handdator

Visa fullständig version : Uppdatera RNS-510?



eric_andres
2012-04-09, 20:08
Hej på er alla!

Efter många timmar framför internet utan resultat fick jag nog! Jag är en ny Golf ägare som kom med en RNS-510. Om jag ska vara helt ärlig så vet jag ej vad jag har för mjukvara på den... Men jag vet att det är inte den nyaste.

Varför jag skulle vilja uppdatera den är för:
1. Bra med senaste...
2. Ta bort DVD spärren...
3. Kanske funkar då att koppla min IPhone 4s till den så att man kan prata genom bilen...!?

Lite info om Golfen:

Golf MK5 2009
1.9 TDI
105HP

Tack på förhand grabbar och brudar kanske...? :)

Henrik.M
2012-04-09, 20:34
3. Kanske funkar då att koppla min IPhone 4s till den så att man kan prata genom bilen...!?

Till det behöver du inte en ny mjukvara utan ett BT handsfree kit dvs du måste bygga ut din stereo med hårdvara. =)

Eddie
2012-04-10, 03:00
Gäller o söka rätt ;)

http://www.my-gti.com/category/in-car-entertainment/rns-510-in-car-entertainment

Men du ska nog kolla upp "brick rns510" det finns risk för att du friterar din rns510 och därefter är det bara byta moderkort eller köpa ny enhet. Du behöver ibland lägga in kartor + koda om rns510.

Du ska nog först kolla vilken sw du har i din enhet ett för stort kliv upp resulterar oftast i förstörd enhet.

eric_andres
2012-04-10, 09:13
Tack för dem snabba svaren grabbar! Men kan inte man "få" den uppdaterad när man lämnar in den på service hos vw?

Eddie
2012-04-10, 22:21
Risken är ju för stor för auktoriserade också med en sån uppgradering, så jag tror de flesta tar väldigt bra betalt eller tom. säger nej. Vill man ta en risk på +20000:- för 1500:-, men det kanske finns vissa auktoriserade som gör uppgraderingar på mjukvara, ring och kolla med dem.

Sen finns det mindre uppgraderingar inom samma version av rns men den innehåller oftast buggfixar och inga "nya" funktioner och har du inga problem med rns tjänar du nog inget på göra en sådan - sån uppgradering gör garanterat din VW handlare. Men gå från tex. B-version till F-version är de som lite nytt i enheten.

Merlinen
2012-04-11, 08:41
Men gå från tex. B-version till F-version är de som lite nytt i enheten.

Fast då pratar vi ju om hårdvaruversion :)
På version E så kom LED skärmen (C på USA) och nyare CPU, 40GB hdd kom på F.

Marcus
2012-04-11, 09:31
Men hur läser man in nytt kartmaterial?

Merlinen
2012-04-11, 10:03
Men hur läser man in nytt kartmaterial?

Köper nya DVD skivan från VAG och läser in den, men det är som sagt en DL DVD skiva som den kopierar in.

eric_andres
2012-04-11, 19:49
Hur vet man vilken skiva med kartor man ska ha då!? Jag vet inte ens hur jag ser vad det är för firmwire på den nu :S

Cullberg
2012-04-11, 21:07
Varför skulle enheten gå sönder om man byter firmware, kolla med ni närmaste VAG handlare.

Eddie
2012-04-11, 21:48
Fast då pratar vi ju om hårdvaruversion :)
På version E så kom LED skärmen (C på USA) och nyare CPU, 40GB hdd kom på F.


men du kan få enheten att tro att den är en tex. F och ge mjukvaru funktioner som finns i dem (tex svenska som menyspråk som kom med det senare sw) det är dom uppgraderingar som många gånger går åt helvete, hårdvara går de inte göra mycket åt.

Får rätta dig lite där, E version finns inte ens för EU marknad (endast US). LED gavs ut med C version för Europa marknad (11-2009) och sen kom D.

Nytt moderkort och snabbare GUI + 40GB HDD från F/G/H version som började tillverkas 06-2011. CPU är desamma.

Kan du läsa 32GB kort men inte har svenska i menyspråk och en stjärna i högra hörnet har du troligtvis en C med LED.

Mic i högra hörnet och 32gb är LCD version B.

Kan den inte läsa större sd-kort har du en version A eller första generation.

www.oem-eftermontering.se ;)

Eddie
2012-04-11, 21:53
Varför skulle enheten gå sönder om man byter firmware, kolla med ni närmaste VAG handlare.

För att hårdvaran har ändrats genom tiderna, går en installation fel i RNS510 har du inte som en pc möjlighet att gå tillbaka och radera mjukvaran utan måste uppgradera den hårdvara som inte fungerar ihop med mjukvaran. :)

Merlinen
2012-04-12, 11:05
men du kan få enheten att tro att den är en tex. F och ge mjukvaru funktioner som finns i dem (tex svenska som menyspråk som kom med det senare sw) det är dom uppgraderingar som många gånger går åt helvete, hårdvara går de inte göra mycket åt.

Får rätta dig lite där, E version finns inte ens för EU marknad (endast US). LED gavs ut med C version för Europa marknad (11-2009) och sen kom D.

Nytt moderkort och snabbare GUI + 40GB HDD från F/G/H version som började tillverkas 06-2011. CPU är desamma.

Kan du läsa 32GB kort men inte har svenska i menyspråk och en stjärna i högra hörnet har du troligtvis en C med LED.

Mic i högra hörnet och 32gb är LCD version B.

Kan den inte läsa större sd-kort har du en version A eller första generation.

www.oem-eftermontering.se ;)

Ok, men jag har personligen sett C versioner som inte har haft LED skärm.
Står lite olika beroende på vart man kollar.

Eddie
2012-04-12, 13:21
Ok, men jag har personligen sett C versioner som inte har haft LED skärm.
Står lite olika beroende på vart man kollar.

Sett många enheter som är uppgraderade och nystämplade med ett "C" nummer, fast det i moderkort och skärm är en B. Så de förvånar mig inte att du sett en C med lcd men de enkelt att avgöra från C har Continental tagit över produktionen från VDO Siemens. Stjärnan i hörnet istället för det gamla mic ikonen är också ett tecken på nyare led enheten.