handdator

Visa fullständig version : Trimchip ngt att ha!?



eric_andres
2012-04-11, 20:56
Hej!
Har läst massor om trim boxar och trimchip mm... Det är en djungel med olika metoder man kan trimma sin bil på...

Är det ngn som vet om www.bestchip.se har bra saker? Vilka för och nackdelar finns det med sånna chipp?

Golf mk5 -09
TDI 105 HK


Tack på förhand!

Lillen
2012-04-11, 21:09
Det roligaste när man kollar och letar trimchip är ju att INGEN VILL svara på vad de egentligen säljer.
Jag lade mitt på is då jag vill veta vad jag stoppar i.
De som säljer VET men berättar inte.

Skitsvårt att hitta bra info på nätet tycker iaf jag!

Finns ju folk som mappar åxå , det låter betydligt mycket bättre.
MEN då MÅSTE personen veta vad han gör.

Cullberg
2012-04-11, 22:06
Jag skulle välja någon av de kända firmorna och hellre betala lite extra, än ngt No Name trams... Vi har ju bra samarbetsparterns i klubben också om man är medlem. Samarbetspartners (http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=memberpages&subsection=deals)


En fördel kan ju vara att firman ligger i Sverige också kanske?!

Sørlandets bil og import AS
Bestchip.no
Pb 7004
N - 4674 Kristiansand

eric_andres
2012-04-11, 22:32
BSR TRIM da!? Dem är kända och så... Men det kostar lite mer dock :P

Premis
2012-04-11, 23:37
Aldrig i livet att jag hade köpt ifrån nån klåpare som stavar så här:

"Velg betalningsmetode:
Visa, Mastercard eller utsett betalningen i 30 dagar.
Du velger enkelt i Webshoppen under bestillingen."

Du ber om problem om du handlar där :).

Köp hos dom stora! Bra saker kostar, bli blåst är ännu dyrare. BSR var jag jäkligt nöjd med själv även om dom ljuger m.a.p. sina effektsiffror.

Manny
2012-04-11, 23:59
Stavar och stavar, det är väl rättstavad danska eller norska...?

skickat från min mobiltelefon.

eric_andres
2012-04-12, 00:07
BSR också!? Hur e det me garantier och så om man gör det hos dem? Och varför är det så stor skillnad på priset?

Premis
2012-04-12, 00:08
Stavar och stavar, det är väl rättstavad danska eller norska...?

skickat från min mobiltelefon.

Var nog för snabb på avtryckaren där. Trodde det var en svensk sida.

Ger dock inga bra vibbar när jag läser på sidan.

Manny
2012-04-12, 00:20
Det var säkert meningen att det skulle stå på svenska iofs :-P

skickat från min mobiltelefon.

Premis
2012-04-12, 10:55
BSR också!? Hur e det me garantier och så om man gör det hos dem? Och varför är det så stor skillnad på priset?

Du får nog precisera frågan mer ang garantier.

Dom stora har generellt hand om utvecklingen själva medans dom små källarfirmorna kopierat lite här och där och kan inte mycket mer än att våldföra sig på ett kretskort med lödkolv. Förr var det superchips som många kopierade, nu för tiden vet jag ej.

Det kokar normalt ned till hur väl du litar på firman, vilken support du kan få framöver samt hur rädd du är om din bil.

Men är du en sådan personen som ser spektakulära fynd i allt på ullared så kanske sådana logiska argument inte biter.

Specifikt diesel så får man tänka på att många inte garanterar en bra förbränning utan mycket oförbränt åker igenom vilket kan paja även ett regenererande partikelfilter på nolltid. Ska du trimma diesel, kolla upp vad ett nytt sånt filter kostar först samt vad trimfirman kan garantera.

Sedan ger flera firmor sken av att dom kan saker genom en massa teknisk mumbo juumbo som aktuell firma, men det är ofta rent blaj ifrån dessa källarfirmor. Min åsikt.

eric_andres
2012-04-12, 12:07
Tack Danne!
Nu vart jag ännu mer kluven :P
Saken e det att dem vill sälja såklart sen så hittar dem alltid "maskhål"...
Alltså man blir alltid blåst på ngt... Eller har jag fel!? Jag var nybils garanti och det vill man inte bli av me såklart.

Peter-C
2012-04-12, 13:03
.........Jag var nybils garanti och det vill man inte bli av me såklart.

Tjena

Nybils garanti

Jag har inte åberopat maskin garanti i samband med chippning. Däremot vid service har jag påpekat att bilen är chippad och att jag inte vill ha inläst någon uppdatering som avser motorstyrningen.
VAG har inte vägrat mig någon garantiåtgärd pga detta faktum. Dock så har jag inte kommit in med X antal brända avgasventiler, det hade säkert gjort att de funderat en extra gång….:-) Garanti reparationerna har varit av annat slag.

Det finns ett otal trådar i ämnet här, sök på "chip garanti"

(Kör med BSR utan extraförsäkring)

/Peter

dorian
2012-04-14, 04:10
Hej!
Har läst massor om trim boxar och trimchip mm... Det är en djungel med olika metoder man kan trimma sin bil på...

Är det ngn som vet om www.bestchip.se har bra saker? Vilka för och nackdelar finns det med sånna chipp?

Golf mk5 -09
TDI 105 HK


Tack på förhand!

Jag valde T.M.Chiptuning AB på tjörn till min audi! jag är nöjd med dom

wolfbane1967
2012-04-14, 11:25
Det är väl samma princip som KCR boxarna och Dieselkraft använder sig av.

ReD-
2012-04-16, 20:34
kör på its funs chipp i min 2.0tdi 140hk mk5.
gjorde det hos höglunds motorsport i gbg, var trevliga, bra bemötande och är ännu nöjd, något bättre förbrukning och går grymt mkt bättre =).

Migb
2012-04-16, 23:32
Hej!

Vill tipsa om Biljouren (http://www.biljouren.se) i Åkersberga som är återförsäljare av APR's programvaror (www.goapr.com).

Inte många i Sverige som kör med APR men de är riktigt stora på VAG i USA.

