handdator

Visa fullständig version : Golf IV Gti, går på 3?



Jaderup
2012-04-15, 14:00
Tjena!

Tänkte kolla om nån här har idéer på vad som hänt med min golf 4 gti.

I höstas ställde jag in den för vinterförvaring, när den nu stått i 6 månader och jag tog fram den tyckte jag den gick lite oroligt, den småryckte lite under körning.
När jag i onsdags skulle åka hem ifrån jobbet gick den plötsligt bara på tre cylindrar. Jag körde in i verkstan och konstaterade att gnistan va försvunnen på första cylindern, har ju hört att tändspolarna tydligen är vanligt problem på dessa. Så jag tog både stift och tändspole från andra cylindern och flyttade över till första, men fortfarande ingen gnista på första burken? Så man kan väll nästa utesluta tändspoleproblem, eller? Snackade lite med en kompis som har mekat en del med dessa, och han påstod att det inte funkade att byta tändspolar emellan cylindrarna? så han tyckte jag skulle byta samtliga. Själv tycker jag det låter skumt, byter jag plats med en som fungerar borde den ju gå sämre på den andra cylindern osv.?
Kan det vara nån givare som spökar? Eller kan det vara styrbox?
Kopplade in den i boschdatorn vi har på jobbet, och den hittade inga fel som var relaterade till detta..

Nån som har någon idé?

MVH/
Patric

Cullberg
2012-04-15, 15:37
Du skriver att den inte hittade några fel som var relaterade till denna, hittade den några fel då alltså?

T-mek
2012-04-15, 16:30
Om du har en AGU-motor, dvs med gaswire, så sitter det ett tändslutsteg i locket på luftfiltret. Byt slutsteget så ska du se att du får gnista igen!

För övrigt är din kompis ute å cyklar, självklart funkar det att skifta spolar mellan cylindrarna...

Cullberg
2012-04-15, 17:44
Agu har väl inte alltid wire?

Sn00k
2012-04-15, 18:17
cullberg.. mjo, samtliga AGU bör vara wire, då motronic 3.8.3 samt ME5.9.2 användes på dessa spisar(aldrig ME7.x som har stöd för e-gas.)

1.8t spisarna fick E-gas på årgång -01, förutom audi tt/a3/s3 quattro, å säkert nån mer modell med 4wd som fick detta tidigare, 99-00. (motorkoder AQA, APY å möjligen nån mer, dessa har en tidig motronic 7.5 med avsaknad av bredbandssond mm)

även jag hade gissat på tändslutsteget då det är separat på AGU motorn å några till.. medans det är inbyggt i box och spolar på nyare spisar.

Jaderup
2012-04-15, 19:27
tack för snabba och bra svar!
Kollade runt lite och mekonomen verkar ha tändmodul till dessa, dock finns det till två olika tändsystem? bosch eller hitachi?

Cullberg
2012-04-15, 19:34
cullberg.. mjo, samtliga AGU bör vara wire, då motronic 3.8.3 samt ME5.9.2 användes på dessa spisar(aldrig ME7.x som har stöd för e-gas.)

1.8t spisarna fick E-gas på årgång -01, förutom audi tt/a3/s3 quattro, å säkert nån mer modell med 4wd som fick detta tidigare, 99-00. (motorkoder AQA, APY å möjligen nån mer, dessa har en tidig motronic 7.5 med avsaknad av bredbandssond mm)

även jag hade gissat på tändslutsteget då det är separat på AGU motorn å några till.. medans det är inbyggt i box och spolar på nyare spisar.

Jag förväxlade med AUM... =)

Sn00k
2012-04-15, 20:49
tack för snabba och bra svar!
Kollade runt lite och mekonomen verkar ha tändmodul till dessa, dock finns det till två olika tändsystem? bosch eller hitachi?


det är nog säkrast att lyfta på locket å titta vad det sitter för modul där nu.. =)