handdator

Visa fullständig version : Tändningslås MK2



Megapolaren
2007-07-31, 22:48
Hej!

Efter att ha varit borta ett tag kom idag så min stulna Jetta tillbaka. Väl länsad på stereogrejjer, till och med biltemas lågnivåkabel (värde 150kr) som jag lagt in var väck. Dom fick såga sig in i bagaget från kupén när dom misslyckats att bryta upp låset...

Nåväl, nu till frågan

Dom har brutit upp tändingslåset, och tagit ut själva låskolven. Nu behöver huset som denna sitter i bytas. Det verkar dock inte vara så enkelt att man bara drar av hela låshuset, utan det verkar sitta fast. Så:

Hur får man av själva huset till rattlåset från rattstången?

//

Megapolaren
2007-08-01, 18:56
Jag bumpar upp min egen tråd.

Det är verkligen svårt att få en bild av hur man tar av själva huset till tändingslåset, jag har damsugit vwvortex utan resultat och i haynes-boken står det bara att man skall pilla av en bricka, inte mer exakt hur eller om man behöver avdragare eller så...

Det borde ju vara ganska vanligt att behöva byta denna, eftersom man lämpligtvis bryter sönder huset om man önskar sno en MK2.

GTi-special
2007-08-01, 19:12
Har gjort detta på ett par av mina mk2:or och har för mej att efter man plockat bort ratten endast behöver ta bort en insexskruv och dra bort låshuset från rattstången.

/Jeppe

Manny
2007-08-01, 19:14
det stämmer bra det! fast om du har en "adapter" på rattstången med större splines så måste den osså bort, tror dock inte att den finns på mk2.

T-mek
2007-08-01, 20:34
Adapter som håller fjädern sitter på golf II 88- och uppåt. Före 88- sitter det en låsbricka där istället. Brickan får man bort med tång, skruvmejsel och tålamod. Adaptern tar man med avdragare. Sen kan det hända att det sitter en brytbult och låser aluminiumhuset på rattaxelröret. (På vänster sida, underifrån.) Borra och använd grisp*tt eller slå med huggmejsel. man brukar dra dit en vanlig M8 insexbult efteråt..

Megapolaren
2007-08-01, 22:30
Tack, nu förstår jag hur det hänger ihop! Min är en 90:a, och har sådan där adapter, det var nog det som var problemet.