Jag var nyligen uppe hos de med min GTI och jag är mycket nöjd med resultatet. Det bästa av allt är att man kan byta mellan de olika mapparna med farthållaren.

Fråga efter Lasse så får ni bra hjälp.

Mvh

Mirza

Peter-C
2012-04-16, 23:39
Hej!
.......... Det bästa av allt är att man kan byta mellan de olika mapparna med farthållaren............


Det var något nytt för mig. Suveränt om det funkar! :-)

/Peter

PS Byte mellan mapparna, menar du då original mapp samt APR mappen eller har du mer än en APR mapp?

Migb
2012-04-16, 23:51
Peter,

jag kan intyga att det fungerar :-) Länk till hur det fungerar rent praktiskt: http://www.goapr.com/support/emcs/mk5-single-cancel.php

Jag har tre st mappar; original, 95 oktan samt 98 oktan.

Peter-C
2012-04-17, 00:26
Migb – Jag läste texten på APR:s sida. Tror jag förstod det mesta. Det vill till att man sparar dokumentationen. Gått om funktioner.

Några för den invigde kanske fåniga frågor:
EMCS - Enhanced Modular Chipping System -. Hostas mjukvaran i separat box?
Kan man låsa ecu:n /koppla från den?

/Peter

Migb
2012-04-17, 08:50
Peter, jag är ingen expert på APR's programvaror men lite info har jag läst till mig under min research för vilket trim som jag skulle ha till GTI:n :-)

Mjukvaran laddas in i ECU:n, dvs ingen separat box installeras.

Ja, man kan låsa ECU:n så att ingen obehörig kan ändra mellan programmen/mapparna.

/ Mirza

bmk
2012-04-17, 12:41
Hej!

...Det bästa av allt är att man kan byta mellan de olika mapparna med farthållaren...



Och om man inte har farthållare? monterar dom lr?

Znubbis
2012-04-17, 14:47
Intressant!

wolfbane1967
2012-04-17, 18:29
Och om man inte har farthållare? monterar dom lr?

APR erbjuder mapp utan ändring via farthållarspak om man inte har den. Om dom monterar beror nog på VW Verkstaden.

A

Migb
2012-04-17, 20:50
wolfbane1967, precis så är det. Det går att få endast en mapp inlagd om man saknar farthållare, men då försvinner möjligheten att byta mellan de olika mapparna.

Saknar man farthållare (vilket är standard på GTI väl) så skulle iaf jag gå på någon annan lösning, typ BSR eller GIAC där man "laddar in" mappen via en OBDII dosa.

/ Mirza

ReD-
2012-04-17, 23:15
frågan är varför du ska ha flera mappar ? han åker som jag tdi, och jag har både bättre bränsleekonomi, mkt trevligare register överlag, går mkt bättre, och bättre avgasvärde på med chippet än tidigare.

visst man kanske vill återställa bilen nån gång, men där jag chippade min på itsfun återförsäljare sa han att om man skulle vilja det så gör han det utan kostnad. kanske inte är standard men han gjorde det iaf =)

Peter-C
2012-04-17, 23:45
frågan är varför du ska ha flera mappar ?.......

Hmm – Bortsett ifrån att det är finurligt så kan man ha lite nytta av denna finess:

98 okt mode - Standard
Original mode -Snö och halt, typ att dottern ska låna bilen.
95 okt mode - Semester i byggd som inte tillhandahåller 98.
Dock har jag förstått att bra sw känner av spikningar och mappar om efter detta automatiskt. På vissa ställen finns ju inte 98 över huvud taget....

/Peter

Migb
2012-04-18, 00:00
APR verkar erbjuda en racefuel mapp (104 oktan) som vissa kör med i USA. Det verkar dock ganska overkill anser jag.

De verkar plocka ut ca 20 hk extra jämfört mot 98 oktan men orkar tanka racefuel för det :-)

Det är ganska nice att kunna byta tillbaka till original på 30 sekunder, om man nu vill...
Jag har nu kört ca 100 mil med trim och bytte häromdagen tillbaka till original för att se hur bilen känns original och den kändes riktigt seg på framförallt 3ans och 4ans växel. Nu är det 98 oktan mappen som gäller igen...

/ Mirza

ReD-
2012-04-18, 01:22
men han som ifrågan undrade åkte en 105hk tdi :P så 95/98/org läge är ju lite ovesentligt iaf för trådskaparen :P

om bensinmappar kan jag bara svara för en passat 1.8t jag hade steg 3 bsr i.
Gick perfekt både på 95/98, något slöare på 95 men inga spikningar eller liknande.

bmk
2012-04-18, 11:15
APR verkar erbjuda en racefuel mapp (104 oktan) som vissa kör med i USA. Det verkar dock ganska overkill anser jag.
/ Mirza

Vet at vanlig flygplans bansle e 105 oktan, undrar på vad skom skiljer det och racefuel?

Sn00k
2012-04-18, 19:19
är inte "vanligt flygplans bränsle" fotogenbaserat = värdelöst för en bensinmotor, men bra för gas/jet-motorer/turbiner? =)

Migb
2012-04-18, 21:09
Nu är vi OT men ändå :-)

Jetbränsle = bränsle för jet- och turbopropmotorer. Värdelöst för bensinmotor men jag har för mig att det ska gå att köra en dieselmotor på detta under kortare stunder...

AvGas = aviation gasoline som lämpar sig för andra sorters motorer inom flyg. Jag tror att bmk tänker på detta. Dock vet jag inte om det enbart är 105 Oktan. Lite googlande avslöjar följande: http://www.experimentalaircraft.info/homebuilt-aircraft/aviation-fuel.php

/ Mirza

bmk
2012-04-19, 00:10
är inte "vanligt flygplans bränsle" fotogenbaserat = värdelöst för en bensinmotor, men bra för gas/jet-motorer/turbiner? =)

Du tänker på jet A1. Det jag menar e til småflyg plan. Det e samma som til bil men 105 oktan :P.

