaf. Laddet ligger stabilt hela tiden vid fullgas och då går även bilen som en klocka i övrigt.



blåa tempgivaren: är inte denna bytt så byt den i rent förebyggande syfte.

Bytt =)

kolvar/ringar: kolvarna är bytta som jag förstod, och då även ringarna antar jag, är loppen honade rätt å riktigt och motorn inkörd med dessa så att fullgod tätning uppnåtts? (ytterst viktigt)

Bytta ja..Och förhoppningsvis inkörda ordentligt..Även bytt olja 2ggr på 500 mil efter renoveringen.

tomgångs/fullgas-brytarna: testa så att dessa verkligen klickar i vid tomgång och vid "fullgas", som egentligen är en bra bit innan fullgas.. då dessa har att göra med om bilen går i closed/open loop läge(lambdareglering eller ej), samt även styr tomgångsmotorn.

De klickar fint båda 2


halvgas med varm motor = map + lambdareglering.
Det är här bilen går som sämst när den väl blivit varm. men lambdan är kanske endast en av grejorna som spökar då. Som du beskriver hallgivaren så känns det även som om denna kan vara boven, men den borde väl bete sig likadant när den är kall då också?


det finns en sak som brukar kunna hända, som tydligen redan har hänt en gång på denna bilen, och det är att styrkretsen till lambdasonden brinner upp.
bilen då får helt tokiga värden och går ruskigt fett.. börjar dra en hel massa soppa utan nån tillsynes uppenbar anledning.. (man kan byta lambdasonden till en helt ny orginal utan att det hjälper det minsta lilla).
detta utesluts enklast genom att flytta över chippet till en annan box som du vet fungerar och plugga in denna.
har genom åren stött på ett 20-tal boxar där detta har hänt, så det är faktiskt inte helt ovanligt, och ofta beror det på bristfällig jord alt. förvärmningen som spökat ur och smält ihop signalkabeln emot jord.

Nån som har fungerande box i närheten av HBG? =) Jag vet inte hur längesen denna boxen byttes ut, så visst kan denna också ha gett upp :S

Väntar med spänning på Lambdan nu som jag HOPPAS dyker upp denna veckan, så då byter jag den och ser. Vad tror du nästa steg är? Hallgivaren? Går den att byta utan att sabba tändningen? Måste även dubbelkolla så att Det är den LILA kabeln som är signal från boxen till lambdakontakten? Mest så att det inte suttit fel från början där.

Tack för all info snooken =)

K.Nilsson
2012-05-30, 18:44
slet av +kabeln på min multimeter sist jag mätte så jag måste införskaffa en ny :'(

Sn00k
2012-05-31, 00:04
låter som att du har bra koll ändå =)


signalkabeln på lambdan är mycket riktigt LILA.. stift 2 i stora kontakten vid databoxen om du vill mäta upp den med multimeter så det inte är nå avbrott.

hallgivaren kan du utesluta helt då den går som den ska när den är kall.

utifrån vad du skriver så vågar jag nästan påstå att det är styrkretsen i boxen som spökar för dig.. blir det inte bättre efter lambda-byte så testa med en annan styrbox snarast.


tändningen bör du se till att få rätt ställd iaf, och ställ den då på 6-8 grader F.ÖD.

co-poten har en grundinställning på 500ohm, givetvis kan denna behöva justeras in på en modifierad motor, och detta gör man enklast med en "avgasprovare" på bilverkstad.


förövrigt har du bottnat dina orginal-spridare totalt och en hel del därtill.. det är dags för större spridare och en mappning eller bättre anpassad programvara i ditt läge.. chippet du använder idag är långt ifrån optimalt för din setup, och vid en fullgasrepa så BÖR kolvarna snart komma tuggandes genom tråget.. ;)

hade även rekkomenderat en schrick 268/276 kam, då du ändå lagt ner energi och pengar på så mycke annat runtikring.. högre effekt och 1700rpm bredare register uppåt, utan att förlora en enda pålle i låg/mellanregister.. värt varenda krona.

