handdator

Visa fullständig version : Husvagn och sänkt bil.....



bmk
2012-05-07, 15:36
Hej alla husvagn åkare...

...behøver lite råd kring husvagn och sänkt bil, hur funkar det hur mycke har ni sänkt osv.....

har inte tenkt att sänka mycke men hitta et 55/40 fjädrar, eller har ni nått att rekomandera?

har en teori om att en orginal mjuk bil åker ner lika mycket som en sänkt bil endå så det inte blir den stora skillanden bak, samt att blir styvare och kanske til och med bättre at køra.

VWGolIV
2012-05-07, 18:12
På min Golf IV så har jag sänkt 40 runt om och det går utmärkt att köra med husvagn.
Hårdare fjädrar så jag har inga som helst problem.

Felet beror oftast på hur man lastat vagnen då det är max 2 av 10 som vet hur man lastar en vagn.

Mk1
2012-05-07, 19:59
Jag kör en Passat TDI 4-motion -07, som är sänkt 70mm.
Efter den brukar jag dra våran Polar 620 CTX, som väger ganska precis 2000kg, enligt vägverkets lastbilsvåg...
Man får väl köra med insidan lite, men det har då inte varit några problem hittills, trots sänkningen.

bmk
2012-05-08, 15:45
Jag kör en Passat TDI 4-motion -07, som är sänkt 70mm.
Efter den brukar jag dra våran Polar 620 CTX, som väger ganska precis 2000kg, enligt vägverkets lastbilsvåg...
Man får väl köra med insidan lite, men det har då inte varit några problem hittills, trots sänkningen.

Om det funkar så borde det ju inte va nått problem att sanka litte, hadde iof bara tankt at byta fjadrar men vi får se.....


Felet beror oftast på hur man lastat vagnen då det är max 2 av 10 som vet hur man lastar en vagn.

Upptacke det lite sjalv efter att åkt lite att krok vikten va 105 kg, liiiite val mycke. fick placera om en del bak i vagnen så hjalpte det. har inte matt i år men den lå pen en 60-70 kg om jeg mins ratt. fundera at forsøka få ner den ytterligare lite .

Haugeman
2012-05-08, 17:30
Skall häller inte ha före lite kulvikt. Runt 70 kg brukar man säga e bra. Med för lite kulvikt kan det resultera i att det blir vingligt då vagnen drar uppåt på kula och bakvagn i stället.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

VWGolIV
2012-05-08, 18:48
Runt 65 kg brukar jag ligga på och där fungerar min vagn bäst när jag kör.

Man kan prova sig fram så att man hittar rätt vikt.

Manny
2012-05-08, 20:21
Man bör dessutom lasta det allra tyngsta, om möjligt mitt över axeln på vagnen, och det lättare ute i ändarna. mindre massa som kan gunga vid eventuellt svaj. Samtidigt som man bibehåller lagom vikt på kulan.

bmk
2012-05-08, 22:38
Skulle til att seja det med vikten på kulan att man får labba fram just den vikten som passar bäst ovh den en någon stans typ 50-70 kg så där.

Annan grej. Vi har ju dragit vagnen med våran MB 220 TE som e sänkt, mätte höyd skillnaden på kulan på passaten och MBn. Höyd på MBn va 34,5 cm och på passaten 44,5 cm mao 10 cm skillnad. Man borde kunna sänka lite då och ännu vara högre i enden änn MBn :P