Edit: Enda jag vet e at katen kan ta skada av før høg oktan, och det va 100LL jag tenkte på...:)

Kingen
2012-06-19, 23:55
Någon som vet ifall APR har något till en ED35? Är sugen på att ta mig till sthlm, man har ju sett vad APR lyckas göra med VAG bilar. Laddar de in mjukvaran via OBD:n?

Migb
2012-06-20, 00:23
Hej Kingen,

De är på gång med en hemsida som kommer upp väldigt snart. APR Sverige, Finland och UK var på plats på Mantorp i helgen. Många läckra bilar fanns för beskådning på plats.

Men ring till Biljouren (08-540 850 00) och fråga efter Lasse så får du hjälp. Hälsa från Mirza så blir Lasse glad också :-)

Det finns trim till ED35 då det är samma motor som i R:en.

ei9440
2012-06-20, 10:42
Håller Biljouren (som är auktoriserad VW verkstad) på med trim chip?

anri52
2012-06-20, 17:36
Kingen>> Se til å få deras senaste mapp för just k04 turbos den heter v3,1 om du senare vill gå vidare med trimmet (avgas och pump = steg2+)
så har du en bil som fullständigt förnedrar m3or rs4or osv. För en stabilare effekt rekomederas även IC byte. ORG insug funkar alldeles utmärkt.

anri52
2012-06-20, 18:05
Kan även tillägga att jag åkte till biljouren med blandade känslor visste inte riktigt vad jag skulle få, eftersom bilen redan var trimmad
av HGR tyskland så trodde jag inte det skulle bli någon större skillnad. Hårdvarumässigt hade jag allt som behövdes för steg 2+
men när jag väl fick bilen efter ca 35-45 minuter och gjorde första provturen så var det en grym skillnad vilken bil att gå.
Två dagar senare var det event på Björkvik var bara tvungen att åka dit för att testa mot andra snabba bilar, nu provade jag även Racemappen
104 oktan ron. Kan väl säga så här bilen prestera mycket mer än vad jag förväntat mig.

wolfbane1967
2012-06-20, 19:11
Vad kostar den nya V3.1 mappen hos apr?

DPC
2012-06-20, 21:30
Anri, har du filmat något från senaste trippen på Björkvik?

GTI30EDITION
2012-06-20, 21:33
Anri, har du filmat något från senaste trippen på Björkvik?

Här är en film när Anri gasar på Björkvik mot en turbo konverterad R32 med flashad DSG låda. Mäster filmaren i räser skorna sitter breve och håller kameran. :D

http://www.youtube.com/watch?v=zfqKeRI8wR8

Jiiihaaa....

Kingen
2012-06-20, 23:54
Tack för tipset. Har ringt biljouren idag och kollat på möjligheter att göra min bil. Mycket trevligt bemötande från Lasse (tack för tipset Mirza) och jag har mailat över lite uppgifter då jag vill försäkra mig om att jag inte åker till sthlm i onödan, för min bil har tuning skydd och de (biljouren) har inte trimmat någon 12:a tidigare så de skulle kolla med sin APR europakontakt först.

Vad är det man får som "Steg 1" när man köper APR's programvaror för de har ju lite konstiga oktantal på sin amerikanska sida med 91, 93 okan osv? Vilken effekt kan jag förvänta mig helt enkelt?

Mil bil var inte listad där men som jag sa till de så sitter jag på en likadan motor som en Golf R och den har de så det lär inte bli några konstigheter och ca 70 extra hk skulle inte vara fel :)

Är hur som riktigt sugen på att testa APR då jag inte har sett en enda bil som inte har imponerat på mig. Glömde att fråga de men säljer biljouren enbart programvaror eller säljer de APRs delar också, någon som vet?

Edit: Såg att steg 1 till Audi TT-S and S3, the VW ED30, Pirelli, Golf R, Scirocco R, ED35, SEAT León Cupra, and Cupra R gav 322Hk och 435Nm på 98 RON. Är det lika med vårt 98 oktans bränsle? En fin ökning :) och det borde då inte vara problem att trimma ED35 då den nämns på hemsidan.

Kingen>> Se til å få deras senaste mapp för just k04 turbos den heter v3,1 om du senare vill gå vidare med trimmet (avgas och pump = steg2+)
så har du en bil som fullständigt förnedrar m3or rs4or osv. För en stabilare effekt rekomederas även IC byte. ORG insug funkar alldeles utmärkt.

Kingen
2012-06-20, 23:56
Vad kostar den nya V3.1 mappen hos apr?

Biljouren nämnde ett pris på ca 7-7700kr då kursen har ändrats lite. Tycker inte det är farligt alls, jag menar BSR vill ha 8900kr för sin mjukvara och jag tror APR får lite bättre fart på ED35:orna än vad BSR gör.

GTI30EDITION
2012-06-21, 00:02
Biljouren nämnde ett pris på ca 7-7700kr då kursen har ändrats lite. Tycker inte det är farligt alls, jag menar BSR vill ha 8900kr för sin mjukvara och jag tror APR får lite bättre fart på ED35:orna än vad BSR gör.

APR låter som ett vettigt och seriöst val. Uppdatera gärna om och när du optimerat bilen med feedback över hur du upplever den sedan. Lycka till! :D

Kingen
2012-06-21, 00:13
Kommer bli APR. Såg att ED35 stod med på hemsidan och ökningen var 322Hk 435Nm på steg 1. Bilen ska in på service nu på måndag med 650mil på mätaren sen blir det att boka en sthlm tripp snarast möjligt, hemresan tror jag blir lite roliga hur trevligt sthlm än må vara :)

Kommer definitivt en uppdatering och loggade accelerations tider.