Fors
2012-05-31, 01:01
hallgivaren kan du utesluta helt då den går som den ska när den är kall.


Är det verkligen så? Polaren hade detta symptom, ryckig gång på varm motor, men inte kall. Tipset från VAG-verkstaden var just att hallgivaren kan bete sig lustig när den blir varm och mycket riktigt gick bilen bra igen med en annan fördelare...

K.Nilsson
2012-05-31, 08:37
låter som att du har bra koll ändå =)

Tackar =) Försöker lära mig så mycket som möjligt. -lekman som man är hehe


signalkabeln på lambdan är mycket riktigt LILA.. stift 2 i stora kontakten vid databoxen om du vill mäta upp den med multimeter så det inte är nå avbrott.
Gött =) Skall mätas när jag köpt ny multimeter hehe..

hallgivaren kan du utesluta helt då den går som den ska när den är kall.
Skönt! En dyr historia avfärdad dådå.

utifrån vad du skriver så vågar jag nästan påstå att det är styrkretsen i boxen som spökar för dig.. blir det inte bättre efter lambda-byte så testa med en annan styrbox snarast.
Ja, det får bli att jaga tag på en box om det inte blir bättre! Tänkte höra en sak till..Läste på nåt engelskt corrado forum att nån snubbe haft problem med nåt lambda relä. Nån som vet vilket nummer detta relä har? Värt att prova kanske =)


tändningen bör du se till att få rätt ställd iaf, och ställ den då på 6-8 grader F.ÖD.
Ja, jag måste få det fixat. Har läst nånstans att VAG har fast pris på det..Får haffa grannen annars, han är servicemekaniker på din bil HBG ;)

co-poten har en grundinställning på 500ohm, givetvis kan denna behöva justeras in på en modifierad motor, och detta gör man enklast med en "avgasprovare" på bilverkstad.
Ok, så om den tex behöver stå på 900ohm för att få bra värden så kan den stå där utan problem? eller den magrar förmkt då?


förövrigt har du bottnat dina orginal-spridare totalt och en hel del därtill.. det är dags för större spridare och en mappning eller bättre anpassad programvara i ditt läge.. chippet du använder idag är långt ifrån optimalt för din setup, och vid en fullgasrepa så BÖR kolvarna snart komma tuggandes genom tråget.. ;)

Hehe, ok :P vet att vi diskuterade det lite i en annan tråd jag skapat. Jag är kluven vad jag ska ha för nåt chip :S Där finns ju det där bar-tek chippet för 1.5 bars map sensor som vi oxå diskuterade lite i andra tråden, men har läst en del negativt om det på andra forum! Har även tänkt på nåt sns-anti lag chip?! Visst är en mappning att föredra, men det lär väl flyga iväg rätt kraftigt i pengar då? Är inte ute efter att suga ut varenda föl ut motorn, vill att den ska vara pålitlig framför allt! Du pillar väl mycket med sånt..har du inte nåt chip som skulle kunna funka? =)

hade även rekkomenderat en schrick 268/276 kam, då du ändå lagt ner energi och pengar på så mycke annat runtikring.. högre effekt och 1700rpm bredare register uppåt, utan att förlora en enda pålle i låg/mellanregister.. värt varenda krona.

Har ju tänkt att införskaffa en sån kam sen, men budgeten är stram just nu då man är sjukskriven, så tyvärr får det vänta till nästa år..Blir till att spara under vintern hehe :P

Sn00k
2012-05-31, 11:44
Är det verkligen så? Polaren hade detta symptom, ryckig gång på varm motor, men inte kall. Tipset från VAG-verkstaden var just att hallgivaren kan bete sig lustig när den blir varm och mycket riktigt gick bilen bra igen med en annan fördelare...

på en PG motor? detta är mer vanligt på 16v motorerna och beror på oljeläckage.
hursomhelst så skulle den inte bara svarta och dra mycke soppa då, triggermissar/hallgivarmissar blir rejäla tugg och miss/baktändningar som bla smäller ut i insuget och avgassystemet.


