handdator

Visa fullständig version : Golf 3 GTD AAZ



G60 V-spec
2012-04-10, 17:15
Hej!

Tänkte hjälpa Micke (Blackfox) att få lite mer klös i GTD:n. Själva tändningen är korrekt inställd med indikatorklocka och är satt på ca 0,85mm. Men bilen är ändå seg.

Den varken svartryker eller överhettas.

Jag försökte skruva in dieselmatnings skruven men den går upp i varv och jag får inte ner den. Även om tomgångs skruven är nere på minimum.

Jag har en V.A.G manual hur man ställer in pumpen. Men tänkte först höra här med er vad jag ska tänka på och hur jag ska gå till väga för att få den lite piggare.


Mvh Vlado

Lillen
2012-04-10, 18:49
Med tomgångskruven menar du då de två som justerar armen som sitter mellan motor och pump?
Löper axeln till tomgångsjusteringen som den skall och inte kärvar?
Då kan den fastna i uppvarvat läge , så gjorde min med.
Fick låsa justerarmen för att få till det med tomgången.
Blev svår att starta men de fungerade iaf.

Klös fixar du EFTER att pumpen är grundinjusterad.
Är den det så justera upp bränslemängden till det som passar utan att den tokryker vid normalkörning.
Sedan justerar du vastegaten på turbon så du får lite mer laddtryck innan den öppnar , görs på armen mellan vaccumkloca och vastegate.
får du upp lite mer tryck är det bara att labba med bränslemängd.

Efter det får du nog gå på att bygga öppnare avgas.
Avgaset orginal är inte ens kul när man börjar dra på soppa och laddtryck

Märk väl att detta är bara mina amatörerfarenheter.
Har frågat runt själv en del innan jag trixade på med mina gamla TD:s.


EDIT: By the väg så är du före mig , jag har inte använt nån manual vid justering efter att pumpen blivit injusterad. Så du borde ju ha koll med boken i högsta hugg och utgå därifrån.

G60 V-spec
2012-04-10, 23:14
Va precis och ställde upp pumpen på 0,92mm efter föreskrivet värde. Bilen går lite bättre, och jag lyckades skruva på lite mer bränsle innan den klev upp i varv.

Men är fortfarande inte nöjd. Med tomgångsskruv menar jag armen som "stöter" på gasspjället. Dvs. när du släpper gasen så att den lutar på skruven.

Dom två bakre skruvarna med 10mm mutter pillade jag på, men det blev ingen skilland och kunde inte göra något där.


Mvh Vlado

G60 V-spec
2012-04-11, 19:56
Några fler tips på hur jag sänker tomgången?


Mvh Vlado

polomannen
2012-04-12, 07:04
En motfråga.

Vad hette killen i gammal forumet som var en jävel på diselar...???
Har inte sett han i nya forumet.
Han hade massa bra tips och trimmnings tips....

Sn00k
2012-04-12, 15:45
det fanns väl nån som kallade sig "dieselmeken" här ett tag? som la upp lite fina videos på youtube om pumpar, isärplockning, trimmning mm.
är inte alls hemma på dieselpumpar å trimmning själv, så jag tyckte det var informativt å bra =)

tyvärr försvann många gamla rävar härifrån iom övergången till det nya forumet, och med dom en hiskelig massa kunskap.. =/

Manny
2012-04-12, 16:03
Och många nya har tillkommit :-). Någon som saknar det gamla forumet? ;-). DieselMeken finns väl i nya med, kanske inte så aktiv längre, men folks liv har ju en tendens att utvecklas med åren.

skickat från min mobiltelefon.

Lillen
2012-04-12, 18:40
Precis.

Angående dieselmeken så har han sin egen avdelning hos Dieselclubsweden.
Så han håller mest till där , beror nog mer på det att han inte hänger här!

krukan
2012-04-12, 19:20
är ingen diesel guru, har ej labbat och flytta tändningen nått utan det jag har gjort det är att jag har skruvat in tomgångsskruven tills att armen inte flyttar sig mer sen har jag skruvat in bränsleskruven så långt jag kan utan att tomgången har blivit allt för hög , sen så klippte jag wastegate slangen då jag blev för lat för att skruva på wastegaten...laddar nu ungefär 1,4 och kört så runt 600 mil :) har även byggt nytt avgassystem så nu har jag 3tum hela vägen