handdator

Visa fullständig version : Bilsportlicens Enkel kontra Bilsportlicens Debutant?!?



SixPs
2012-05-03, 00:12
Någon som har koll på om det finns någon mening att pröjsa för Debutant istället för Enkel då jag inte tävlar (iår iallafall.....)?

T.ex. på våra banträffar, kan jag fortfarande åka i gruppen för de som har licens eller måste man åka i pröva på gruppen om man har den Enkla varianten?

/Mvh Johan

Lillen
2012-05-03, 00:36
Så din fråga på andra stället åxå.

Det där var uppe på årsmötet förra året.
Vet inte om vi fått klarhet i detta ännu?

Så OM nån vet så skriv gärna ut det , jag vill åxå veta!

Haugeman
2012-05-03, 01:17
enkla tävlingsformer är inget mer än en prövapå licens . altså ingen "riktig" licens. enda fördelen med den är att den gäller ett år. så det blir enklare för klubben då ingen betalning behöver göras på plats och det blir billigare för dig om du kör fler än 3 körnngar per år (kostar 300 kr )

Lillen
2012-05-03, 01:33
Man får alltså bara åka provapåpassen med denna licerns?

Haugeman
2012-05-03, 02:18
ja. i o med att det inte är en riktig licens. finns inga krav på att plugga till den. inga kurser, annat än nått man skall / kan läsa på sbf hemsida. jag hitta inte en sdet när jag köpte min förra året. jag la bara den i kundvagnen och betala sen skrev jag ut licensen. detta är en helårs provapå licens och inget annat.

SixPs
2012-05-03, 09:54
enkla tävlingsformer är inget mer än en prövapå licens . altså ingen "riktig" licens. enda fördelen med den är att den gäller ett år. så det blir enklare för klubben då ingen betalning behöver göras på plats och det blir billigare för dig om du kör fler än 3 körnngar per år (kostar 300 kr )

Tackar för den infon! Då blir det att köra vidare på min debutant licens. Var har du hittat denna information, går det att hitta i textform på nätet eller har du pratat direkt med SBF?

Haugeman
2012-05-03, 10:08
Har inte hittat det konkret nånstans. Men det är detta vi resonerats oss fram till när vi diskuterat denna "licens". Man får ju ingen utbildning eller liknande som man får när man tar en riktig licens, så det verkar logiskt.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

SixPs
2012-05-03, 20:06
Diskussionen har fortsatt på rejsa: http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79795

Känns inte riktigt utrett ännu.... Ska försöka hinna ringa SBF imorgon.

Haugeman
2012-05-03, 20:56
"Men det står att enkel licens ger rätt till obegränsad träning i de grenar där man har vilande licens. Och min tolkning är att om man faktiskt får träna racing (med tidtagning och allt) så måste man få köra banträffar fullt ut också. Man har ju inte glömt det man lärde sig på licenskursen bara för att man betalar 180:- mindre för licensen."

detta ändrar ju denna licens lite. jag tolkar detta som att om man bara löser denna licens så är det som jag skrev en helårs provapå. om man däremot som dom skriver på rejsa har en vilande licens så kan du ha denna som "tränings" licens och köra i licens gruppen. då har man ju faktiskt gått en licenskurs osv .

Lillen
2012-05-03, 21:49
Varför jag frågade är ju att vi har passen uppdelade.
Så med denna billigare licens får man ju inte åka licenspassen.

Eller??
Ansvarig för detta borde kolla upp och svara i tråden tycker jag!

Lilla_Vargen
2012-05-03, 22:37
Kanske inte är ansvarig inom området men jag har alltid funderat på varför vi har delat upp alla körningar ?
Vet att det står i reglementet att endast pr licensierade skall tex ha Max 20 minuters pass.
Rutinerade licensierade förare får ju ändå inte "tävlingsköra" på våra banträffar.
Tror gränsen är grå där IOM att licensierade (riktiga om vi nu ska kalla den så) får tävla men inte de med pr...?
Ska vi tolka det så kommer inte enklalicensen få blanda i sig med de licensierade IOM att de heller inte får tävla...

Våra banträffar arrangeras under "trackday" anda och med förartränings inricktning och med det anser jag iaf att alla skall vara välkomna tillsammans i grupperingarna.
Om nu folk dyker upp med renodlade tävlingsbilar blir leken en helt annan.

Enklalicensen anser jag har fler fördelar OCH det kostar numer 150 :- för pr.

Slutsats: om man inte anser att tävla ngn gång under året behöver man inte lösa sin (debut eller internationell osv) och kan endast lösa en enkellicens inom den grenen och ja det skall kunna "tränas" fullt ut. Tänk nu på att debutlicensen är ganska billig jämfört med de högre nivåerna! Internationell kostar väl ett par tusen...

Lilla_Vargen
2012-05-03, 22:48
Hmm... Går lite mot mig själv nu....

Enkla tävlingsformer menas konbaner, lådbilsrejs och ngt fler kom jag ihåg.
INTE racing som vi då skall gå under på våra banevenemang.

