handdator

Visa fullständig version : Koppling G60. Hitta? Vart?



Martiin
2012-04-14, 14:20
tja! tänkte kolla om det är någon som har nån hemsida där man kan hitta lamell/tryckplatta till golf G60 (02a). tanken är vel att få så bra grejjer som möjligt för så billig peng som möjligt . Den ska hellst klara av runt 300hk .
Visst är självklart Sachs ett bra ställe att titta på men vad finns det mer för ställen?

tacksam för hjälp
Mvh

Sn00k
2012-04-14, 15:22
en orginal tryckplatta och 6-puckad "sinter" i stil med ACT-lamellerna dalhems säljer.. med FAST centrum.. lamellen kostar runt 1500-1700kr.. och en vanlig tryckplatta finns lite varstans.
Bettar lite mer än en vanlig koppling, men lätt att vänja sig vid, klarar 300hk/400Nm nånting.. men tål betydligt högre temperaturer än organiska lameller.. och är således inga problem vid körning på stripp och starter på 2:ans växel med sliks.

Martiin
2012-04-14, 15:35
okok det där blir skit bra lamell, tack för hjälpen. Men hu rmycket brukar man säga att original tryckplattan klarar av? Behöver jag inte införskaffa någon kralligare sådan?

Mvh

Sn00k
2012-04-14, 17:45
åkte 304.9hk/435Nm en säsong med en NY orginal tryckplatta och en 4-puckad sinter av samma märke och det greppade 100% även vid start med riktiga däck, på klister.

6-puckade är inte lika bitsk när den greppar, men tål istället nån Nm mindre.. men nej, i dom allra flesta fall så klarar du dig på orginal tryckplatta.

när man chippar/mappar G60is så brukar orginalkopplingen(organisk lamell) börja slira mellan 310-325Nm, än värre när den blir varm/överhettad och vid snabba växlingar(anti-lag).

ACT-lamellerna trivs bra med värme och släpper inte i första taget när dom bitit sig fast.. runt 450Nm+ så kan du säker få den att överhetta i en drag-start med sliks på klister.

köp en lamell med stumt centrum, då ett fjädrat centrum blir att klappra, slå fram å tillbaka nå fruktansvärt på lägre varv om du försöker slira på kopplingen.. sinterpuckarna biter för hårt och sedan slås dom lös när fjädenr bottnar.. = saker går sönder.

D_Stenlund
2012-04-14, 22:01
Jag köpte på eBay, sachs tryckplatta, lamell och lager. Typ 1800 betala jag kom på 3 dagar riktigt nöjd.
Kolla min projekt tråd så ser du