handdator

Visa fullständig version : Något att tänka på för er med VAG:s 24 ventils Vr6 motor (2,8 o 3,2 liter)



Lasse62
2012-04-18, 11:29
Kamkedjehaveri 24v VR6 utan förvarning.....


Som bekant brukar ju skenorna i kamkedjekonstruktionen på de äldre 12v AAA o ABV motorerna slitas och ge upphov till ett rasslande och ge en förvarning om att kedjorna bör bytas innan något dyrare inträffar.

Jag har endast hört om ett ytterst fåtal fall där kedjan havererat utan tidigare förvarning på en bil med normala miltal vad gäller 12v motorn.

Om problemen med 12v motorn oftast är mer eller mindre okända för många VAG verkstäder här i Sverige så är problemen med de nyare 24v kusinerna 2,8 o 3,2 l ännu mer okända.

Sedan många år är det i Tyskland och USA ett välkänt problem med uttänjda kedjor på 24 ventilarna.( http://www.a3quattro.de/pdf/Bericht_VR6_3-2_Kettentrieb_onlineVers.pdf ) för er som kan läsa tyska.

Men även här är det normalt med olika varningar som lysande "MIL" och diverse felkoder, ibland så tidigt som vid 8-9000 mil alltså avsevärt mkt tidigare än på de äldre kusinerna.

Kedjor producerade av SACHS mellan 2003 och 2005 har visat sig ha en högre felprocent än andra tidigare eller senare enligt tyska studier.

En uttänjd kedja skall ge felkoderna 17748 och 17755 och tända MIL (Motorvarningslampan), sedan finns det sätt att kalkylera hur uttänjd kedjan är men det behöver vi inte gå in på här.

I juni i fjol upptäckte jag just dessa felkoder men utan att MIL varit tänd, efter kontroll visade sig kedjan INTE vara uttänjd till eller över gränsvärdena och felkoderna återkom heller inte efter radering.

Motorn är aldrig longlifeservad, alltid gått med Mobil 1 5w-40 till 2010 och därefter med Castrol FST 5w-30, oljebytt på i snitt 1200 mil.

Första dagarna i april när hustrun (det är hennes bil) skulle åka från jobbet vid fem på morgonen startade bilen som vanligt men stannade efter några minuter medans hon skrapade rutorna, inga märkliga ljud vad jag har förstått.
Gick sedan inte att starta och gav inte några felkoder alls, efter ytterligare undersökning och komp prov har vi konstaterat att bla felkoderna ovan har återkommit och att kompressionen inte är vad den borde vara

Tyvärr står inte bilen hemmavid utan den sista felsökningen har jag fått överlåta på en verkstad som tidigare varit lejdverkstad åt VAG till stor del p.ga tidsbrist för egen del.

Sannolikt har kedjespännaren för den övre kedjan havererat och kedjan har kuggat över 1-2 kuggar, motorn går att dra runt utan problem men det låter givetvis illa från kedjan/spännare etc.

Troligtvis blir det ny topp, ventiler och givetvis kedjor med tillbehör Nu hade jag ändå tänkt byta kedjor etc i sommar bara för att vara på den säkra sidan men....

Det är lite förvånande att något sådant här ska kunna inträffa på en 7 år gammal bil som gått runt 19 t mil och är servad oftare än rekommendationerna.

Detta är tänkt som en varning till er med dessa motorer i Golf, Bora, Sharan, Transporter,Seat Albambra, Leon och Audi A3.
Man ska nog INTE lita på att konstruktionen är bättre än i de äldre 12v, snarare minst lika "dålig" och lita inte på att det hörs innan det är dags.

Jag har talat med bekanta i Tyskland som hört sig för på verkstäder där och det finns haverier på R32 och A3 3,2 så tidigt som innan 10 t mil, detta på LongLife servade bilar, kedjan har tänjt sig och/eller spännaren har havererat, i de flesta fall har kedjan "klapprat" och/eller MIL tänds men helt oförberedda haverier har tyvärr förekommit, har man då lite varv på motorn så har man ett totalhaveri som ett brev på posten.

Sn00k
2012-04-18, 18:15
slutsats: gå ifrån longlife service NU och för all framtid.

har man någon gång kört moped/cross så vet man ju vad som händer med en kedja som är torr/saknar smörjning, precis som fallet blir med oljan i en longlife-servad bil.. kedjan blir jääääääättelång och den sträcker sig FORT.

kedjekonstruktionen är dock mycket bättre än på gamla vr6:an.

sköt om motorn å serva den som vanligt så lever den länge å väl =)

Manny
2012-04-18, 18:29
Har haft en vr5 som kuggat ett hack på en kam pga kass spännare. Men den klarade sig efter att kuggat tillbaks ett hack och monterat ny spännare.

