handdator

Visa fullständig version : köpråd polo motor



lejon74
2012-04-13, 18:13
Hej
undrar om polo 00-01års 1.4/60 eller 1.4/75 vilken är pålitligast (den ena är väl 16v) och orkar 59 hästarn i längden eller kommer man ångra sig i det långa loppet?? typ uppför på motorväg... tror det står MPI på motorkåpan till 1.4/60 får mig att tänka på lilla skodan som väl kallar sina tidiga motorer för just mpi, bra/dåligt?? har hört en del från skoda ägare att deras tidiga motorer var lite väl i understa laget?? Är de samma låda i dom båda motorerna, och klarar 59hkr motorn kamremsbrott eller måste den bytas med?

dilemmat ligger lite i att det verkar gå att hitta mer eller mindre rostfria 60hästare, men verkar värre med rostfria 75or som inte gått alltför långt till rimliga pengar.

(kan väl tilläggas att jag vill köra billigt då soppan är dyr, men vill ändå få upp bilen i åtminstånde 110km/h utan att pressa den i bitar)

Hoppas några här kunde ge lite råd om de hela eller nåt annat som kan va bra att veta om modellen

Mattias
2012-04-13, 23:08
Jag har ägt båda modellerna, dvs 60hk och 75hk båda av årsmodell 00.
60hk/8V motorn kan jag verkligen inte rekommendera om man jämför den emot 75hk/16v, bränsleförbrukningen är princip densamma men i acceleration känns det som en enorm skillnad (inte för att någon av dem är någon sportbil, men 75hk/16v känns faktiskt ganska så pigg och rolig i lägre farter/statskörning)
Båda bilarna kommer att ta dig upp till 110km/h skillnaden är att du kommer behöva växla mer med 60hk motorn, det är vid omkörningar du kommer märka stor skillnad, man får nästa ta sats för att komma om en lastbil på 90km/h väg med 60hk motorn.

Då priset idag knappast gör någon skillnad hade jag utan tvekan valt 75/16v motorn.
Lättast är alltid att åka ut och provköra för att bilda sig en egen uppfattning, alla tycker vi olika ;-)

lejon74
2012-04-13, 23:38
hade du nåt problem med dom kända generalfelen, lådan o rosten? verkar skumt att lådan ska vara klen när tidiga både 80 o 90tals vw är urstarka i kvaliten, hade tex en golf 2a som gick att växla med ryck utan koppla över 50kmh, precis som en wrc(hehe) och en seat gti från 90talet som hade klockren låda, hade visserligen bara gått 3000mil, men seaten var sju resor värre när det kom till rosten, var på omlack i omgångar så tills sist var hela bilen lackad, var inne 1gång om året dom 3 åren jag hade den, to.m taket fick lackas om trots att den inte hade taklucka.
berätta gärna mer om bilarna du hade, om du har nåt mer att tänka på??
sen är det ju det att det kanske finns rosfria 75hk till salu, men det ska ju va hyffsat nära också, kan ju inte chansa på vad ägaren säger å åka 40mil...
vill gärna ha dimljusen, för det är väl svårt att koppla in om man köper utan?.. färgen kvittar,,, går hellre på skicket då den ska rulla några år som budget bil..(är det tännkt) hade hoppas hitta en 6n2 som är i princip rostfri även under, men vet inte ens om det finns såna ex. för mina pengar(?)
har du/nån kanske nåt tips om nån annan bil model/märke som vettigare alternativ i 20-30tusen kronorsklassen?? seat ibiza ser väl ok ut, men vet inte...
-tack för svaret förresten! :)

Mattias
2012-04-14, 02:20
-Rost:
Det tror jag inte är ett vanligt problem på 6n2, om jag inte mins fel är de helgalvade vilket inte tidigare modell var.
Men visst bilarna är över 10år gamla nu så titta noga, stenskott får du nästan räkna med.

-Växellåda:
Jag hade inga problem men har hört andra som haft.
Vanligt problem är att packboxen till växelföraren börjar att läcka vilket gör att oljan rinner ut = växellådan rasar.
Enkel och billig att byta själv, jag gjorde det i förebyggande syfte, lådan bör överfyllas med olja men mins ej med hur mycket. 2L?

-Dimljus:
Inget jag hade kollat efter, hög risk att de ej funkar eller är väldigt slitna.
Kan knappast vara så svårt att eftermontera om man har lite kunskaper inom EL

Låter kanske som jag är väldigt negativ här, men jag tyckte att det var en mycket trevlig bil att äga, går att last in bra mycket mer än vad många tror och funkar även helt ok att åka långt i, mest praktiskt blir det såklart med fyra dörrar.
Reservdelar,skatt och försäkring ligger även på rimliga nivåer.

lejon74
2012-04-14, 06:55
ok tack för svar! :)
så du tycker jag ska skippa 60hästarn, trors finare skick(hajar precis hur du menar, körbarheten...)

nån som har lite koll på så kallade open air tak, eller kan det finnas fina såna med, är ju fint på sommarn men undrar lite om resten av året?

Micke_Z
2012-04-14, 09:39
Min mor har haft en 60hk -00 i 7-8 år nu och den har faktiskt varit relativt problemfri under dessa år förutom motorn som rasade för två år sedan. Det var när det var kallt ute (över 20 minus) och det var vevhusventilationen som frös tror jag. Detta verkade vara ett ganska vanligt problem på dessa motorer för på verkstaden (VAG) så sa de att de fått in 2 bilar till med samma motor under veckan som rasat. Men trots att bilen var 10 år så fick hon en komplett fabriksny motor utan kostnad på goodwill (bilen var iofs fullservad). Tror att de uppdaterade vevhusventilationen i samma veva så att det inte händer igen.

Övrigt under 7-8 år och 12000mil så har jag bytt bromsar fram & bak, hjullager samt avgassystem det är nog allt förutom service. Den är nog i det närmaste rostfri, det som gjorts är omlackering av framskärmar pga lacksläpp.

lejon74
2012-04-14, 12:45
låter ju bra!
tack för svaret! :)