Enkellicens MÅSTE då endast fungera som pr på "riktig" bankörning och helt fullt ut inom enkla tävlingsformer...

Lilla_Vargen
2012-05-03, 23:08
Tolkar det hela som den fyller visst båda funktionerna.
*Om man har en tävlingslicens som man inte vill lösa ut så kan man lösa enkellicens för att kunna träna.
*Men denna fungerar även för de som EJ har ngn tävlingslicens sen tidigare och då fungerar den som pr utanför de tävlingsformer som ingår i "enkla tävlingsformer"

Lillen
2012-05-03, 23:33
Och träning innebär ju att kunna träna BANRACING så som licensen man innehar vare sig den är vilande eller aktiv. Så enligt det jag kan förstå så gäller den enkla licensen som licens för banträffar , då inte som endast "prova på". Detta förutsatt att man har en vilande licens alltså.

Har man INTE en vilande licens gäller den som "prova på" , luddigt men så fattar jag det?

Är det så =)

J.L
2012-05-03, 23:50
Jag har precis köpt en, får se vilka jag får köra med ;-)

Haugeman
2012-05-04, 01:06
Tolkar det hela som den fyller visst båda funktionerna.
*Om man har en tävlingslicens som man inte vill lösa ut så kan man lösa enkellicens för att kunna träna.
*Men denna fungerar även för de som EJ har ngn tävlingslicens sen tidigare och då fungerar den som pr utanför de tävlingsformer som ingår i "enkla tävlingsformer"


Och träning innebär ju att kunna träna BANRACING så som licensen man innehar vare sig den är vilande eller aktiv. Så enligt det jag kan förstå så gäller den enkla licensen som licens för banträffar , då inte som endast "prova på". Detta förutsatt att man har en vilande licens alltså.

Har man INTE en vilande licens gäller den som "prova på" , luddigt men så fattar jag det?

Är det så =)


"Men det står att enkel licens ger rätt till obegränsad träning i de grenar där man har vilande licens. Och min tolkning är att om man faktiskt får träna racing (med tidtagning och allt) så måste man få köra banträffar fullt ut också. Man har ju inte glömt det man lärde sig på licenskursen bara för att man betalar 180:- mindre för licensen."

detta ändrar ju denna licens lite. jag tolkar detta som att om man bara löser denna licens så är det som jag skrev en helårs provapå. om man däremot som dom skriver på rejsa har en vilande licens så kan du ha denna som "tränings" licens och köra i licens gruppen. då har man ju faktiskt gått en licenskurs osv .

Var väl typ det jag kom fram till 3-4 inlägg ovan =P

Lilla_Vargen
2012-05-04, 01:16
Luddigt men framgick inte vem som skrivit den feta texten...

Lillens summering mer lättbegriplig, ja ;-)

HUR ser man då skillnaden på de som HAR och de som INTE har vilande licens ???
Kontrollfråga och alla kommer att svara ja ?????
Luddigt...

Johan: dig slänger vi in bland vargarna ;-)

Haugeman
2012-05-04, 01:53
Luddigt men framgick inte vem som skrivit den feta texten...

Lillens summering mer lättbegriplig, ja ;-)

HUR ser man då skillnaden på de som HAR och de som INTE har vilande licens ???
Kontrollfråga och alla kommer att svara ja ?????
Luddigt...

Johan: dig slänger vi in bland vargarna ;-)

Var nån som skrev nått på rejsa om det, att man fick ha en licens att visa upp som var under 5 år gammal. Utgår ifrån att en licens kan vara vilande i max 5 år då. Den feta texten var saxat från tråden på rejsa.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Lillen
2012-05-04, 02:02
Har du licens vilande eller ej så har du ett kort med datum.
Detta är lätt att visa upp , så hoppas man att det stämmer bara =)

SixPs
2012-05-04, 22:29
Hade ett mycket trevligt samtal med Claes Elofsson på racing utskottet idag och han kunde reda ut alla frågetecken kring Bilsportlicens Enkel licensen.

Till att börja med så får man skilja på de som har debut licens eller högre samt de som inte har någon licens.

För de som har debut licens eller högre:
- Det enda som skiljer förrutom priset mellan Bilsportlicens Enkel och Debut eller högre är att man inte får tävla.
- Så för oss som bara åker på bandagar fungerar det precis som vanligt med Bilsportlicens Enkel, men man kommer undan lite billigare.
- Man kan inte lösa en Prova På-licens om man har en vilande licens.

För de som inte har någon licens sedan förrut:
- Gäller bara för Enkla tävlingsformer, så man får inte åka på banträffar med Bilsportlicens Enkel, utan man måste då lösa en Prova På-licens.

Så det var väl i princip som det vi kommit fram till förrutom att för den som inte har licens så gäller inte Bilsportlicens Enkel som en PR licens på våra bandagar. För bandagarna måste man då lösa en Prova På-licens.

Så det blir att lösa en Bilsportlicens Enkel för mig iallafall och spara några kronor.

SixPs
2012-05-04, 22:32
BMW klubbens syn på saken: http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80574