handdator

Visa fullständig version : GTI MKV - Borttaget batteri, låsta dörrar = stort problem



Dayvid
2012-04-06, 01:14
Go´kväll

Förra hösten ställde jag av bilen och körde in den i ett kall-garage på vinterförvaring.
Låste dörrarna och tog ut batteriet, så det inte skulle frysa sönder under vintern. Sen dum som jag var så stängde jag motorhuven.

Nu till det roliga. Det finns ETT nyckelhål på min, och det funkar inte. Snurrar utan motstånd när man vrider nyckeln, men ingen dörr öppnas. Och eftersom jag måste komma in i bilen för att öppna motorhuven, för att kunna koppla in batteriet, för att kunna använda det elektriska c-låset så är jag minst sagt förundrad över min framtida njutning i denna underbara bil :)

Nu för att göra det värre. Bilen är in-backad i ett hörn, så passagerar dörren kommer man inte åt. Bakluckan är nära väggen så den kan man inte öppna även om den gick att öppna.

"hissa upp den och dra den bort från väggen" där har vi nästa komiska bekymmer. Golvet är gammalt cement golv, och är väldigt sprucket och ojämt. Värst är det i fronten där det är en avlång bula i vägen , så där får man inte under mycket.

Jag har funderat på att ta hit en som ta loss ena sidorutan bak, och klättra in den vägen.
Alternativt ringa volkswagen verkstan och höra om det finns något knep att få upp huven utan att förstöra den. Men eftersom det är påsk och dom har stängt till tisdag nästa vecka tänkte jag höra här först. Om inte annat ge er ett gott skratt åt min komiska idioti.

Tack på förhand

badtab
2012-04-06, 09:33
Försök att skaffa fram en winsch, så släpar du fram bilen.. Försök dock lägga en sling runt varje bärarm bara, så drar du inte sönder nåt.

Henrik.M
2012-04-06, 10:40
Ring bärgarn , dom har grejer till att lösa sådanna situationer dvs ta sig in i en låst bil utan att skada den.

Lillen
2012-04-06, 10:50
Vill du göra det snigelvägen så tag domkraften , hissa så mycket att hjulen dras mot dig.
Efter en 10-15 lyft så har du hasat bilen mot dig och du kommer åt passagerardörren.
Då har du två lås till att prova.

OM du verlkligen vill så kommer du ju in under huven framifrån.
Frågan om det är billigare än bärgaren innan slutet =/

Macke K
2012-04-06, 10:54
Jag hade en Saab 9000 som laddade ur batteriet med jämna mellanrum och därmed inte gick att komma in i. På den gick det dock att öppna huven genom att trycka på huvlåset med en skruvmejsel mellan huven och grillen. Jag vet inte hur det ser ut på din bil, men om du kommer åt låset där lär det vara enklaste lösningen.

Lycka till!

dorian
2012-04-06, 13:56
kan man inte komma in under bilen och komma åt startmotorn, koppla en pluskabel på startmotorn och en minus nånstans på jord. en lös batteri och startkablar??

det går ju en pluskabel mellan batteri och startmotor

Dayvid
2012-04-06, 18:21
Vill du göra det snigelvägen så tag domkraften , hissa så mycket att hjulen dras mot dig.
Efter en 10-15 lyft så har du hasat bilen mot dig och du kommer åt passagerardörren.
Då har du två lås till att prova.

OM du verlkligen vill så kommer du ju in under huven framifrån.
Frågan om det är billigare än bärgaren innan slutet =/

Finns det verkligen ett gömt lås på en 05? för nya bilar har det på förar dörren, men mitt är synligt. Så jag tvivlar att dom gömt ett på passagerar sidan.


Jag hade en Saab 9000 som laddade ur batteriet med jämna mellanrum och därmed inte gick att komma in i. På den gick det dock att öppna huven genom att trycka på huvlåset med en skruvmejsel mellan huven och grillen. Jag vet inte hur det ser ut på din bil, men om du kommer åt låset där lär det vara enklaste lösningen.

Lycka till!