Detta är original, 0-400 stämmer inte då rakan tog slut och jag slutade gasa en bit innan och sluta logga vid 408m. Så den kommer testas nu till helgen för att få en riktig 400m tid, jag menar min slutfart på 201m är 132km/h och 135km/h på 400m, men det finns alltid de som tycker min 400m tid är dålig och kan man inte läsa av resultatet nedan så.. visst då är den väl dålig :)

http://www1.garaget.org/archive/144/143346/267540/267540-2745458.jpg

APR låter som ett vettigt och seriöst val. Uppdatera gärna om och när du optimerat bilen med feedback över hur du upplever den sedan. Lycka till! :D

Migb
2012-06-21, 01:05
Tack för tipset. Har ringt biljouren idag och kollat på möjligheter att göra min bil. Mycket trevligt bemötande från Lasse (tack för tipset Mirza) och jag har mailat över lite uppgifter då jag vill försäkra mig om att jag inte åker till sthlm i onödan, för min bil har tuning skydd och de (biljouren) har inte trimmat någon 12:a tidigare så de skulle kolla med sin APR europakontakt först.

Vad är det man får som "Steg 1" när man köper APR's programvaror för de har ju lite konstiga oktantal på sin amerikanska sida med 91, 93 okan osv? Vilken effekt kan jag förvänta mig helt enkelt?

Mil bil var inte listad där men som jag sa till de så sitter jag på en likadan motor som en Golf R och den har de så det lär inte bli några konstigheter och ca 70 extra hk skulle inte vara fel :)

Är hur som riktigt sugen på att testa APR då jag inte har sett en enda bil som inte har imponerat på mig. Glömde att fråga de men säljer biljouren enbart programvaror eller säljer de APRs delar också, någon som vet?

Edit: Såg att steg 1 till Audi TT-S and S3, the VW ED30, Pirelli, Golf R, Scirocco R, ED35, SEAT León Cupra, and Cupra R gav 322Hk och 435Nm på 98 RON. Är det lika med vårt 98 oktans bränsle? En fin ökning :) och det borde då inte vara problem att trimma ED35 då den nämns på hemsidan.

Det ska gå att handla APR delar via Biljouren också. Jag är osäker på vad som finns hemma på hyllan men Lasse tar nog hem allt vid intresse.

Förresten, jag åkte med i en APR steg2+ Golf R i fredags. Den gick riktigt bra. Den hade tydligen rullat ca 3000 mil med noll problem i DSG och diffarna (enligt föraren). Det var APR UK's demobil och de var inte snälla mot den kan jag intyga :-)

Någon med mer info kring steg2+ och hur DSG och diffarna i R:en fixar detta?

Kingen, rapportera gärna tillbaka med intryck efter trim.

Kingen
2012-06-21, 01:14
Låter hur nice som helst!

Borde egentligen sova men är inne på APRs hemsida och youtube, roligare så :) Är taggad som fan speciellt sen jag såg att ED35 stod med på hemsidan vilket borde betyda att det är inte är några problem med tuning skyddet. Vilken årsmodell har du på din GTI? Trimmades den via OBD? Börjar med steg 1 iaf så får vi se vart det bär av :)

Får man möjligheten att byta program via farthållaren? Samt får man vid köp av steg 1 en trim fil och en original fil eller är det något mer kul? :) Återkommer så fort bilen är trimmad med loggar mot original samt min personliga upplevelse.

Det ska gå att handla APR delar via Biljouren också. Jag är osäker på vad som finns hemma på hyllan men Lasse tar nog hem allt vid intresse.

Förresten, jag åkte med i en APR steg2+ Golf R i fredags. Den gick riktigt bra. Den hade tydligen rullat ca 3000 mil med noll problem i DSG och diffarna (enligt föraren). Det var APR UK's demobil och de var inte snälla mot den kan jag intyga :-)

Någon med mer info kring steg2+ och hur DSG och diffarna i R:en fixar detta?

Kingen, rapportera gärna tillbaka med intryck efter trim.

wolfbane1967
2012-06-21, 09:19
Steg 1 ger 305hk hos APR ser det ut som

http://www.goapr.de/chiptuning_2L_TFSI_S3.html

anri52
2012-06-21, 09:59
Här kan ni läsa lite om nya v3,1 mjukvaran http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index.php?topic=46679.0
Aprs demobil måste gå så himla bra om man tittar på racelogic tiderna.
7600 kr betala jag för orginal-98oktan-100oktan ron/mon...

Merlinen
2012-06-21, 10:40
Fina tider med tanke på våt väg.
Synd att det är så få som har tex driftbox eller någon annan racelogic så man skulle kunna testa själv.

Kingen
2012-06-21, 13:50
Intressant, på den amerikanska så uppger de: 322Hk/435Nm på 98 RON:

http://www.goapr.com/products/ecu_upgrade_20tfsi_trans_265hp.html

Tror iofs inte blien blir så långsam med deras mjukvara oavsett, men 305 lät lite mer humant även för att vara APR.

Steg 1 ger 305hk hos APR ser det ut som

http://www.goapr.de/chiptuning_2L_TFSI_S3.html

Kingen
2012-06-21, 13:55
Här kan ni läsa lite om nya v3,1 mjukvaran http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index.php?topic=46679.0
Aprs demobil måste gå så himla bra om man tittar på racelogic tiderna.
7600 kr betala jag för orginal-98oktan-100oktan ron/mon...
Riktigt bra tider, speciellt på blöt bana.

Någon som har koll på vad gasekke hade för tider med sin stertman trimmade golf r? Hade hade väl liknande setup om jag inte minns fel?

Migb
2012-06-22, 18:44
Låter hur nice som helst!

Borde egentligen sova men är inne på APRs hemsida och youtube, roligare så :) Är taggad som fan speciellt sen jag såg att ED35 stod med på hemsidan vilket borde betyda att det är inte är några problem med tuning skyddet. Vilken årsmodell har du på din GTI? Trimmades den via OBD? Börjar med steg 1 iaf så får vi se vart det bär av :)

Får man möjligheten att byta program via farthållaren? Samt får man vid köp av steg 1 en trim fil och en original fil eller är det något mer kul? :) Återkommer så fort bilen är trimmad med loggar mot original samt min personliga upplevelse.

Jag har en 2010:a och den trimmades via OBD uttaget.

Jag har tre st mappar; original, 95 oktan och 98 oktan. Du byter mapp via farthållaren. Väldigt enkelt och snabbt.

