handdator

Visa fullständig version : Lönt att byta motor på VW Transporter T3 -89? och var får jag tag på en?



Johanna
2012-04-12, 15:34
Hejsan.
Jag undar om det finns någon som kan berätta för mig om det är lönt eller ens möjligt att byta och få tag i motor till min fina husbil??! Det är en Transporter T3 -89, bensin, 82 kW och 2,1i. Vattenkyld motor med motorn i bagagen.

Det läcker kylarvatten ur topplocken och enligt besked från mekaniker inte lönt att renovera. Kommentarer?
Har någon tips om var jag kan få tag i en motor som passar till min bil? Måste det vara samma motoreffekt och cylindervolym? Hur lika måste motorerna vara??? Jag har hittat en motor på Bildelsbasen med mindre effekt (70 kW) och som är synkro, vilket min bil inte har... Skrotfirman kunde inte garantera att den passade utan hänvisade mig att fråga någon som vet. vem vet?

Som ni kanske förstår har jag INGEN koll på vad gäller. Tar gärna emot alla tips som finns!
Bussen är inred med Westfalia inredning i mkt fint skick, varför jag gärna skulle vilja få bilen att rulla några år till...

/Johanna

Lasse62
2012-04-12, 15:43
Det tror jag säkert är lönt, att byta motor på en sådan är ju heller inte speciellt avancerat.

Tipsar dig om http://www.typ2-klubben.com/
Kanske t.om finns någon där som har lämplig motor till salu.