Tvlivlar, men skall prova. Tackar.


kan man inte komma in under bilen och komma åt startmotorn, koppla en pluskabel på startmotorn och en minus nånstans på jord. en lös batteri och startkablar??

det går ju en pluskabel mellan batteri och startmotor

Redan tänkt på, men jag kommer inte åt startmotorn underifrån som den står nu. För mycket plast och saker i vägen. Startmotorn är lätt att komma åt ovanifrån.

innan huven stängdes igen. Det är ett litet och trångt garage med dåligt golv. Försvårar saker och ting
http://i43.tinypic.com/33wvz82.jpg

Znubbis
2012-04-06, 19:44
Ring bärgaren eller om du har nån biltjuv i släkten :)

Nä skämtar men bärgaren kanske har nått gratistipps han kan ge dig på telefon.

Annars kanske du kan ta 2 brädor och smörjfett och lägger ihop dem med fett mellan o så hissar du upp bilen o lägger dem under däcken, men du kanske får de knivigt på höger bak som de ser ut på bilden.

Eller om du har nån stor stålplatta eller annat slätt att lägga under så kanske de räcker.

Lillen
2012-04-06, 19:44
Sorry , läste inte noga så jag missade att bilen var så ny =)
Nä då blir de ju lite krångligare.

Cullberg
2012-04-06, 22:52
Jag vill minnas att jag hade en kompis med samma problem, jag har för mig att det pratades om att man kunde koppla in ström "bakvägen".
Alltså t.ex. ta loss dimljuset och sen koppla in ström där, om detta ens är möjligt alls vågar jag dock inte svara för...

Dramali
2012-04-06, 23:52
Det är inte så svårt,hissa upp bilen litegran och Krympa under bilen ,dra strömkabel från annan bil (plus och minus) eller från en lös batteri,koppla minus kabel mot jord nånstans i motorn och plus kabel till startmotorns plus (där tjocka kabeln som kommer från batteriet till start motorn..) var noga att koppla rätt kabel till startmotorn,kopplar du andra tjocka kabel då snurrar start motorn..

Dayvid
2012-05-07, 11:23
Ja, nu har jag fixat problemet iaf för dom som är intresserade :)

http://i.imgur.com/VNn1n.jpg

Ny ruta blir på självrisken, det får jag leva med

Cullberg
2012-05-07, 13:01
Bra att det löste sig, synd att behöva förstöra rutan bara.

Dayvid
2012-05-07, 15:23
Bra att det löste sig, synd att behöva förstöra rutan bara.

Helt klart.

Bilar har faktiskt blivit lite föööör beroende av ström o elektronik

Sweeper
2012-05-07, 16:20
Ibland e det bra o ha gamla hederliga grejer! förstår dock inte varför det inte gick o öppna med nyckel!

Haugeman
2012-05-07, 17:07
Ibland e det bra o ha gamla hederliga grejer! förstår dock inte varför det inte gick o öppna med nyckel!


Nu till det roliga. Det finns ETT nyckelhål på min, och det funkar inte. Snurrar utan motstånd när man vrider nyckeln, men ingen dörr öppnas. Och eftersom jag måste komma in i bilen för att öppna motorhuven, för att kunna koppla in batteriet, för att kunna använda det elektriska c-låset så är jag minst sagt förundrad över min framtida njutning i denna underbara bil :)

Nu för att göra det värre. Bilen är in-backad i ett hörn, så passagerar dörren kommer man inte åt. Bakluckan är nära väggen så den kan man inte öppna även om den gick att öppna.

"hissa upp den och dra den bort från väggen" där har vi nästa komiska bekymmer. Golvet är gammalt cement golv, och är väldigt sprucket och ojämt. Värst är det i fronten där det är en avlång bula i vägen , så där får man inte under mycket.



tydligen trasigt.

Sweeper
2012-05-07, 17:15
tydligen trasigt.

Såklart, men bilen är ju "ny" kan man tycka, min låskolv på golfen är mer än 20år gammalt o funkar fortfarande utmärkt! hur kan en sån gå sönder egentligen?