handdator

Visa fullständig version : Vad har hänt? Gasar av sig själv.



fjelltrone
2012-04-13, 18:34
Denna jävla bil alltså. Hade bilen inne i garaget och skulle byta hjullager bak, när allt var klart och jag skulle köra ut den så var den helt plötsligt så här! Den gasar av sig själv och den går fan inte att köra. Testade att blåsa startgas runt alla slangar i motorrummet, men de blev ingen skillnad. Den luktar illa i avgaserna också...

Någon som har en idé?

http://www.youtube.com/watch?v=AjahWaFv_ZM&feature=youtu.be

krickan4
2012-04-13, 19:15
Hör du inte som den bara vill iväg och köra nu efter du bytt hjullager :) Nä jag vet inte!

fjelltrone
2012-04-13, 19:18
haha ja just de, om de ändå hade varit de. Fick tips om att tomgångsmotorn kunde vara paj...

Premis
2012-04-13, 20:10
Provkörde en Cadillac BLS V6 en gång (jobbade med skiten då) .. och fick gashäng .. men det var plastmattan som hade krupit fram och låst fast gaspedalen i nedtryckt läge .. blev rätt mycket brända bromsar innan jag kom på att dra i mattan :) .. ibland är det så enkelt.

Sn00k
2012-04-14, 03:01
ja du har inte e-gas på bilen och enda möjligheten för motorn att varva upp är att få i sig mera luft/syre, så då MÅSTE ju luften ta en annan väg runt spjället.. genom en tomgångsmotor som kan vara defekt.. eller kraftig läcka innanför spjället.. kolla över alla slangar, backventiler.. bromsservo-slangen brukar kunna ge liknande fenomen när den läcker eller backventilen på den är pajj, alternativt membranet i bromsservon läcker så den kan dra tjuvluft därigenom.

fjelltrone
2012-04-14, 19:40
Alla slangar verkar vara hela, har gått igenom dem nu. Var exakt sitter tomgångsmotorn? Hittade någon tomgångsventil på bildelsdatabasen, men är de den som kallas för tomgångsmotorn?