relä till lambdan? nja, förvärmningen tas visserligen ifrån soppapumps-relät, men vet inte om den påverkar alltför mycket.. relät heter troligtvis 80 i ditt fall.. på äldre g60is hette det 67.. och dom allra senaste modellerna 167.

co-poten är lite lurig, behöver den stå på 900 för att du ska ha bra avgasvärden vid besiktning så ställ den där.. men den är med å påverkar blandningen ända uppåt 0.7bars ladd, så den kan bli att gå lite magrare.. det är ju dock inte nödvändigtvis ont i ditt fall.. tills du har riktig programvara anpassad för dina prylar så får du labba lite med sådant =)

hmm.. kan ha nått färdigt chip som skulle kunna funka, iaf bättre än det du har nu, med orginal mapsensor.. vi kan titta på det senare, se till att få den att gå riktigt nu först å ställ tändning mm.

K.Nilsson
2012-05-31, 12:06
Will do =) Vaktar brevlådan 24/7 i väntan på en avi, hehe

Fors
2012-05-31, 12:09
på en PG motor? detta är mer vanligt på 16v motorerna och beror på oljeläckage.
hursomhelst så skulle den inte bara svarta och dra mycke soppa då, triggermissar/hallgivarmissar blir rejäla tugg och miss/baktändningar som bla smäller ut i insuget och avgassystemet.

mm.

Det var det visserligen inte, då gällde det en mk3 gti 8V

K.Nilsson
2012-05-31, 18:35
Slet av vacuumslangen till styrboxen igen då jag bara kollat den för sprickor osv...mätte den och den var bara 95cm lång...skulle ändå bytt den i förebyggande syfte, men nu måste jag ha tag i en fort..Biltema har bara 4 millimeters så jag vetefan vart jag kan få tag i en..Tror ni Hydroscand kan ha? Skulle de 5 cm kunna ha så stor inverkan på motorgången?

a128
2012-05-31, 18:57
längden har ingen större betydelse, är det väv runt kan den evt. kallas för dieselreturslang och finns som metervara evt. hos en bildelsåterförsäljare tex, mekonomen, VAG etc.

K.Nilsson
2012-05-31, 20:26
längden har ingen större betydelse, är det väv runt kan den evt. kallas för dieselreturslang och finns som metervara evt. hos en bildelsåterförsäljare tex, mekonomen, VAG etc.

OK..tycker var jag än kollar så är just 1 meter mega viktigt :S Aja, ska jaga tag på en i morgon på nåt sätt iaf =) kör 1 meter som det sägs...

Sn00k
2012-06-01, 00:16
ingen större fara om den är 950mm heller.. men orginalprogramvaran är avstämd för just 1000mm.. hade dom från början valt en större slang som INTE dämpat vaccumet till sensorn så hade det kvittat helt.. men nu valde dom 1000mm med 3mm invändigt.. kanske för att dämpa pulserna som blir.

K.Nilsson
2012-06-07, 19:06
Halloj igen...I väntan på att min förbannade lambda ska komma så slet jag av en massa vacuumslangar igen för att byta dem i förebyggande (+) felsökande syfte =)

Men de är rätt så deformerade efter att ha suttit där sedan gud vet när..Så jag tänkte helt enkelt fråga om nån nisse här på forumet har dimensionerna till dessa?

Sen tänkte jag pimpa till det med att köra stålomspunnen bränsleslang istället för vanlig vacuumslang...Funkar detta, eller det måste varaVacuumslang? Ser ju lite trevligare ut med stålomspunnen!

På Fjaernsyn som di säger =)

K.Nilsson
2012-06-10, 17:43
Sådär då.. Då verkar det vara fixat :D bytte lambdan innan idag och har tagit en testrunda.. Har inte hackat än iaf och det luktar inte soppa där bak!
Ska ut på en längre runda och testa sen! Hoppas bara att inte katten tagit skada nu när den gått så fett! Jag tackar så hemskt mycket för alla som har hjälpt till här i denna tråden tråden!