Tror att du kommer att bli nöjd :-)

anri52
2012-06-23, 18:23
Apr bilen kör med orginal IC, tror gasekke körde 12,5 som bäst på strippen men är ej säker.

Lindhuirst
2012-06-26, 18:37
Väldigt intressant...

Jag är ny här och glad ägare av en Golf R -11 DSG som jag mer eller mindre bestämt för att uppgradera.

Har läst runt om olika setg 1 chip men blir inte riktigt klok.
Jag kommer inte att köra bana eller trimma vidare som det ser ut. Men har svårt att beta vad man ska gå på.

Stertman verkar bra efter att läst runt.

BSR siffror känns lite klena när det gäller vridet? 308 hk men endast 395 nm
Vtech ?

Och nu APR...

Nån som har några bra erfarenheter och tankar kring detta? vad skiljer dem åt?


/H

Wolfen
2012-06-26, 21:18
Glöm inte Turbo Center i Tumba:)
Men jag vet inte om dom har trimsats/chip till din bil...

wolfbane1967
2012-06-26, 22:18
För några år sedan vet jag att AUTOTECH i Trollhättan sålde APR. Tänker på dig Kingen. Hör om dom inte har kvar möjlighet att lägga i mapp från APR.

Kingen
2012-06-26, 23:14
Ringde de för någon månad sedan och de kunde inte göra min bil =/

Synd för Peter, patrik å grabbarna är duktiga på det de gör!

För några år sedan vet jag att AUTOTECH i Trollhättan sålde APR. Tänker på dig Kingen. Hör om dom inte har kvar möjlighet att lägga i mapp från APR.

wolfbane1967
2012-06-26, 23:33
Synd,

Ja dom är duktiga i Trollhättan =)

Cullberg
2012-06-27, 00:54
Tänk på att du får bra pris på Stertman genom klubben, dom har ju gjort en och annan ED30, ED35, och R mfl. Motorn borde dom kunna väldigt bra vid det här laget. Det är ju inte bara att "slänga" i en mapp...

anri52
2012-06-27, 18:38
Om man vill mappa så väljer man Turbocenter eller Vtech! Där finns även bromsbänk om man nu vill veta effekten före å efter.)
Om man välje trim från Usa är Aprs v3,1 mapp (För k04 Turbos) helt sjukt bra, har haft Giac(Gti 30 edition) tidigare och kan med lätthet
säga att min Pirelli Gti med Apr lirar i en annan liga.Om man satsar på steg 2+(avgas,bränslepump eventuellt IC för stabil effekt) så har
du en bil som går riktigt bra.

GTI30EDITION
2012-06-27, 22:19
Om man vill mappa så väljer man Turbocenter eller Vtech! Där finns även bromsbänk om man nu vill veta effekten före å efter.)
Om man välje trim från Usa är Aprs v3,1 mapp (För k04 Turbos) helt sjukt bra, har haft Giac(Gti 30 edition) tidigare och kan med lätthet
säga att min Pirelli Gti med Apr lirar i en annan liga.Om man satsar på steg 2+(avgas,bränslepump eventuellt IC för stabil effekt) så har
du en bil som går riktigt bra.

Kan bara hålla med. Anri´s bil är absolut den vassaste GTi bil med K04 jag åkt med i. Den går som SÖREN!! :D

Även jag har haft en GIAC/ Stertman GTi bil (en Edition 30 med DSG) och Anri´s bil är BETYDLIGT vassare. Han klippte ju tex ifrån en turbokonverterad R32 med DSG på senaste eventet och då ska det tydligt tilläggas att Anri´s bil inte gick hundraprocentigt. Nu med nya stift och nya tändspolar går den klockrent. Bor ni i närheten av Stockholm så kan jag varmt rekommendera att ni hör av er till Anri så kanske han bjuder er på en åktur i hans vassa Pirelli Edition som är opitmerad av APR.

APR verkar väldigt seriösa pga att dom INTE använder kundbilar som testbilar. Dom köper helt enkelt in egna bilar och testar sina olika trimsteg på dom. När APR sedan anser att bilarna lämnar den effekt dom bör och uppför sig som dom ska, då och först då släpper dom trimstegen till kunderna. Kan vara värt att nämna.

Hå och hej från en som inte åker VW längre men är glad ändå. ;D

GTI30EDITION
2012-06-27, 22:42
När jag ändå är på G så lägger jag ut den här länken där vi körde på Björkvik senast.

Ägaren till M3 E46:an uppgav 570hkr med kompressor konverting som den hade. Dock var vi nog
alla överens (även ägaren) att bilen inte gick riktigt hundra den dagen men ändock är detta en
343hkr M3 med kompressor konvertering i filmen, och dom är inte helt slöa.

Starten i filmen är inte hundra procentig och det är väldigt svårt att se vart M3an trampar fullt, men det var
gaspådrag vid samma tillfälle dock hamnade M3an något efter vid själva startögonblicket.

http://www.youtube.com/watch?v=IVWRvrZ3nMI

APR har helt enkelt lyckats riktigt bra deras senaste mapp V3.1. ;)

anri52
2012-06-27, 23:03
Fan Martin vi som trodde vi skulle filma framåt i detta rejs,nu blev det till att filma bakåt och det är inte de lättaste men du gjorde ett tappert försök,
trodde även jag skulle få köra mot Stertmans värsta GTI med Loba 380 som laddar 1,8 bar men denna bil var tyvärr inte klar (efter ca 3månader dom haft bilen)men som det ser ut nu är den till salu undrar varför? Hade varit riktigt kul att testa men jag förstår Serkans grymma besvikelse,,,han som hade så stora planer att köra ifrån dig Martin,, men som sagt det gäller att välja rätt från början..

GTI30EDITION
2012-06-27, 23:10
Fan Martin vi som trodde vi skulle filma framåt i detta rejs,nu blev det till att filma bakåt och det är inte de lättaste men du gjorde ett tappert försök,
trodde även jag skulle få köra mot Stertmans värsta GTI med Loba 380 som laddar 1,8 bar men denna bil var tyvärr inte klar (efter ca 3månader dom haft bilen)men som det ser ut nu är den till salu undrar varför? Hade varit riktigt kul att testa men jag förstår Serkans grymma besvikelse,,,han som hade så stora planer att köra ifrån dig Martin,, men som sagt det gäller att välja rätt från början..

