handdator

Visa fullständig version : Styrenheter som kan påverka OBD Golf MK4



goliat_43
2012-04-23, 20:31
Har en Golf 4:a 1.9 TDI -98 där det inte går att läsa ut felkoder. Testat med två olika instrument som båda fungerar i andra bilar utan framgång.

Har en eftermarknadsstereo i bilen men har dels testat med den urplockad och har dessutom mätt upp porten med multimeter och allt verkar vara okej. Pin 4 och 5 ~ 0 Ohm mot jord, pin 7 (K-Line) 12V som sjunker till 2V (har jag för mig det var, inom toleranser enligt Ross-Tech iaf) om man petar dit ett 1KOhm motstånd att mäta över.

Tänkte för att felsöka detta börja rycka moduler en efter en tills det fungerar, men för att kunna göra detta behöver jag någon form av lista över vilka enheter som finns och var de sitter. Har en Haynesbok men den är ju inte direkt till någon hjälp...

En liten fundering också, har en Golf -98 ISO-kontakt till stereon original? Sitter en sådan där iaf. Borde jag "felsöka" hur den är inkopplad?

Cullberg
2012-04-23, 20:36
Vad är det du skall felsöka, har du något problem med bilen eftersom du vill felsöka. Detta kan ju isåfall vara relaterat till detta problem.
Komfortstyrdonet brukar kunna spöka...

a128
2012-04-23, 20:38
Bilen är för gammal för att vara OBDII trots OBDII-kontakt i bilen, hade själv en 1,6:a -00 bensin , man måste ha en felkodsläsare för vag-bilar

goliat_43
2012-04-23, 21:22
Egentligen inget speciellt jag ska felsöka med detta, vill mest att det skall fungera. Har lite problem med laddtrycket i bilen men det tror jag nån form av övertrycksskydd då det bara kommer när men gasar/varvar ordentligt. Misstänker övertrycksskydd då bilen går helt normalt till dess man råkar gasa för mycket och efter det går den som skit till dess att man "startar om" den. Detta lär jag ju lösa utan OBD och hursomhelst är det inget som jag tycker borde påverka, annat än möjligen genom att generera felkod i motorstyrningen...

Jag har ingen klimatkontroll, men kanske är det så att komfortstyrdonet hade något med elhissar och sånt att göra också.. Eller har jag fel? Var sitter det i såna fall?

a128 - Är du helt säker på detta? Det blev ju lag på OBD2 i USA från -96, har de alltså olika styrenheter i amerikanska o europeiska bilar bara för att inte ge tillgång till OBD2 om de inte måste?

a128
2012-04-23, 21:52
Själv hade jag den nämda 00:an som inte var OBDII

jag har haft en 04:a numera en 07:a dom är OBDII-CAN kompatibla men man kommer bara åt motorstyrningen, vill man komma år övriga moduler
är det en felkodsläsare för vagbilar eller vag-com som gäller

kanske vassare bilmodeller för USA-marknaden har OBDII från 96 tex. VR6

goliat_43
2012-04-23, 22:02
Själv hade jag den nämda 00:an som inte var OBDII

jag har haft en 04:a numera en 07:a dom är OBDII-CAN kompatibla men man kommer bara åt motorstyrningen, vill man komma år övriga moduler
är det en felkodsläsare för vagbilar eller vag-com som gäller

kanske vassare bilmodeller för USA-marknaden har OBDII från 96 tex. VR6

Okej.. Det var ju irriterande. Laddade ned Ross-Tech VCDS-Lite, står att det skall fungera med alla "dumma" interface och det ena jag använder är ett bluetoothinterface som emulerar en serieport och alltså borde detta fungera med VCDS. Frågan blir då om VCDS kan använda VAGs protokoll över detta interface eller om jag behöver något special?

a128
2012-04-24, 07:56
en sådan
http://www.uobd2.com/wholesale/super-vag-k-can-v48-free-shipping-1268.html
eller:
U281:a för en hygglig peng:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=u281&_sacat=See-All-Categories

för VCDS behövs ett inteface som är kompatibelt