handdator

Visa fullständig version : Lufta bromsarna golf 2 gti problem.



Tody_86
2007-07-31, 17:15
Söker några bra tips, försöker att lufta bromsarna på golfen men de blir bara sallad av allt.
Har försökt att använda en slang med backventil på.men de blir inget bra..
Har säkert kört igenom en liter..men de kommer små små luftbubblor hela tiden typ..fattar inte varför..
Ska man köra ner hela pedalen i botten? eller är de risk att bromscylindern går då? typ packningarna!


MVH/Simon

Fredrix
2007-07-31, 17:22
Jag försöker att alltid vara 2 när bromsar skall luftas. En som luftar och en som trycker på pedalen.

tophat
2007-07-31, 17:31
Försök ta hjälp av någon som kan trampa på bromsen åt dig. Sen öppnar du och stänger luftnippeln istället så får du bra översyn på det hela.

1. Stängd luftning och polaren pumpar upp tryck och håller sen trycket.
2. Öppna luftning (polaren håller fortfarande trycket på) och kolla på vätskan hurvida du ser luftbubblor och var alert på att dra åt nippeln igen så inte luft sugs in igen. I den genomskinliga slangen du kopplat på ser du när du skall stänga åt, man brukar få in känslan efter något försök.

tophat
2007-07-31, 17:31
oj...lite sen...

Tody_86
2007-07-31, 17:49
okej tack för snabba svar=)

har försökt med båda delarna att öppna stänga hela tiden..o då ser man ju små små luftbubblor glider ut.. de känns ju som att de läcker någonstans.Men man ser ju ingen läcka på bromsrören iaf, o man har dragit åt nipplarna me. verkar himla skumt.
Undra vart de kan läcka då?

Huvudbromscylindern då? tänkte fall den går sönder, packningarna?

Eller är de bara att pumpa pumpa tills de blir bättre? om de blir bättre:s

MVH/Simon

Tody_86
2007-07-31, 18:53
eller?:s har ja fel?

Taarzaahn
2007-08-01, 15:45
rätt vanligt att man trampar sönder packningarna i huvudcylindern speciellt om den är org. och bilen gått långt. det blir en slitkant i cylindern och när packningen som troligtvis är ganska dålig efter 20 år kommer förbi denna kant spricker den med luftbubblor som följd.
annars kan du prova med tryckluft (OBS! oljefri) tryck försiktigt genom ventilationshålet på locket till bromsvätskan och låt någon öppna luftnippeln till bara ren vätska kommer ut om inte är huv.cyl. kass (finns repsats till dom)
om jag inte minns fel ska du börja hö. bak, vä. bak, hö. fram, vä. fram och om du har en last ventil ska denna tryckas upp mot bakaxeln
good luck

KEJO
2007-08-01, 19:06
Om det nu är en modell med reglerventil för bakaxelbromsarna måste denna ventil ställas i öppet läge. DVS hävarmen med fjädern på trycks uppåt mot durkplåten. Ofta är dessa ventiler fastrostade. Om ej ventilen är öppen får du ej ut någon bromsvätska i bakbromsarna.

T-mek
2007-08-01, 19:18
Tänk även på att själva luftningsnippeln inte är "tät" när den inte är åtdragen. även om man inte har luft i systemet är det lätt att det dras in lite luft via gängorna på nippeln, som sen syns i slangen. Sätt en klämma på bromsslangen, skruva ut luftningsnippeln och dra på hyfsat med kopparfett eller annat tjockt "gojs" på gängan, skruva i och prova igen.

Tody_86
2007-08-08, 22:21
okej okej tack för bra svar..men de löser sig inte ändå=(..ska prova att köpa en nya..är de samma huvudbromscylinder till alla golf 2:or?
Någon som vet om Trimtemas funkar:P?


MVH/Simon

Roffe
2007-08-08, 22:29
jag hade inte köpt från biltema läste ganska nyligen en kvalitets kurs på skolan där vi mätte tolleransskillnaderna på just huvudbromscylindrar och det vi kom fram till var att på en del "HBC" så var skillnaden stor och höll sig inte alls inom tollerans måtten gentemot andra och alla vet att kvalitet kostar så slutsatsen kan man ju dra själv ;)

Tody_86
2007-08-08, 22:33
okej okej då kanske de lutar att köpa från något annat ställe, bara de att dom är så himla dyra nya ju..kanske annars går att köpa beg o prova iaf värt ett försök..
Ingen som har någon då? nära jönköping:P

R.Grönberg
2007-08-08, 22:34
okej okej då kanske de lutar att köpa från något annat ställe, bara de att dom är så himla dyra nya ju..kanske annars går att köpa beg o prova iaf värt ett försök..
Ingen som har någon då? nära jönköping:P


Har till en g60, mkt fräsch

Tody_86
2007-08-08, 22:39
men är de samma då?

Roffe
2007-08-08, 22:48
gti 20mm cylinder <-> g60 22mm passar rakt på

R.Grönberg
2007-08-08, 22:52
gti 20mm cylinder <-> g60 22mm passar rakt på

SLäng iväg ett mejl till mig så kan vi nog lösa detta tody elller undra om du inte har mig på msn=)

Tody_86
2007-08-09, 17:34
så de är alltså samma på alla golf 2:or?

eller måste man byta hela kittet med bromsservon me?