Du kör ju APR nu Rian, och det valet tycker jag är helrätt! Killarna som dök upp på eventet sist och representerade APR verkade väldigt ödmjuka, seriösa och trevliga. När du upplevde att din bil inte gick som den skulle så var det inga konstigheter alls.

Du fick expert hjälp och nu går bilen som den ska, snabbt och smidig, inget tjafs precis som det ska vara. Och det min vän.... det är SERVICE till kunderna. ;D

Kingen
2012-06-27, 23:16
Om man vill mappa så väljer man Turbocenter eller Vtech! Där finns även bromsbänk om man nu vill veta effekten före å efter.)
Om man välje trim från Usa är Aprs v3,1 mapp (För k04 Turbos) helt sjukt bra, har haft Giac(Gti 30 edition) tidigare och kan med lätthet
säga att min Pirelli Gti med Apr lirar i en annan liga.Om man satsar på steg 2+(avgas,bränslepump eventuellt IC för stabil effekt) så har
du en bil som går riktigt bra.
Vill ha NU! Får nog uppgradera kopplingarna innan jag går mer än steg 1 dock. Men APRs v3.1 mapp finns väl som steg 1 också? Dags att börja nyttja motorns potential :)

Kingen
2012-06-27, 23:17
Du kör ju APR nu Rian, och det valet tycker jag är helrätt! Killarna som dök upp på eventet sist och representerade APR verkade väldigt ödmjuka, seriösa och trevliga. När du upplevde att din bil inte gick som den skulle så var det inga konstigheter alls.

Du fick expert hjälp och nu går bilen som den ska, snabbt och smidig, inget tjafs precis som det ska vara. Och det min vän.... det är SERVICE till kunderna. ;D
Vilket event? Fan var det APR grabbar i Sverige och jag missade det? :( Ni får informera om sånt :)

anri52
2012-06-27, 23:20
Väldigt kul att Apr killarna kom till eventet det uppskattades av alla, hehe stift är viktig en grad kallare ska de va t.o.m

GTI30EDITION
2012-06-27, 23:25
Väldigt kul att Apr killarna kom till eventet det uppskattades av alla, hehe stift är viktig en grad kallare ska de va t.o.m

Jag kan nog sticka ut hakan och säga att du har bland dom vassaste GTi bilarna i Sverige med orginal K04 turbo. Om någon av er andra är av en annan åsikt så är det bara att bjuda upp till dans! ;). (Givetvis med glimten i ögat)

anri52
2012-06-27, 23:29
Kingen>>Det va grabbarna från biljouren som säljer Apr i Sverige, dom kom med sin kompressormatade rs4,
visst går det att få v3.1mappen med steg 1.

Kingen
2012-06-27, 23:33
Ok, kompressormatad rs4 lät trevligt :) han som trimmar bilarna (jukka?) på biljouren har semester i en vecka till, har lagt in en påminnelse att ringa de så fort han är tillbaka :)

GTI30EDITION
2012-06-27, 23:35
Kingen>>Det va grabbarna från biljouren som säljer Apr i Sverige, dom kom med sin kompressormatade rs4,
visst går det att få v3.1mappen med steg 1.

Helt rätt! Men visst var det väl APR´s killar som FLÖG in till Sverige för att kolla på din bil och hur den gick? :)

Bara det säger ju en del om att man verkligen tar hand om sina kunder.

wolfbane1967
2012-06-28, 00:02
Hur länge håller det då ;-)

GTI30EDITION
2012-06-28, 00:40
Hur länge håller det då ;-)

Den ständiga frågan när man åker trimmat, eller hur? ;)

Man skulle allt ha en spå kula så man kunde svara på när bilen orginal som trimmad skulle gå sönder.

I mångt och mycke handlar det nog om hur man behandlar bilen. Banzai starter och vårdslös körning sliter nog en del.

Banåka sliter nog även det en del på bromsar, däck osv. I slutänden är det väl så att direkt det handlar
om bilar så kostar det pengar oavsett.

Vissa har trimmandet som ett intresse, en del samlar på gamla antika skåp för ca 100.000:- på auktioner, en del samlar frimärken, osv, osv. Har man ett intresse så ser man på något konstigt sett förbi det där med pengar, oavsett om man har några eller inte.

När man trimmar och kör hårdare så (det betyder inte att man använder bilen mer) kan det betyda att slitaget blir större. Å andra sidan så kan en bra mappad bil må bättre.

Sen kommer ju diskussionen om koppling, drivlina, drivaxlar, listan kan göras lång.

Vissa trimmade bilar går felfritt hur länge som helst, andra går sönder fortare.

Det frestar att åka hårt men oj så skoj det är. ;D

Lindhuirst
2012-06-28, 15:21
Som allt ser ut nu kommer jag välja Stertman steg 1. Pratade med Jimmy igår och fick ett bra bemötande...

De har tid om ca 4 veckor pga semester...

De berättade även att det om ca 1 vecka kommer en uppdatering för DSG:n.
På så vis skjuter de fram varvstoppet så bilen verkligen kan nyttja motorns+chippets fulla effekt.

Någon som känner till detta? Kört liknande på tidigare DSG upplaga?

Enl Stertman så ska detta inte äventyra lådan utan snarare vara en fördel... ?
En uppskattning var att det kunde kapa 0,3-0,4 sek 0-100 redan på orginal bil...

Gäller Golf R -11 dsg

anri52
2012-06-28, 17:46
Martin>>Japp! Jyrki från Apr Finland konstatera att jag körde med fel stift, att det ska va NGK en grad kallare med det trim jag har idag..

anri52
2012-06-28, 17:55
Som allt ser ut nu kommer jag välja Stertman steg 1. Pratade med Jimmy igår och fick ett bra bemötande...

