handdator

Visa fullständig version : hur ställer jag in jämn höjd runtom med coilovers?



Pingi
2012-04-18, 23:56
Jag undrar hur man ställer in coilovers så det blir lika högt fram och lika högt bak?
ska jag skruva upp dom max och sen räkna antal varv jag skruvar ner?
Det ska bli lika många varv på alla dämpare eller?

Jag har skruvat lite fram på bilen och får det fan inte jämt. Höjer jag på ena sidan så sjunker den ju på andra sidan. Jag får det fan inte jämt. Jag måste ju tänka fel på nåt sätt. Skruvar jag fram, ska det ändras bak då oxå?
För höjer jag höger fram tex så sänks ju vänster bak.
Vad gör jag för fel och hur gör man? Hur börjar jag om och får allt jämnt? Och var ska jag mäta för att veta att allt är jämnt?

Jag vet alltså hur man sänker och det men fattar inte hur jag ska få lika lågt på båda framhjulen och båda bak!

Hjälp uppskattas!

mrpete
2012-04-19, 00:00
Jag brukar mäta från skärmkant till hjulnavet när bilen står på marken, det kan vara riktigt pilligt att få det exakt lika. Det blir ju ännu svårare när man märker att bilen sätter sig lite efter att man lyft upp, sänkt ner och kört lite också :)

Henrik.M
2012-04-19, 00:00
Se till att ha plant underlag , mät från fälgcentrum och upp till skärmkant alt från skärmkant och ner till marken.
Coilsen kan du mäta från ex sista gängan eller något annat tydligt märke och upp till fjädertallriken , huvudsaken du mäter från samma punkt på både hö/vä sida.

Man få labba lite.

Pingi
2012-04-19, 00:17
Finns inget bra sätt att börja på då? För höjer jag ett varv på ena sidan nu så sjunker den ju på andra sidan. Känns omöjligt att få det lika.
Men måste det stämma om jag mäter vid gängorna på båda fram dämparna? Eller är det viktigast att det stämmer från skärmkant till fälgcentrum på båda sidor?
Jag räkna antal gängor upp till justeringsringen och det var lika många. Men ändå var inte höjden jämn fram. Tänker jag fel?

Och ska höjden ändras bak oxå om jag justerar fram? För jag har bara justerat fram men ändå så har det ändrats bak oxå så det inte stämmer längre.
Påverkar dämparnas olika höjd fram även dämparna bak?

Janne.M
2012-04-19, 00:24
Jag mäter från skärmkant till backen, då "ser" det ju rätt ut. Innan kag börjar mäta neråt så brukar jag kolla om det tex går in ett inger mellan skärm och däck och sen hur mycket det diffar.

Det är ju viktigare att det ser rätt ut än att det mäter helt rätt.

Henrik.M
2012-04-19, 00:30
Eftersom det är olika dämpare fram och bak och således olika utföranden på dessa så kan du inte ha samma mätpunkter fram och bak.
Däremot samma mätpunkt på dämpare Hö/Vä , sen får ma hitta en referenspunkt fram resp bak och börja därifrån.
När du har referenspunkt kan du utifrån de olika referenspunkterna räkna hur mycket du ska höja/sänka bilen fram/bak genom att mäta bilen höjd på ett plat underlag.


Hypotetiskt exempel med överdrivna värden för att det ska bli enkelt.

Bilen är 500mm hög på båda sidor bak och 550 mm hög på båda sidor fram mätt från centrum på fälg och ner till plan mark det har du fått genom att mäta från dina referenspunkter.
Du vill ner till 400mm runt om mätt från hjulcentrum, dvs då ska du sänka 150mm fram och 100mm bak.
Detta gör du genom dina referens punkter som du utsett tidigare på fram resp bakdämpare.

Se till att ha lika lufttryck runt om på alla hjul.

Har man bara referenspunkter från början brukar det vara ganska enkelet att få till.