A-performance
2012-04-18, 18:48
Lånar tråden lite..vilka har 3.2 liter vr6?:)

Lasse62
2012-04-18, 18:48
slutsats: gå ifrån longlife service NU och för all framtid.

har man någon gång kört moped/cross så vet man ju vad som händer med en kedja som är torr/saknar smörjning, precis som fallet blir med oljan i en longlife-servad bil.. kedjan blir jääääääättelång och den sträcker sig FORT.

kedjekonstruktionen är dock mycket bättre än på gamla vr6:an.

sköt om motorn å serva den som vanligt så lever den länge å väl =)

Precis!

Att byta kedja efter 10000 mil med Longlifeservice blir ju inte direkt billigt, har man otur har maskinskadeförsäkringen gått ut och det man sparat in genom få servicar får man istället betala mångdubbelt.

I mitt fall är det dock en motor som servats i snitt var 1200:ade mil och då stoppade det hela 19000 mil :-(

Givetvis ska kontroll av kedjan och tillbehör ingå i serviceprogrammet om man nu inte vill sätta en bytesintervall, typ efter 15000 mil och VAG kunde ju erkänna problemet, allrahelst som Porsche Sverige säger att det är ett växande problem med töjda kedjor i Cayenne med VW VR motor, även på korrekt servade bilar.


Har haft en vr5 som kuggat ett hack på en kam pga kass spännare. Men den klarade sig efter att kuggat tillbaks ett hack och monterat ny spännare.

Japp, så kan det vara att man har tur eftersom det hände på tomgång också, men kedjan och alla tillbehör är det ju bara att byta ändå :-)


Lånar tråden lite..vilka har 3.2 liter vr6?:)

VW Golf R32, Audi A3/S3 3,2, samt vissa modeller av VW T5, Touareg/Porsche Cayenne

A-performance
2012-04-18, 18:57
Å så trög ja är:P visste så klart att R32 hade v6a:P

Exelon
2012-04-19, 02:34
Även nyare passat v6 använder 3.2 liters motorn.

kim_gulle
2012-04-19, 17:18
Även nyare passat v6 använder 3.2 liters motorn.

Den har väl 3.6 liter?

itouch
2012-04-19, 17:38
Den har väl 3.6 liter?
Passat r36 har 3.6 liter, Passat v6 har 3.2 likt r32an.

Lasse62
2012-04-19, 19:26
För dem som är intresserade.

Spännaren har totalhavererat och orsakat att kedjan har hoppat en kugg.

Eftersom det inte går att byta spännaren och lägga kedjan rätt utan att plocka ur lådan är det ju lika bra att byta hela kamkedjedrivningen samtidigt.

Det obehagliga är att detta skett utan förvarning, tack o lov på tomgång annars hade det sannolikt blivit en ny motor :-(

Manny
2012-04-19, 20:21
På min vr5 så lyfte jag ventilkåpan bara, kuggade rätt den kam som hoppat, snurrade runt för hand för att kolla så det gick rätt, sen byte av spännare. startade och gick fint sen. =)

För övrigt undrar jag inte om det inte är lättare att ta loss fronten, och lyfta fram motorn, åtminstone på de med tvärställd maskin.

Lasse62
2012-04-20, 14:58
På min vr5 så lyfte jag ventilkåpan bara, kuggade rätt den kam som hoppat, snurrade runt för hand för att kolla så det gick rätt, sen byte av spännare. startade och gick fint sen. =)

För övrigt undrar jag inte om det inte är lättare att ta loss fronten, och lyfta fram motorn, åtminstone på de med tvärställd maskin.

Ja jag hade tanken att man kunde byta spännaren och kugga den övre kedjan rätt, flytta bilen för egen maskin :-) och sedan byta kedjor och övriga skenor o spännare på annat håll.

Men det ska uppenbarligen inte gå, och ska man ur med lådan kan man ju göra jobbet komplett på en gång.

Gäller nu bara att hitta en verkstad som både kan hantera jobbet och göra det på rimlig tid.
i närområdet finns det ingen som åtar sig det så det blir att "traila" bilen till fastlandet, själv har jag ingen tid över att ge mig på detta projekt innan hösten och bilen lär behövas innan dess.

Marcus
2012-04-20, 16:21
VR6 24 finns även i Skoda Superb, Audi TT, Audi Q7, VW Touareg, Phaeton, Eos samt modeller från Porsche. Finns säkert fler! Borde väl vara samma problem med 3,6 liters modellerna som på 2,8 och 3,2?

Audi S3 har 2,0 TFSI, ej VR6.

Lasse62
2012-04-20, 16:36
Nej det verkar inte vara samma problem med 3,6:an som förövrigt inte är identisk med sina "mindre" kusiner.

2,8 o 3,2 orna delar ju många delar med varandra, en kedjespännare kan ju haverera på vilken motor som helst, däremot måste ju en kedja vara konstruerad för att hålla längre än 10-15000 mil på en korrekt servad bil, annars ska man ju införa bytesintervaller som för kamremmar.

Det tråkiga är ju främst att man vill mörka problemet men ringer man till någon auk VAG verkstad i Tyskland så dröjer det inte länge innan man får veta att det är ett välkänt och ökande problem (i o m att miltalen ökar på bilarna) och att 2003 till 2005 är värst drabbade årgångar, främst A3 och Golf R32/Leon Cupra. 2009 kom det en ny förstärkt kedja (om jag förstod rätt) fabr IWIS som ska användas.