De har tid om ca 4 veckor pga semester...

De berättade även att det om ca 1 vecka kommer en uppdatering för DSG:n.
På så vis skjuter de fram varvstoppet så bilen verkligen kan nyttja motorns+chippets fulla effekt.

Någon som känner till detta? Kört liknande på tidigare DSG upplaga?

Enl Stertman så ska detta inte äventyra lådan utan snarare vara en fördel... ?
En uppskattning var att det kunde kapa 0,3-0,4 sek 0-100 redan på orginal bil...

Gäller Golf R -11 dsg

Den första person att testa denna såkallade dsgflach var Martin, han kanske kan berätta hur han upplevde det hela..

GTI30EDITION
2012-06-28, 19:15
Den första person att testa denna såkallade dsgflach var Martin, han kanske kan berätta hur han upplevde det hela..

Det resulterade tyvärr i kopplings slir. Nu vet ju inte jag om Giac fått fram en bättre flash sedan dess. Men då var det bara att backa tillbaka vridet och då följer ju effekten/ hk automatiskt med neråt. Efter detta blev bilen aldrig sig lik igen.

Jag vet att det finns R32:or som åker med sk flashad låda, men då handlar det förmodligen om en annan
flash än den jag hade.

Dock vet jag att APR har en annan syn på detta vad gäller flashningar efter att jag pratat med Anri idag i telefonen.

Merlinen
2012-06-28, 19:28
Det resulterade tyvärr i kopplings slir. Nu vet ju inte jag om Giac fått fram en bättre flash sedan dess. Men då var det bara att backa tillbaka vridet och då följer ju effekten/ hk automatiskt med neråt. Efter detta blev bilen aldrig sig lik igen.

Jag vet att det finns R32:or som åker med sk flashad låda, men då handlar det förmodligen om en annan
flash än den jag hade.

Dock vet jag att APR har en annan syn på detta vad gäller flashningar efter att jag pratat med Anri idag i telefonen.

Hur många mil han du köra innan det hände? samt vad för övrigt var det gjort på bilen då? steg 1?

Kingen
2012-06-28, 19:28
Det resulterade tyvärr i kopplings slir. Nu vet ju inte jag om Giac fått fram en bättre flash sedan dess. Men då var det bara att backa tillbaka vridet och då följer ju effekten/ hk automatiskt med neråt. Efter detta blev bilen aldrig sig lik igen.

Jag vet att det finns R32:or som åker med sk flashad låda, men då handlar det förmodligen om en annan
flash än den jag hade.

Dock vet jag att APR har en annan syn på detta vad gäller flashningar efter att jag pratat med Anri idag i telefonen.
Dela gärna med dig för vad jag har sett så flashar inte APR gärna en DSG. Om du inte vill ta det offentligt så respekterar jag det men det vore intressant om du i så fall ville ta det via PM.

Tack.

GTI30EDITION
2012-06-28, 19:37
Hur många mil han du köra innan det hände? samt vad för övrigt var det gjort på bilen då? steg 1?

Den hade inte gått många mil med trimmet alls. Jag köpte ju bilen helt ny och satte dit:

Milltek avgas, Oettinger IC och en VF IC, ett annan insug, flashad låda, handenhet med orginalmapp, gat mapp och race mapp (104okt).

Med 104okt race mapp gav väl bilen runt 340 kanske 350 motorhästar, vridet har jag ingen koll på alls. När jag sålde bilen hade den iallafall rullat 6800 mil.

Jag åkte först V-tech steg 1. Sedan slog jag på avgas och Oettinger IC med ACE comp programvara. Efter
detta åkte jag till Stertman. Dom satte dit VF-ic:n, flashade lådan, mappade om bilen, satte dit insug och någon tråkig dump som gjorde att bilen inte gick att köra med farthållaren längre. Men denna dump var tydligen livsviktig så man kunde inte byta tillbaka till orginal. Så sista vässningen gick på 54.000:- (wheeheeheeehee). Detta resulterade i kopplingsslir och den sista trimningen bör ha skett vid ca 5000mil. Så 1800 mil totalt med sista vässningen, om det ens var det.

Bilen stod rätt lång tid hos Stertman pga annat strul.

Men med ACE trimmet gick bilen faktiskt fin-fint. Inte lika hårt men bra. Tror den lämnade runt 290hkr i motorn då enligt bromspapper och inga problem med DSG:n eller något annat.

Kingen
2012-06-28, 19:47
Den hade inte gått många mil med trimmet alls. Jag köpte ju bilen helt ny och satte dit:

Milltek avgas, Oettinger IC och en VF IC, ett annan insug, flashad låda, handenhet med orginalmapp, gat mapp och race mapp (104okt).

Med 104okt race mapp gav väl bilen runt 340 kanske 350 motorhästar, vridet har jag ingen koll på alls. När jag sålde bilen hade den iallafall rullat 6800 mil.

Jag åkte först V-tech steg 1. Sedan slog jag på avgas och Oettinger IC med ACE comp programvara. Efter
detta åkte jag till Stertman. Dom satte dit VF-ic:n, flashade lådan, mappade om bilen, satte dit insug och någon tråkig dump som gjorde att bilen inte gick att köra med farthållaren längre. Men denna dump var tydligen livsviktig så man kunde inte byta tillbaka till orginal. Så sista vässningen gick på 54.000:- (wheeheeheeehee). Detta resulterade i kopplingsslir och den sista trimningen bör ha skett vid ca 5000mil. Så 1800 mil totalt med sista vässningen, om det ens var det.

Bilen stod rätt lång tid hos Stertman pga annat strul.

Men med ACE trimmet gick bilen faktiskt fin-fint. Inte lika hårt men bra. Tror den lämnade runt 290hkr i motorn då enligt bromspapper och inga problem med DSG:n eller något annat.
Hur gick den med V-Tech steg 1 trimmet? Hur var med med lådan?