Lillen
2007-08-09, 18:45
så de är alltså samma på alla golf 2:or?

eller måste man byta hela kittet med bromsservon me?

Nja är svaret!
Ser likadant ut men är inte samma.
Passar gör det med om man vill modda/byta.
Samma fästpunkter och hål mm.

Byt bara cylindern till en 22,22mm.
MEN det finns mindre servo på snikmodellerna.
Dock skall GTi:erna ha samma iaf.

Tody_86
2007-08-09, 19:33
okej okej..men så om man byter hela skiten så är de lugnt?
va är de för mm på cylinder på en gti då?

Finns de flera modeller på cylindrar? med tanke på att ja inte har ABS!


MVH/Simon

Lillen
2007-08-09, 19:40
okej okej..men så om man byter hela skiten så är de lugnt?
va är de för mm på cylinder på en gti då?

Finns de flera modeller på cylindrar? med tanke på att ja inte har ABS!


MVH/Simon

Vanliga vet ja inte vad de har?

GTi:n har 20,nånting.
G60 har 22,22mm.
Mk III GTi , 16V och VR6 har 22,22.

MEN!!!!
Byter du hela servot så KAN du få ett annat problem.
Hålet på pedalarmen KAN sitta annorlunda på Cl mot en GTi.
Detta medför att pedalen känns lååång innan det tar.
Alltså på GTi:n sitter håler i framkant av armen men på Cl i mitten.
Då tar det kortare tid att bygga tryck i cylindern.

Bara en liten tanke så du har koll.

Tody_86
2007-08-09, 20:48
okej okej..men är de mkt mek för att byta hela kittet?
fast lika väl kan jag ju bara byta cylindern då från en g60?
o den passar rakt på om jag fattar rätt?

Lillen
2007-08-09, 21:40
okej okej..men är de mkt mek för att byta hela kittet?
fast lika väl kan jag ju bara byta cylindern då från en g60?
o den passar rakt på om jag fattar rätt?

Nej lite trångt är det men inget stort jobb alls.
Bromsrör , muttrar till huvudcylinder ELLER fäste mot torpeden.
Beror ju på hur du gör , tar du allt vid torpeden så lossar du klipset vid pedalen bara.

Japp byter du bara cylindern så passar den JA!

Tody_86
2007-08-09, 21:54
okej okej tack för svaret!.

Tody_86
2007-08-28, 19:03
nu är jag tillbaka igen..har bytt Huvudbromscylindern till en annan som va beg..tänkte prova ifall de skulle bli bättre.

Körde med en övertrycksmojäng när jag luftade.

Men. Nu kan jag iaf bygga tryck efter ett par pump.de håller. men tycker den tar väldigt långt ner.

Första pumpet är som en svamp går i botten direkt. även när jag startar bilen så bromsservon så går den i botten direkt..men går att bygga tryck efter några pump.

Kan de vara så att jag inte fått ur alla luft? eller har någon nått tips?


tacksam för svar..

MVH/Simon

R.Grönberg
2007-08-28, 19:13
nu är jag tillbaka igen..har bytt Huvudbromscylindern till en annan som va beg..tänkte prova ifall de skulle bli bättre.

Körde med en övertrycksmojäng när jag luftade.

Men. Nu kan jag iaf bygga tryck efter ett par pump.de håller. men tycker den tar väldigt långt ner.

Första pumpet är som en svamp går i botten direkt. även när jag startar bilen så bromsservon så går den i botten direkt..men går att bygga tryck efter några pump.

Kan de vara så att jag inte fått ur alla luft? eller har någon nått tips?


tacksam för svar..

MVH/Simon

Ja du har luft kvar i systemet, ingen läcka?

Tody_86
2007-08-28, 19:17
okej okej..då blir de till att lufta lite till..men körde igenom rätt mkt vätska..kan ju vara så att de fastnat några bubblor som inte vill hänga med ut..

nopp ingen läcka..inte sätt någon pöl underbilen iaf.:P


MVH/Simon

R.Grönberg
2007-08-28, 19:19
okej okej..då blir de till att lufta lite till..men körde igenom rätt mkt vätska..kan ju vara så att de fastnat några bubblor som inte vill hänga med ut..

nopp ingen läcka..inte sätt någon pöl underbilen iaf.:P


MVH/Simon

har du en som sitter och trycker på bromsen nu då och kör den gamla goda metoden eventuellt kan du ha bilen i luften och även hissa upp bakhjulen( så bakhjulen tror att dom är i nersänkt läge och lufta på

Tody_86
2007-08-28, 19:21
okej okej..näää körde med övertryck..tänkte de borde funka fint..
ska man inte göra nått med Lastavkännadeventilen me hålla den i ett läge??

R.Grönberg
2007-08-28, 19:24
okej okej..näää körde med övertryck..tänkte de borde funka fint..
ska man inte göra nått med Lastavkännadeventilen me hålla den i ett läge??

Det du gör med att hissa upp bilen;)

Ok vi har testat det på jobbet ett par gånger och det blir bättre på det gamla goda sättet.
Bara till att pumpa=)

Tody_86
2007-08-28, 19:25
okej okej...då får de bli att testa=)
tackar för svaren=)