handdator

Visa fullständig version : Bränslet når ej spridarna !!



Whiteboy1313
2012-04-13, 13:27
Tjenare nu äre så att bränslet når ej spridarna, soppa pumpen pumpar fram sås till bränslehuvet men det går ej ut till slangarna som går till spridarna.

så är det lika bra att byta hela bränslehuvet då så ska det funka ? det är en golf mk2 8v jag har .


Men sen till det andra lustiga är att han tänder inte till på startgas ?

X: Gnista finnns
X: startmotorn går runt
X: allt går runt

Han blurrar lite och smäller till någon gång men starta vill han inte göra ? Någon som kan hjälpa mig med detta lustiga felet så uppskattas det :D är så sugen på att rulla ut den i sommar ju ! MVH anton :)

D_Stenlund
2012-04-13, 14:33
Ja hade problem med kablarna till spridare en gång, dom blev torra och låg imot varandra så de blev något vajsing, sen var de problemet löst. Kolla hur dina kablar mår

Whiteboy1313
2012-04-13, 15:38
Ja hade problem med kablarna till spridare en gång, dom blev torra och låg imot varandra så de blev något vajsing, sen var de problemet löst. Kolla hur dina kablar mår

men dom är stålomspunna så de borde väl inte vara något då eller ?

Sn00k
2012-04-13, 16:39
D_Stenlund: han kör k/ke-jet och då äre mekaniska spridare.. =)

dessa öppnar vid ett givet soppatryck, och oftast när dom inte öppnar så har soppapumpen skurit ihop och orkar inte upp i detta tryck, alt. så har kolven i bränslehuvudet kärvat fast..
skadar inte att mäta spänningen över pumpen, så man vet att den verkligen får tillräckligt med ström.
testa med ett annat bränslehuvud/polera upp det befintliga är också ett alternativ.. men jag hade personligen testat en annan soppapump innan detta, samt kollat över att allting verkligen är rätt kopplat.

styrtrycksventilen kan även den spöka/kärva så att trycket ändras.. denna sitter på motorn med 2st slangar ifrån bränslehuvudet.. lätt att testa med en annan.

startar inte motorn på startgas fastän du har gnista? då är det nått allvarligt spök.. har kamremmen varit av? och motorn nyligen är nollad?
det händer nämligen att folk tittar fel på kamdrevets markeringar och då hamnar kammen exakt 180 grader fel, varpå motorn vägrar starta å bara bluddrar lite då och då på startgas.. även om detta inte skadar ventiler etc.
kolla över nollningen på motorn.. INRE markeringen på kamaxeldrevet skall ligga i höjd med främre sidan på ventilkåpspackningens yta.

alt. fel kan vara hallgivaren på fördelaren, så kolla över kablarna till denna, samt att den inte är avbruten i plasten mot fördelaren, lödningar och mät så du har 12volt på ett stift, jord på ett annat och signal på det 3:e.

Janne.M
2012-04-13, 16:39
Du har en K-jet bil så du har inga kablar.

Mät styr och bränsletryck och prova att manuellt lyfta luftvågen och se om det kommer soppa då.

Henrik.M
2012-04-13, 18:08
startar inte motorn på startgas fastän du har gnista? då är det nått allvarligt spök.. har kamremmen varit av? och motorn nyligen är nollad?
det händer nämligen att folk tittar fel på kamdrevets markeringar och då hamnar kammen exakt 180 grader fel, varpå motorn vägrar starta å bara bluddrar lite då och då på startgas.. även om detta inte skadar ventiler etc.
kolla över nollningen på motorn.. INRE markeringen på kamaxeldrevet skall ligga i höjd med främre sidan på ventilkåpspackningens yta.

Exakt samma tanke hade jag , så jag behöver ej skriva det.
Klassiker!

Whiteboy1313
2012-04-14, 04:55
okej okej tack så mycket för alla svar :) ska testa att mäta upp soppapumpen, kamremmen har inte varit av så länge jag haft den. hur blir motorn nollad ? de var ju så att bilen förlorade tomgången mer och mer hela tiden och sen en dag så startade inte bilen och här är jag just nu då ;/ kanske hjälper er något med att jag berättade det !

Henrik.M
2012-04-14, 09:10
Jag har varit med om en MK2 med trasig vevaxelkil , som började gå sämre och sämre och sämre tills den helt stannade pga av att vevaxeldrevet börjat röra sig.
Kolla allt som har med kamremmen att göra samt nolla motorn.

Enklaste sättet att nolla motorn är

* Ur med 1:ans tändstift och kör 1:ans kolv i topp alt leta markeringen på svänghjulet genom hålet i växelådskåpan , det brukar dock vara knepigt att se om man inte vet vad man tittar på.
* Märkningen på kamdrevets insida ska stå jäms med ventilkåpans främre sida.
* Ta lös fördelarlocket och se så fördelaren står mitt på det inristade strecket på fördelarlocket.

Din motor står nu i noll läge.