Pingi
2012-04-19, 00:41
Ok. Men just nu har jag ju 4 olika höjder. Varje dämpare står ju olika. Vore ju enklare om allt stod på samma höjd.
Allt var jämnt ställt. Men så ville jag sänka lite till fram. Jag skruva ner båda fram genom att räkna varv på justeringsringen.
På nåt sätt tappa jag bort mig för jag sänkte för höger coilover fram. Sen vänster fram. Och nu så står båda BAK dämparna på två olika höjd. Ska dom oxå ändras när jag bara ändrar höjden fram?
Hur får jag tillbaka allt till rätt höjd? Jag vill ha lite mer sänkt fram än bak. Är det möjligt? Jag har inte pillat nånting bak. Dom stod rätt. Men har ju ändrat sig när jag ändrat fram. Om jag får in en jämn höjd fram kommer bak hamna rätt då igen?
Eller måste jag skruva på bak oxå?


Eftersom det är olika dämpare fram och bak och således olika utföranden på dessa så kan du inte ha mätpunkter fram och bak.
Däremot samma mätpunkt på dämpare Hö/Vä , sen får ma hitta en referenspunkt fram resp bak och börja därifrån.
När du har referenspunkt kan du utifrån de olika referenspunkterna räkna hur mycket du ska höja/sänka bilen fram/bak genom att mäta bilen höjd på ett plat underlag.


Hypotetiskt exempel med överdrivna värden för att det ska bli enkelt.

Bilen är 500mm hög på båda sior bak och 550 mm hög på båda sidor fram mätt från centrum på fälg och ner till plan mark det har du fått genom att mäta från dina referenspunkter.
Du vill ner till 400mm runt om mätt från hjulcentrum, dvs då ska du sänka 150mm fram och 100mm bak.
Detta gör du genom dina referens punkter som du utsett tidigare på fram resp bakdämpare.

Se till att ha lika lufttryck runt om på alla hjul.

Har man bara referenspunkter från början brukar det vara ganska enkelet att få till.

Henrik.M
2012-04-19, 00:52
Läs det jag skrev igen så besvarar det dina frågor.

Gör så här.
Mät från nedersta gängan fram rsp bak det blir dina referesnpunkter dvs bestäm en höjd att börja på ex 20mm från sista gänga till nedre delen av fjädertallriken på ALLA dämpare.
Ta ner bilen på plan mark och mät nu höjden runt om , du borde ha samma höjd hö/vä sida fram resp bak dock ej nödvändigtvis samma höjd fram som bak.
Efter det börjar du räkna på sluthöjd i alla hörn.
Ex fram vill du ha ner bilen 30mm till , då blir det 20mm+30mm = 50mm från sista gängan till fjädertallrik.
Bak vill du ha ner 20 mm till då blir det 20mm+20mm = 40mm från nedersta gängan och upp till fjädertallrik.

And so on...............

Edit så här enkelt kan man förklara det =) : http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=A4mk1&Number=880262&page=31&view=expanded&sb=1

Pingi
2012-04-19, 01:15
Ok men då tror jag att jag förstår :) En idiot fråga bara. Var är fjädertallriken på mina coilovers? Vet hur man sänker och höjer. Inte lika mycket om alla andra delar. Här är en bild på coilovern. Var ifrån ska jag mäta och till vart? Jag har mätt från sista gängan upp till blåa justeringsringen. Och har jag samma mått där på båda sidor fram så stämmer det inte när jag sänker ner bilen sen. Ena sidan blir lägre. Mäter jag på fel ställe?

Och måste jag ändra om bak nu fast jag inte skruvat nånting där? Det var lika högt där innan jag började. Och jag har bara skruvat fram. inte rört nånting bak.

Tack för hjälpen! Sorry för en miljon frågor! Men vill lära mig lite oxå :)

Bilden nedan:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=114766&image=1604410

Henrik.M
2012-04-19, 01:22
Det jag benämner som fjädertallrik är muttern du skruvar på som fjädern vilar mot.......är trött i mössan. =)
Brukar vara 2 muttrar , en övre och en nedre som låser.

