handdator

Visa fullständig version : Problem med generatorn! Har slutat ladda Jetta gtx -88



Grankotten
2012-04-09, 20:48
Tjena tjaba hejsan hallå!

Jag har en jetta som precis har tagits ut för "sommaraktiviteter" :)
Men nu har batteriet lagt av för att generatorn inte laddar längre så jag bytte generator och hoppades på att den fungerade bättre men jag är faktiskt inte säker på om det är generatorn längre.
Batteriet tog ju iofs slut och jag har inte satt dit ett nytt batteri men borde inte lampan i instrumentpanelen lysa då när oljelampan lyser till och vattentempslampan blinkar innan man drar igång startmotorn!?!?!?!

Så fick jag höra att om lampan som sitter i instrumentpanelen inte blinkar när du startar tändningen så kan inte generatorn ladda batteriet men det låter ju jättekonstigt!!!

Jag vet inte vart jag ska börja leta är det någon som har haft samma problem?

Tacksam för svar
//Tim

Henrik.M
2012-04-09, 21:36
Så fick jag höra att om lampan som sitter i instrumentpanelen inte blinkar när du startar tändningen så kan inte generatorn ladda batteriet men det låter ju jättekonstigt!!!

Stämmer alldeles utmärkt , funkar ej lampan = ingen laddning


Jag vet inte vart jag ska börja leta är det någon som har haft samma problem?

Här är en utmärkt sida : http://www.audi200.se/aladdin/generator.htm

Edit : Strunta i att det handlar om Audi , det står bra beskrivet hur man felsöker utebliven laddning och det var det jag vill förmedla , bla avsnittet angående laddningslampan. =)

Grankotten
2012-04-09, 23:14
WOW!!! Tack för hjälpen det var nyttigt att lära sig PERFEKT sida!!!

Tack tack tack så nu är det bara att skruva lös instrumentpanelen och byta diodlampan och sedan testa igen :)