handdator

Visa fullständig version : Bensin pumps problem Golf MKII



Youngblood
2007-07-31, 22:44
Då var det dags igen då. Det blir 3:e gången som det blir byte av bensin pump på någon av alla dem Golf MKII som jag har haft.

Fast denna gången är det lite annorlunda.

Bilen är en Golf GTI 16V -88 med ca 26000 mil på mätaren. Den har plötsligt dött ett par gånger dem senaste dagarna. Först var jag osäker på vad det var för efter ett litet tag så har det gått att starta bilen igen. Sedan har den fungerat precis lika bra som förut ett tag. Tills i söndags. Då la bilen av mitt i stan när jag hade bråttom hem. Rullade in till sidan och försökte få igång den. Det hoppade igång på en gång nästan. Surnade till lite och varva upp motorn lite medans jag stod stilla. Sedan så körde jag iväg och drog på ganska rejält och då uppkom det (i min värld) typiska "för pumps tvärniten" då bilen tvär dör för en kort stund och även bluddrar. Lyckade köra några hundra meter till och sedan så dog den igen. Väntade några sek. och sedan så kunna jag köra igen. När den sedan dog sista gången så var den besvärligare. Det tog ett par minuter innan den kom igång igen och då trodde jag inte att den skulle starta igen överhuvudtaget men det gjorde den. Körde sedan försiktigt hem bilen (utan problem) och ställde den i garaget. Kanske bör nämna att tanken är halvfull.

Första tanken är att det är för pumpen som är på g att ge upp. Men det som skiljer sig från dem gångerna är att bilen går efter ett tag igen. När för pumpen har gått sönder förut så har bilen bara slutat fungera. Därför funderar jag på ifall det kanske är den dyrare pumpen (som sitter under bilen) som börjar ge upp.

Hur vet jag vilken pump det är som börjar bli dålig? I och med att den bara slutar fungera ibland.

Tips om hur man löser detta enklast mottages gärna. :)

Bengan.U
2007-08-01, 00:00
Hej.

Precis så uppförde sig min första 16V oxå.
Och jag bytte förpump,bilen funkade
i en vecka,därefter dog den helt !
Före det så höll den på precis som du
beskriver.
Var bara att skaka fram en annan
huvudpump å prova.

MVH/Bengan.U

Youngblood
2007-08-01, 00:13
Vill ju helst slippa att skaffa båda pumparna ifall jag inte behöver det men det kanske är just det jag behöver göra..?

Davidio
2007-08-01, 16:34
jag hade liknande problem själv, bytte först tryckpumpen (köpte en som gått 10kmil från skroten) men då ville inte den bakre vara med så då köpte jag en ny på autoexperten, har gått bra i ca 60mil nu i alla fall