handdator

Visa fullständig version : .



Wiesel
2012-04-17, 21:27
.......

Sn00k
2012-04-17, 22:28
jovisst siddu.. klåpare har varit i farten..

ta bort din "block off plate" illa kvickt och montera dit kompressorns retur-rör.

rakt UNDER spjällhuset har du en anslutning, 1.5" eller så, där returen skall anslutas, men DÄR har istället någon monterat en dump/slang som gör att den nu dumpar rätt ut i luften = soppaekonomin och verkningsgraden på kompressorn är helt åt skogen utan denna.

i den 1.5" anslutningen har du ett retur-SPJÄLL också, när du vrider upp GAS-spjället så skall detta stänga igen returen i takt med att du ökar gasen, vid FULL gas så skall returens spjäll vara HELT stängt.

returledningen ser ut SÅ:
http://tapatalk.com/mu/6d9be8c2-7a6f-719a.jpg

..och skall även anslutas till vevhusventilationen som sitter med en oljefälla ovanpå ventilkåpan, ibland med en ventil emellan, ibland utan, beroende på årsmodell.


varför den bara laddar så lite beror antingen på att returspjället inte stänger helt(är glappt el felinställt), eller så är kompressorn sliten/rasad.. såvida inte drivremmen till den slirar.. (68mm remskiva kräver kortare rem, 1640 mm för å vara exakt)

Wiesel
2012-04-17, 22:37
Tackar, bockar och lyfter på hatten för svar! Självfallet så fick jag ju inte med detta rör som tydligen fattas :@
Har du någon aning om vart man kan köpa dessa och vad de kostar?

D_Stenlund
2012-04-17, 23:05
Danne, jag har ett sådant rör tror jag till 90% sms mig.
0735456028 / mvh danne

Wiesel
2012-04-17, 23:32
Kände på remmen efteråt och den var bra spänd så tror mer på returspjället isåfall. För kompressorn är i princip ny, gått runt 250mil!

Om det nu skulle visa sig vara remmen, vart får jag tag i en sådan?

Mvh

Sn00k
2012-04-18, 18:21
en rem i rätt längd kan du hitta på bla mekonomen, bara å fråga efter en 6-ribbad multirem med längden jag specade ovan =)

Konigshoven
2012-04-18, 20:30
Biltema har en pk6-1660 som kostar 250kr :)

Annars låter ditt problem med lite som att du har ett stort hål i trycksystemet = blåst tryckslang. Även en kompressor kan köras med dumpventil ifall det blir en återcirkulerande som går in i luftinsuget till kompressorn.

Wiesel
2012-04-18, 20:58
Tryckslangar kontrollerade, även armen som sitter under på insuget, verkar fungera galant! MEN, skall den vara hård att dra fram och tillbaks? Har ju inte en aning om hur det skall vara men tyckte det kändes okej iallafall! Tackar och bockar för hjälp grabbar! :)