handdator

Visa fullständig version : Golf 2 GTI 16 V Går konstigt, Hjälp :O



Weddmark
2012-05-08, 21:47
Hej behöver lite hjälp med att få reda på en sak om min golf. Så fort bilen är kall så när man startat den och trycker lite på gasen så vill den typ strypa/döda sig själv och går riktigt riktigt dåligt på tomgången. men när bilen är varm så är det inget fel på den om man stänger av den och sen startar den igen men så fort bilen har stått och svalnat igen så att tempmätaren är i bott som när den e kall så går den illa igen när man startat den och ska iväg :S vad kan detta vara? Hjälp!

J.L
2012-05-08, 22:14
Något vajs med kallstart, ventil eller givare på vattenstosen kan vara boven, osäker på gtin och insprut, vart det sitter tyvärr.

Weddmark
2012-05-09, 11:23
ok tack :) ska kolla detta iaf :).. Vore tacksam för mer svar från andra också :)

Sn00k
2012-05-09, 19:47
årsmodell?

är det en 86-88A så bör du se över/byta styrtrycksventilen.. denna har en bimetall i sig och skall vid kall motor sänka styrtrycket, dvs höja insprutningstrycket och på så vis spruta in mer bränsle.
sedan öppnar den och justerar upp styrtrycket i takt med att motorn går upp i temp.. därav är styrtrycksventilen skruvad emot blocket. (gärna med lite värmeledande pasta emellan.. fråga vilken datanörd som helst efter "kylpasta", det funkar)

väldigt vanligt att denna bimetall krånglar på en gammal bil, och då hänger den sig i ett läge, antingen fett eller magert;
fett, bilen går bra kall men skit när den är varm, drar mycke soppa å bluddrar..
magert, bilen blir svårstartad å motar å rycker tills den kommit upp i temp, varpå den går hur fint som helst tills den kallnat igen.. det senare i ditt fall.


själva "kallstarten" på dessa är bara aktiv en kortare stund när bilen går på startmotorn, 1-8sek mer exakt, och styrd via en "termotidgivare" som är en mässings-givare fylld med brun bakelit och en bimetallfjäder istuvad.

Weddmark
2012-05-10, 00:12
hej tack för ditt svar ska försöka kolla upp detta men är denna s.k styrtrycksventilen svår att byta? sitter den lätt tillgängligt? verkar som de kan va den på din förklaring för bilen motar och går piss när den är kall tills den börjar få upp lite temp Mvh Robin

Sn00k
2012-05-10, 16:21
sitter frampå blocket, lätt att komma åt, fullt synlig, 2 insex-skruvar, 2 banjo-kopplingar på slangarna som går till bränslehuvudet.. 1 två-polig kontakt.. du byter den på 5 minuter om du så aldrig hållt i ett verktyg förut.. håll bara koll på kopparbrickorna till banjo-kopplingarna så dom inte smiter iväg.. och ett tips kan vara att dra lös banjosarna först, innan du släpper ventilen ifrån blocket, då den kan vara svår att hålla i för hand sedan..

kim_gulle
2012-05-12, 23:01
Håller på Mattias förslag. Har hänt mig både en och två gånger. :)

Weddmark
2012-05-13, 21:23
ok glömde skriva att när man kör så hackar den lite också vet inte vad det kan vara :S kan det vara styrtrycksventilen det med eller? mvh Robin :)

Sn00k
2012-05-13, 22:35
det kan det helt klart vara.. ett annat vanligt fel är läckande packbox till fördelaren.. ta lös fördelarlocket och titta om det är olja i det.. isf kan det vara läge att byta packboxen.
annat vanligt är spräckt rotor alt. ergat fördelarlock.. detta ger också misständningar/överslag och ryckig gång.

tändfel brukar märkas lättast genom att dra bilen på 5:an på väldigt låga varv.. 1500 å uppåt.

Weddmark
2012-05-14, 15:46
ok bara hoppas på att det är styrtrycksventilen som gör det då för jag bytte fördelarlock + rotor för inte alls längesedan nämligen :P men ska kolla lite :) tack för hjälpen :) hör av mig om det är något mer jag undrar :) Mvh