handdator

Visa fullständig version : Bytte blåa tempgivaren, nu har jag 2000rpm tomgång + att varningslampan blinkar (PG)



K.Nilsson
2012-04-30, 13:43
Som rubriken..bytte givaren för ett tag sedan..körde ej bilen direkt då den stod på pallbockar...Idag när jag äntligen fick på mina fälgar och skulle ut en sväng och prova så var tomgången på 2000rpm..gick ner lite efter ett tag till 1800 ungefär :S
Och varningslampan i instrumentbrädan blinkade hela tiden, men temen låg där den skulle nu...

Vad kan detta fenomen bero på? Behöver man plocka väck strömmen ett tag så det nollas eller nåt?
Kan det vara fel givare? Köpte den på skruvat, den enda de hade som hade blått hus..

Tacksam för svar då jag tänkte besiktiga i slutet av veckan..

Mvh Kim

J.L
2012-04-30, 13:49
Så beter sig bilen med tomgången om kabeln är ur, kolla så den verkligen sitter som den ska.

K.Nilsson
2012-04-30, 13:54
Ok :S Det skumma är att tempnålen stod på mitten som den ska..Får som du sa kolla kontakterna! Men de går väl bara att sätta på ett håll?

Sn00k
2012-04-30, 16:00
nej, det SKUMMA är att den blåa givaren inte har ett skit med instrumentet att göra, utan bara motorstyrningen.. medans en svart går till instrumentet.

ang. tomgången.. fel givare? alt. kabeln till givaren har torkat av, inte alls ovanligt.
ang. mätarens blinkande, för lite vatten? (givaren till detta blinkeblink sitter i kylarlocket)

Janne.M
2012-04-30, 16:08
Efter att den varit bortkopplad ska du gasa 3 eller 5 gånger (kör på 5) över 3500rpm och låta den sjunka till noll mellan gångerna, så är det åtminstone på min med Digifant 2 insprut. Den kanske varit kass och du kompenserat CO- och tomgångsskruv efter det.

Som Sn00k säger så blinkar vattenlampan om nivån är för låg, har du luftat ordentligt? öppet kylarlock och klämma igenom alla slangar när den går på tomgång (akta dig för kylfläkten om den går igång).

Har du modellen med 2 eller 3 lika stora givare på kylflänsen? du har inte råkat blanda ihop instrumentet och motorstyrningens kontakter?

K.Nilsson
2012-04-30, 16:50
Förlåt...Jag har såklart inte bytt den blåa..Det den svarta jag snackar om ;P Ok, så blinket har inget att göra med den givaren?! för innan jag bytte så börja lampan blinka när tempmätaren började skena uppåt, nu blinkade den hela tiden :S Ska ta o kolla i morgon =)

Janne M: Nä jag har inte blandet ihop dem då jag endast bytte den svarta. Jag har 2 st givare.

Tack så länge! Nu är det dags att korka upp sin första Budweiser för dagen hehe :D
Trevlig valborg på er..återkommer i morgon!

Sn00k
2012-04-30, 16:59
den kan även börja blinka om den svarta givaren registrerar för hög temperatur.. så då kanske du stoppat dit en givare med fel värden.

K.Nilsson
2012-05-01, 16:42
Ok, jag ska ta och köpa en original istället...så vet jag att det är rätt hehe..det är en jäkla djungel med alla givare altså!

K.Nilsson
2012-05-07, 14:10
Var på VAG idag och skulle köpa mig en original givare...han blev inte klok på vilken det skulle vara!
Men, sen hittade jag en likadan som satt i från början på MECA och köpte denna...Tomgången är densamma...

Men, Jag testade att rycka kabeln ur den blå givaren och då sjönk tomgången till normal :S Antar att den blå e kass då!
Vill fan få bilen besiktigad nu så man kan använda den också! Den gör inte mycket nytta i garaget i detta vädret!!

K.Nilsson
2012-05-07, 15:52
Var på VAG idag och skulle köpa mig en original givare...han blev inte klok på vilken det skulle vara!
Men, sen hittade jag en likadan som satt i från början på MECA och köpte denna...Tomgången är densamma...

Men, Jag testade att rycka kabeln ur den blå givaren och då sjönk tomgången till normal :S Antar att den blå e kass då!
Vill fan få bilen besiktigad nu så man kan använda den också! Den gör inte mycket nytta i garaget i detta vädret!!

Har nu bytt den blåa givaren också! Ingen skillnad! Har sprayat kontaktspray i en massa kontakter men det hjälpte inte heller :S

Vad är nästa steg? Blir lite lissen i ögat (på ren skånska) på detta nu alltså!

Janne.M
2012-05-07, 16:20
Vad händer om du plockar bort kontakten till tomgångsmotor ?

och om du kopplrt bort lambdans kontakt? (limp-mode)

K.Nilsson
2012-05-07, 16:24
Har inte testat detta! Vad ska hända om man kopplar bort den? Har suttit och googlat ihjäl mig ang detta nu så jag ska ner igen och testa lite..Ska plocka av tomgångsmotorn och rengöra den nu också!

Det sjuka är att detta hände när jag bytte svarta tempgivaren...tomgången var helt normal innan dess! Bomba gärna med tips =) Så får jag beta av dem ett efter ett!

K.Nilsson
2012-05-07, 16:39
Ingen skillnad när jag rycker kontakten till tomgångsmotorn! Inte Heller när jag klämmerihop slangen från den...

Janne.M
2012-05-07, 16:52
Kabelbrott?

Skadar inte att fråga igen, helt 100% på att rätt kontakt sitter på rätt givare (givare på rätt plats)?

Luftbubbla? Luftade du systemet?

Tomgångsbrytare i funktion? Eller sköter TPS:en det på Digifant 1

K.Nilsson
2012-05-07, 17:44
Nu blir jag lite arg på mig själv haha...det var den tomgångsbrytaren på spjället som inte klicka tillbaka! Nu är problemet löst! Tack för alla tips och tankar! Nu blir det besiktning så fort som det bara går :D

Janne.M
2012-05-07, 19:46
Gött att det löste sig! Lycka till på besiktningen

K.Nilsson
2012-05-07, 20:12
Tack så mycket :D 500kr fattigare och 3 givare rikare, men nu vet jag att de är fräsha iaf! Och har en extra svart i fall i fall hehe...