handdator

Visa fullständig version : Torkarproblem Golf 4



BALAN
2007-07-31, 19:43
Vindrutetorkarna har blivit väldigt långsamma på pappas Golf. Förut idag gick dom inte alls men nu går dom väldigt långsamt. Vad göra? Har läst om fettnipplar man kan sätta på å så men håller det i längden?

Hur dyr är hela mekansimen?

Gamla forumet är ju nere så hittar inget...

magnusT
2007-07-31, 19:58
Du kan ju plocka bort det och smörja upp det. Har väl varit rätt vanligt problem på dessa bilar.

JWO
2007-07-31, 20:56
Jag hade lite problem med de på min Mk4, tar isär allting och smörj med fett... byta allt är tok dyrt så fundera inte ens på de!

Enkelt sätt spray mycket 5-56 så går det bättre för tillfället...

Megapolaren
2007-07-31, 22:25
Har haft samma problem. Som jag minns det så har VW valt att använda nylonlager till torkarna på MKIV, med tiden tenderar dessa att bli rivna och expandera lite i storlek.
Som jag uppfattat det räcker det inte att smörja upp, det måste bytas för att bli bra. Men jag kan ju ha fel. Exakt vad som behöver bytas, och om lagrena finns som separat reservdel vet jag tyvärr inte...

VWGolIV
2007-08-01, 01:05
Mina framtorkare fick jag tipset från nån på gtiforumet att jag skulle dela o fetta in.

Så jag plocka loss hela armen från bilen, dela på allt som gick o dela och sen körde jag allt med en fin specialduk, typ finfint sandpapper.

Då blev ja av med all rost som ställde till oreda.

Sen ordentligt med fett på de delar som behövdes, det ser man när man
håller på med det.

Fungerar KALAS bra nu och lär hålla mååånga mil till...

P-plats.se
2007-08-01, 07:21
Jag började sätta smörjnipplar på pappas Golf IV men ringde och kollade vad nya delar kostade. Inga pengar att snacka om så det blev en resa till VAG istället. Dom har även gjort förändringar på dom nya så problemet inte ska uppstå igen...

Monzen GTi
2007-08-03, 07:42
Har precis samma problem på min. Hur får man bort plastsjoket som täcker alltihop?

P-plats: Hur mycket kostade de nya delarna?

P-plats.se
2007-08-03, 08:56
P-plats: Hur mycket kostade de nya delarna?

Har för mig 200-300:-...
...men kan ha fel!?