Cullberg
2012-06-28, 19:50
Den hade inte gått många mil med trimmet alls. Jag köpte ju bilen helt ny och satte dit:

Milltek avgas, Oettinger IC och en VF IC, ett annan insug, flashad låda, handenhet med orginalmapp, gat mapp och race mapp (104okt).

Med 104okt race mapp gav väl bilen runt 340 kanske 350 motorhästar, vridet har jag ingen koll på alls. När jag sålde bilen hade den iallafall rullat 6800 mil.

Jag åkte först V-tech steg 1. Sedan slog jag på avgas och Oettinger IC med ACE comp programvara. Efter
detta åkte jag till Stertman. Dom satte dit VF-ic:n, flashade lådan, mappade om bilen, satte dit insug och någon tråkig dump som gjorde att bilen inte gick att köra med farthållaren längre. Men denna dump var tydligen livsviktig så man kunde inte byta tillbaka till orginal. Så sista vässningen gick på 54.000:- (wheeheeheeehee). Detta resulterade i kopplingsslir och den sista trimningen bör ha skett vid ca 5000mil. Så 1800 mil totalt med sista vässningen, om det ens var det.

Bilen stod rätt lång tid hos Stertman pga annat strul.

Men med ACE trimmet gick bilen faktiskt fin-fint. Inte lika hårt men bra. Tror den lämnade runt 290hkr i motorn då enligt bromspapper och inga problem med DSG:n eller något annat.


Svårt att veta vad det var som gjorde att kopplingen slirade då, med tanke på tre olika chip!

GTI30EDITION
2012-06-28, 19:55
Svårt att veta vad det var som gjorde att kopplingen slirade då, med tanke på tre olika chip!

Jag vet att du gillar Stertman. :D

Som sagt. ACE Competition är väldigt noga med att INTE överskrida 360Nm på lådan och den gick som en klocka med den vässningen. DSG:n gick som en dröm.

V-tech vässningen låg på samma vrid som ACE, så nej... det var INTE dom tidigare firmorna/ program varorna som knäckte lådan.

Jag och Anri var först med våra Edtion 30 bilar från Stertman, dvs testbilar. Det fanns inga bilar som firman själva köpt in och testat stegen på det var våra bilar som testades ut.

Både min och Wolfbanes ED30 gick faktiskt riktigt bra med V-techs steg 1. Inga problem där.

ei9440
2012-06-28, 20:10
Ger inte V-techs steg 1 betydligt högre vrid än 360 NM?
Enligt deras hemsida ger steg 1 för en Edition 35:

310Nm 420Nm +110Nm

Eller menar du vridet på hjulen kanske?

GTI30EDITION
2012-06-28, 20:17
Ger inte V-techs steg 1 betydligt högre vrid än 360 NM?
Enligt deras hemsida ger steg 1 för en Edition 35:

310Nm 420Nm +110Nm

Eller menar du vridet på hjulen kanske?

Min bil gav om jag inte missminner mig 365Nm i motorn hos V-tech vid bromsning. Observera att detta var i ett väldigt tidigt stadie och nu har det säkert hänt grejor.

Bilen ligger för övrigt ute för försäljning nu har jag sett på blocket.

ei9440
2012-06-28, 20:20
Ok, själv börjar jag bli jävligt sugen att göra lite med bilen såsom trim, avgas etc, men den har bara gått 100 mil än så länge...

GTI30EDITION
2012-06-28, 20:26
Ok, själv börjar jag bli jävligt sugen att göra lite med bilen såsom trim, avgas etc, men den har bara gått 100 mil än så länge...

APR är ett klockrent val om du vill ha lite mer pulver. Annars är ju dom tyska firmorna väldigt kompetenta och bilarna går bra med dom trimmen med.

Vad jag förstår så (om man hänger på dom utländska forumen) är REVO och APR dom absolut vassaste programmen, där går bilarna bäst.

Jag tror det finns en firma som heter Sörensen Performance (Dansk firma) eller liknande som gör REVO optimeringar. Från steg1 till mer avancerade.

http://www.sorensen-performance.com/wp/

Dom har väl någon Cupra där som går som stål-svinet! :D

Lindhuirst
2012-06-29, 01:57
Ok, detta gör mig såklart lite kluven kring dsgflashen. Bör det dock inte vara så att det skett en del framsteg med denna nya update till dsg 3?
Eller tänker jag fel där? Svårt att veta iofs, när de inte ens börjat sälja mjukvaran ännu...

Känns som många här är ganska negativa till Stertman. Jag ska dock endast göra en steg 1, och gillar lösningen med flashloader där jag har två eller fler program att hoppa mellan. Och att det absolut inte syns att bilen vart flashad när jag ska in på verkstad eller får problem under garanti tiden.
(Om det nu verkligen stämmer, det kanske fungerar lika från fler mjukvaruleverantörer?)

Menar ni att ni skulle föredra REVO före Giac?

Cullberg
2012-06-29, 09:48
Det borde såklart hänt en del på ett par år med dsg flashen... Vi har några (2st) här som är lite bittra på Stertman! Det kanske dom är med all rätt, det skall jag inte lägga mig i, men det finns ju även dom som är nöjda. Som med alla företag.

Alla vill såklart vara bäst, APR, Revo, GIAC, Vad är skillnaden egentligen. Borde ju inte handla om raketforskning direkt?


Btw: Var det inte någon som sa att Biljouren var auktoriserad åf för VAG, hur funkar det, kanske inte är några problem?
Eller har dom två olika bolag?

Kingen
2012-06-29, 10:02
Biljouren har två bolag och snart kommer det skilja mer än så förklarade Lasse.

Det borde såklart hänt en del på ett par år med dsg flashen... Vi har några (2st) här som är lite bittra på Stertman! Det kanske dom är med all rätt, det skall jag inte lägga mig i, men det finns ju även dom som är nöjda. Som med alla företag.

Alla vill såklart vara bäst, APR, Revo, GIAC, Vad är skillnaden egentligen. Borde ju inte handla om raketforskning direkt?


Btw: Var det inte någon som sa att Biljouren var auktoriserad åf för VAG, hur funkar det, kanske inte är några problem?
Eller har dom två olika bolag?