Lasse62
2012-06-29, 16:30
En uppdatering med skrämmande bilder och info:

Som någon kanske minns stannade frugans 24v Alhambra vid tomgångskörning en morgon i början på april.

Tog komp prov först själv och sedan mha en fd VW verkstad i närheten av frugans jobb.
Misstänkte att kedjan kuggat över...misstänkt felkälla kedjespännaren.

Eftersom jag tyvärr inte har tillgång till lyft och i övrigt hade mycket att stå i så hörde jag mig för angående detta jobb men intresset bland verkstäder i närheten att ta i detta var inte översvallande stort, en välbekant forumskribent erbjöd sig att kika på det hela.

Veckan före midsommar gick transporten med lånad (2500 kg) trailer och tillräcklig dragbil över östersjön.

Innan jag visar bilder som "Polomannen" tagit kan jag berätta om servicehistoriken.

15506, 34740, 46290, 61390, 78105, 93601, 102260, 120080, 138650, 149650, 160680, 176810, 191505.
Frågan är om man bara stämplat i boken, alternativt gett f*n i att byta oljefilter typ varannan gång med tanke på hur motorn ser ut.
De tre sista servicarna VET jag är gjorda korrekt i a f :?

Det är tre olika verkstäder varav en VAG verkstad som är inblandade fram till 149650, poängterar att det inte är någon verkstad här "på ön", jag har bett om synpunkter från dessa verkstäder och....

Intressant är också att kupefiltret som skulle ha bytts vi ett visst tillfälle och som man tagit betalt för aldrig byttes vilket konstaterades nu.....

http://www.lillhagnas.se/vr6/2012-06-25%2017.17.51_small.JPG

http://www.lillhagnas.se/vr6/2012-06-26%2017.17.54_small.JPG

http://www.lillhagnas.se/vr6/2012-06-26%2017.18.02_small.JPG

http://www.lillhagnas.se/vr6/2012-06-27%2012.32.33_small.JPG

http://www.lillhagnas.se/vr6/2012-06-27%2012.41.00_small.JPG


Om nu serviceintervallerna stämmer med boken och att man verkligen "bytt" olja o filter så kan jag bara gissa hur det skulle se ut i en longlifeservad motor, efter halva detta miltal.

a128
2012-06-29, 17:05
Ojdå den kuggen ser ut att vara rensad, verkars som det är ett fabrikationsfel av den sort som man råkat ut för på någon mercamodell

Lasse62
2012-06-29, 17:34
Det var problem t.om 2001 nån gång, sedan bytte man material/tillverkare.
Motorn ifråga är ihopsatt 2004.....

Exelon
2012-06-29, 19:52
Ännu en till orsak att göra servicen själv, då vet man att sakerna är bytta(inte bara på pappret). Tur min "bara" är longlife servad 3 gånger hoppas man slipper ett sånt haveri som du Lasse har fått.

Lasse62
2012-06-29, 21:38
Hade inte motorn stått på tomgång när det inträffade hade det blivit än mer "spännande" läs dyrare

Lasse62
2013-09-10, 18:51
En "liten" uppdatering.

Efter en hel hög med problem då motorn inte startade efter återmontering fick jag på dagen 1 år och 4 månader efter haveriet rull på det hela efter byta av kontaktstycken till ECU:n för den nätta summan av 13500:-

Fick byta hjullager vä o hö fram som inte tyckt om att stå still så länge men besiktningen blev en oväntad överraskning, felkoder 16730 och 17748 (Kampositions sensor) vilka givetvis renderar i underkänt.

Om jag raderar felkoderna med motorn avstängd kommer de tillbaka direkt den startar, om jag raderar med motorn på tomgång dippar 'varvtalet och ibland stannar motorn, om jag håller ett varvtal över 1500 och raderar återkommer endast 16730 till dess varvtalet sjunker under 1000 då även 17748 återkommer.

Orsaker?

Felaktig sensor(sensorer), problem med kamjusteringen eller kan den övre kedjan sitta en kugg fel.

Vid kallstart stannar motorn direkt om man inte ger gas, dessutom går den illa under 1500.

F.ö finns jord och spänning till givarna, har bytt plats på dessa och felet följde inte med varvid fel på dessa kan uteslutas?

Med den bakre givaren bortkopplad går motorn bättre i det lägre registret och felkod 16730 ersätts av 17800.

En annan intressant sak som upptäcktes på besiktningen är att om ljusvredet står i P eller halvljusläge så stannar inte motorn när nyckeln vrids av och tas ur, den går sämre men stannar inte ??

Det felet låg i reostaten till instrumentbelysningen, den matade tändningslåset bakvägen, om man vred ner ljusstyrkan så stannade även motorn med nyckeln urtagen.....

Det har nog gjorts jobb även här...

Någon som behöver delar? Slaktar snart bilen