handdator

Visa fullständig version : Tomgångsproblem efter kamremsbyte



Scratchen
2007-07-31, 17:05
För några veckor sen rasade min vattenpump på min Polo GTI -98.
Vattenpumpen byttes, och i samma veva också kamremmen med spännhjul och hela kitet, då det var lite slitet.

När remmen bytts så gick motorn lite halvbra, knackade (spikade?) en aning och hade svajjig tomgång, och ibland dog motorn.

Så bilen åkte in för justering och remmen verkade då sitta 1 eller 2 hack fel.
Fick tillbaks bilen idag, och nu låter den och går som innan vattenpumpen byttes, dvs riktigt bra!

MEN, ibland, bara ibland, kanske i 1/10 fall om jag trycker ner kopplingen, så återkommer den svajjiga tomgången, och ibland dör den även.

Detta borde ju inte ha några att göra med kammens eller remmens inställningar, för då borde den ju alltid gå dåligt, tänker jag?

Vad kan detta bero på?

Scratchen
2007-08-01, 05:55
Ingen som har några förslag?

Scratchen
2007-08-01, 18:07
Dålig respons...

Mina funderingar... Eftersom tomgången oftast är bra så borde inte kamremmen sitta fel.

Finns det tomgångsmotor/ventil på Polo?
Har hört att knasiga tempgivare kan ge de mest märkliga fel, funderingar kring detta?

Mawe
2007-08-02, 16:57
kan säga att min tomgång blev lite svajig efter att jag bytt kamrem på min gti. Jag har tomgångsmotor och VAG misstänkte att den spökade.. Brukar oftast vara vid uppstart den är svajig men den dör sällan..

Scratchen
2007-08-02, 18:39
Sitter det tomgångsmotor på Polo GTI 6N då? Och ungefär vart sitter den? :)

Mawe
2007-08-03, 17:02
min sitter precis i framändan av insugsrören, bakom en svart plastkåpa.. luddig förklaring.. kolla på min bil på garaget så förstår du var den sitter.. www.garaget.org/mawe

vet inte om de finns på din bil..