handdator

Visa fullständig version : Oljelampan lyser passat 03 frågor kring detta



Davidsson
2012-04-16, 19:57
Olje lampan på min passat -03 1,8T började blinka och pipa när jag körde hem i dag som tur var va jag nästan hemma. Har kollat och det är olja i bilen. När jag läst lite så skriver många att det kan var igen satt i silen, har tänkt att börja med att byta oljetrycksgivaren samt ny olja och filter. Vad kan man göra mer?

När jag läste om att plocka ner sumpen verka det som man var man ju tvungen att plocka ner halva bilen för att komma åt den.

Står bilen på tomgång så lyser inte lampan men belasta jag motorn till 2000 varv så tänds den.

Hur kan man kolla oljetrycket förutom med den inbygda mätaren?

Hur kollar man om det är pumpen som är slut?

a128
2012-04-16, 20:02
hmm 2000varv Klassiker

det finns 2 st givare

den närmast oljepump/filter är den som troligen spökar

magnusT
2012-04-16, 20:46
Hur långt har bilen gått?
CRC har en produkt som heter invändig motortvätt, kanske kunde lösa upp det som satt sig i silen?

Davidsson
2012-04-16, 21:01
kommer inte ihåg hur långt den gått nu men har för mig ca 21'. jag har köpt sådan rengörning. ska försöka få tag i en ny givare i morgon och se om det hjälper först.

om man vill sätta på en egen oljetrycksgivare var sätter man den?

ReD-
2012-04-16, 21:15
skulle inte tro på silen, skulle gissa på givare :P. hade en a4 1.8t med smeckad sil, på högre varv 2200 och uppåt hade jag bra tryck, 2200 ner så varna den för trycket.

Davidsson
2012-04-17, 09:11
Får givare i morgon. Enligt VAG så brukar inte dessa givare gå utan dom trodde mer på oljesilen. Fattar inte att man kan bygga en motor där halva fronten måste ner för att få loss tråget.

Om jag vill eftermontera en oljetrycksgivare typ denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Oljetrycksmatare-32244/ är det denna adappter man ska ha? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Adapter-for-oljegivare-321100/

Henrik.M
2012-04-17, 17:05
Enligt VAG så brukar inte dessa givare gå utan dom trodde mer på oljesilen. Fattar inte att man kan bygga en motor där halva fronten måste ner för att få loss tråget.

Varför ska du ner med fronten?
Du ska snarare upp med motorn och sedan bända ner framvagnsbryggan , då går tråget att lirka ut. =)

ReD-
2012-04-17, 19:29
precis som Henrik.M säger, Du kan få ur tråget om du lättar på motorn (släpper motorfästen och lyfter lite), plockar loss lite onödigt bråte under och böjer ner framvagnsbryggan så går det kalas, (själv gjort det fast på en a4 som sagt)

Davidsson
2012-04-17, 21:06
Läste i Haynes boken att man var tvungen till det. Men satsa på givaren först.

ReD-
2012-04-17, 22:12
är väl kanske tänkt att man ska göra så. men man måste inte ;).

Davidsson
2012-04-18, 21:34
Provade i går att plocka bort givaren och blåste rent den då slocknade lampan (körde inget). I dag monterade jag en ny givare körde ca 5 mil precis när jag kom hem tändes lampan för att slockna lika fort. Bytte olja samt hälde i CRC motorrengörning då tändes lampan när jag körde rengörningen .

Hälde ut den gamla olja såg inte 100 ut samt oljan i filtret såg inte 100 ut. I med ny olja och nytt filter starta bilen och lampan tänds, efter att låtit den stå på tomgång i ca 10 min prova jag att varva upp den till 2000 varv och inget lyser kör hem 5 mil ingen lampa tänd.

Hur funkar denna givare är det ett membran i den? Fundera på om det är/var lite smuts i oljan som kan satt sig i givaren och "låst" den.

Ska köra på denna olja i några dagar för att sen byta olja och filter igen om det nu lossat något

Om man sätter i en ny givare och lampan inte lyser så borde allt vara frid och fröjd.

2stroke
2012-04-19, 14:14
Klassiskt problem på VAG bilar som "LongLife" servats. *Grrrrrrrr*
Gör en riktig Engine Flush och riv sedan bort tråget och rengör silen samt byt oljepump.

Davidsson
2012-04-20, 06:50
Tack för all hjälp. Har en fråga till givaren för lågt tryck den som INTE sitter vid oljefiltret ser den likadan ut som den vid oljefiltret?

polomannen
2012-04-20, 07:03
Tack för all hjälp. Har en fråga till givaren för lågt tryck den som INTE sitter vid oljefiltret ser den likadan ut som den vid oljefiltret?

Den ser lika men annan färg på den.
Och angående silen räcker inte bara rengöra den utan byt den till en ny så blir det bättre.

Davidsson
2012-04-20, 09:01
Efter att jag bytte olja och givare har jag nu kört ca 20mil och fortfarande inte fått något larm så peppar peppar troligen var det bara givaren. Inte så sugen på att riva tråget.

Jonny
2012-05-16, 08:01
På min 1,8t-03 hade jag lika problem det kunde gå månader imellan varningarna. Jag gjorde en motorsköljning och bytte givare efter 1 månad larmade den igen, då plockade jag bort givaren igen och blåste ur den med tryckluft lite försiktigt. Efter ett halv år så har den fortfarande inte larmat. peppar......