Pingi
2012-04-19, 01:43
ok :P jo har sett att det brukar vara två men på dessa va det bara en och så låser man med en insexnyckel på sidan. Man jag ska alltså mäta från sista gängan upp till den blå muttern?
Tror jag gjorde det förut men då stämde det ju inte mellan däck och skärm när jag sänkte ner. :S
Kan jag justera på ett däck i taget? Kör med domkraft nämligen. Eller måste jag hissa upp hela fram och justera båda samtidigt?
Eftersom jag aldrig får det och stämma.
Om jag mäter som du säger då som jag tror jag gjort och det ändå inte stämmer när jag hissar ner, vad är det för fel då?
Kan det bero på att bak har ändrat sig och är helt olika? påverkar dom hur jämn den blir fram?

bmk
2012-04-19, 11:03
...mät från fälgcentrum och ner på marken....

Øøøø..... Blir vall lite fel, eller var det från skarm kant til falgcentrum det skulle stå?

Lillen
2012-04-19, 11:06
Hahaha , håller med BMK i detta fall.
Hur tänkte Henrik =)

Manny
2012-04-19, 11:40
När man höjer och sänker i olika andar flyttar dessutom vikten från hjul till hjul. Vilket kan påverka höjden. Väghållningsmässigt är det viktigaste (som jag fattat det) att ha så lika vikt som möjligt på varje hjul, även om bilen kommer att bli lite sned istället. Det är det som kallas cornerweight. Men handlar det bara om utseende så är det en annan femma.

skickat från min mobiltelefon.

Lillen
2012-04-19, 11:48
Det KAN dessutom göra en hel del skillnad OM något hjul får mindre belastning , låsta bromsar mm.
För "posörbilar" är de väl av mindre betydelse , men alla kör väl på vägen nån gång.

Henrik.M
2012-04-19, 19:08
Øøøø..... Blir vall lite fel, eller var det från skarm kant til falgcentrum det skulle stå?


Hahaha , håller med BMK i detta fall.
Hur tänkte Henrik =)


Trött i mössan igår kväll , från skärmkant till fälgcentrum ska det stå.
Har fixat det lilla fadäsen nu. =)

ThomasT
2012-04-20, 01:03
Det KAN dessutom göra en hel del skillnad OM något hjul får mindre belastning , låsta bromsar mm.
För "posörbilar" är de väl av mindre betydelse , men alla kör väl på vägen nån gång.

Om man ställer höjden lika på varje axel(mätt på fjäderbenet) så blir det ju i alla fall inte sämre än med vanliga fasta fjäderben.


.

Lillen
2012-04-20, 11:29
Om man ställer höjden lika på varje axel(mätt på fjäderbenet) så blir det ju i alla fall inte sämre än med vanliga fasta fjäderben.


Instämmer så klart.
Skriver ju otydligt =)

Menade lite om man tänker åka bana.
Tänker ju inte klart hela tiden.

Tänkte de du skrev men......ja nu skrev du det!

bmk
2012-04-20, 13:20
Basta før bana e ju lik vikt på alla hjul (oavhengigt av højd, altså inn om rimligt skillnad dvs). om en bil vager 1000 kg så altså 250 pr dack. som skall vara det optimala......i verklighete e det inte så men kanske 600 fram 400 bak altså 300 pr dack fram og 200 pr dack bak. men så kan man luta lite åt sidorna eller fram eller bakåt ( igjenn inn om rimlig højd skillnad), basta ochså e att ha føraren i medan man gør detta...;)

Innom rimligskillnad menar jag att det blir lite konstigt om bilen e nersaknt 50mm mera bak ann fram osv....skulle gissa på 10 mm skulle va okej...:P

Mk1
2012-04-20, 16:56
När du hissat upp bilen och justerat, och sedan sänker ner den igen och mäter direkt, så lär det skilja i höjd mella höger o vänster sida.
Kör ett varv runt kvarteret och mät sedan, så ska du se att du har samma höjd på båda sidor.