Mvh Kim

Sn00k
2012-06-11, 05:01
skönt att den verkar gå som den ska nudå, vi håller tummarna för det =)

det tar en stund innan katten ger sig.. sotar du ur den lite så ska du se att den snart är igång å luktar illa igen.. =)

K.Nilsson
2012-06-11, 09:48
skönt att den verkar gå som den ska nudå, vi håller tummarna för det =)

det tar en stund innan katten ger sig.. sotar du ur den lite så ska du se att den snart är igång å luktar illa igen.. =)

Ja verkligen =) Har haft lite huvudvärk emellanåt hehe! Ja, jag tänkte ta mig en 10 mila runda idag så den får andas rejält!

K.Nilsson
2012-06-12, 21:26
Så, nu har jag haft lite tid på mig att utvärdera om felet är ur världen helt och hållet!
Har kört 9 mil och det har fungerat relativt bra. Jag tycker gången är lite ojämn om man tex gasar på så känns det som att den hela tiden tvekar på nåt sätt!
Vet inte om det var så innan eller inte men jag märker det nu iaf.

Bränsleåtgången verkar iaf ha sjunkit. Dock inte i färddatorn som visar 2 liter milen, men det kan inte stämma!
Nu i eftermiddags tog jag en vända till Ica ( 1mil T/R ). På vägen dit så hände nåt nytt som inte hänt innan. Bilen tvärdog mitt under körningen. märkte att det ryckte till så jag trampa ner kopplingen och då dog bilen..släppte upp den igen och bilen gick som vanligt ett tag för att göra likadant en gång till..

Hemvägen gick problemfritt :S fattar nada!

Sn00k
2012-06-12, 21:39
låter som nått sprucket relä, kabelbrott, alt. glappande tändningslås..

K.Nilsson
2012-06-12, 22:08
låter som nått sprucket relä, kabelbrott, alt. glappande tändningslås..

Ja, det känns inte som att det är bränslerelaterat precis! Men tändnings brytaren är bytt för bara nån månad sen, relä 30 bytt, stift, kablar, rotor, Fördelarlock.. Vetefan, får se om det händer igen hehe!

Men det här med att bilen känns tveksam under press.. Kan det vara programvaran som inte hänger med riktigt, eller spridare? Vet att du skrivit att spridarna behövs bytas, men hur tidigt bottnar dem? Fenomenet börjar vid typ 80% gas.. Känns inte alls annars.. Dags att spara Cash till nytt chip och 4
968or!

Sn00k
2012-06-13, 11:35
spridarna, om du har dom vanliga gröna, är på 285cc vid 3 bar.. orkar väl i runda slängar 205-215hk lite beroende på hur mycke du behöver feta på blandningen.. så dom är FÖR små och du bör ha bottnat dom.. så det kan mycke väl vara mager-ryckningar du känner som "tvekningar".. alt knacksensorn som reglerar av på tändningen.
programvaran är ju helt fel, men det vet du om.
bilen ska ju inte DÖ bara för det.. då äre nått annat galet.. men att investera i större spridare och anpassad programvara kan nog vara en mycket smart ide härnäst.

K.Nilsson
2012-06-13, 12:25
spridarna, om du har dom vanliga gröna, är på 285cc vid 3 bar.. orkar väl i runda slängar 205-215hk lite beroende på hur mycke du behöver feta på blandningen.. så dom är FÖR små och du bör ha bottnat dom.. så det kan mycke väl vara mager-ryckningar du känner som "tvekningar".. alt knacksensorn som reglerar av på tändningen.
programvaran är ju helt fel, men det vet du om.
bilen ska ju inte DÖ bara för det.. då äre nått annat galet.. men att investera i större spridare och anpassad programvara kan nog vara en mycket smart ide härnäst.

sparkonto öppnat ;) ska spara ihop några tusen nu och byta allt på samma gång.. Då blir det annan kam oxå :)