handdator

Visa fullständig version : Passat 1,8 T tomgång borta efter fullgas



Peter-C
2012-04-14, 10:30
Hej

Min fd Passat -00 med BSR steg 3 krånglar. Problemen har troligen inte med trimningen att göra.

Nuvarande ägaren, (för övrigt vän till familjen), ringde och lämnade följande beskrivning:
Bilen stannar på tomgång efter fullt effektuttag. Kör man ”normalt” så går den som vanligt. Den levererar bra med kraft från botten och uppåt. Den hade gått 15000 mil när jag sålde den för 2,5 år sedan, säg att den kanske har gått 18000 nu.

LMM är bytt för några år sedan samt koll av lambda har skett – ok enl. VAG verkstad.

Tacksam för era råd.

/Peter

polomannen
2012-04-14, 10:37
Hade en gång en likan fel slutatde med byta motorstyrdorn.
Men givetviss måste allt annat runt omkring kollas upp först.

Cullberg
2012-04-14, 10:54
Inga felkoder?

Peter-C
2012-04-14, 10:56
Inga felkoder?

Nej inget finns i felminnet.

Tilläggas skall att bilen startar omedelbart utan problem efter att den har stannat och håller tomgången uppe.

/Peter

Sn00k
2012-04-14, 15:27
va körs bilen på för soppa? någon som tankat 95 soppa på en 98 map?
isf kan tändningen korrigera bak en hel massa grader vid fullgasrepor och sedan ta med korrigeringarna ner på tomgången innan den hinner återhämta = bilen dör.. OM inte programvaran är korrekt utformad.. har sett fenomenet med iaf EN leverantörs chip tidigare.. utan att nämna några namn.

Peter-C
2012-04-14, 17:55
va körs bilen på för soppa? någon som tankat 95 soppa på en 98 map?
isf kan tändningen korrigera bak en hel massa grader vid fullgasrepor och sedan ta med korrigeringarna ner på tomgången innan den hinner återhämta = bilen dör.. OM inte programvaran är korrekt utformad.. har sett fenomenet med iaf EN leverantörs chip tidigare.. utan att nämna några namn.

Jag kollade med henne som har bilen. Hon har kört på 95 sedan i vintras, tidigare på V-power. Jag körde den alltid på 98 eftersom den ska ha det. Jag tror du har rätt – Den ska fyllas med V-power i helgen så får vi se om det bättrar sig.

Tack för tipset Sn00k, hoppas det är så enkelt. :-)

(Chippningen är från år 2001/2002 så det var ett tag sedan).

/Peter

Cullberg
2012-04-14, 18:20
De flesta mappar väl bilen för att gå så bra som möjligt med 98...

Peter-C
2012-04-14, 18:40
De flesta mappar väl bilen för att gå så bra som möjligt med 98...

Ja det kan man nog utgå ifrån. BSR har det som förutsättning i de trimsatser som jag kommit i kontakt med.

Jag har givetvis påpekat att den ska ha 98, därför hade jag ingen tanke på att de kanske tankat 95…. ingen vinst med det då den drar mer bensin. Dock är den väldigt bensinsnål trots mycket bra "output", även enligt den nya ägaren.

Vi får väl se ............

/Peter

Sn00k
2012-04-14, 19:15
det går att göra en programvara som baserar sig på 98 men kan falla tillbaka till 95 utan problems.. men är chippet så gammalt som du säger så var det säkerligen inte så sofistikerat, har sett mycket kluddiga tidiga program =)

Peter-C
2012-04-24, 19:02
det går att göra en programvara som baserar sig på 98 men kan falla tillbaka till 95 utan problems.. men är chippet så gammalt som du säger så var det säkerligen inte så sofistikerat, har sett mycket kluddiga tidiga program =)

Nu är Passaten tankad med 98 Oktan. Går som den ska igen, stannar inte på tomgång efter fullt pådrag! Tack Sn00k för ditt inspel. Jag tänkte inte på att de kanske tankat 95.

Förvisso är det länge sedan jag sålde bilen men jag vill att det ska fungera ändå…….det är ju en Volkswagen :-)

/Peter

Sn00k
2012-04-26, 01:12
skönt att ni redde ut det, ibland är det enkelt =)
som sagt, det fanns lite "barnsjukdomar" i dom tidigare chippen, i vissa fall har dessa kopierats vidare till flera andra leverantörer och kommit ut på marknaden på olika håll.. dagens "chip" är lite mer genomarbetade och framförallt har dom hunnit testats i många år och på många tusen olika bilar.

Peter-C
2012-04-26, 07:37
Jag har inte märkt några sådana egenskaper på våra andra 2 bilar med BSR sw. De är av betydligt senare datum. När det inte finns 98 att tillgå så får man ju för stunden nöja sig med 95, så är det ju.

Det blev en billig ”reparation” denna gången :-))))

/Peter