handdator

Visa fullständig version : Vilket tryck lämnar original g60 btr?



mrpete
2012-04-05, 13:54
Sitter och filar på om jag kan använda original btr till att börja med på mitt motorbygge. Jag har en golf II gti topp med spridarhylsor och fuel rail från g60, till detta har jag weber 384cc/min @ 3bar spridare.

Så, vad ger g60:s original btr för tryck..?

mrpete
2012-04-05, 13:55
Nu hamnade denna tråden i fel forumdel.. den får gärna flyttas till vw-forumdelen.

Janne.M
2012-04-05, 14:07
Har för mig att det är 3 bar. Porsche 944 btr på 3.5 bar är väl upgrade.

Sn00k
2012-04-05, 14:37
3 bar. =)

mrpete
2012-04-05, 22:09
gut, då är det ingen panik att byta ut den till ställbar då :) För anslutningen till den ställbara jag köpte ebay passade inte alls.. :P

Nu är jag ingen mappningsmästare.. men bränslemängden kan man väl ändå justera ganska mkt med öppningstider på spridare?

Sn00k
2012-04-06, 00:04
ja.. soppatrycket ska du ju inte ändra i onödan, håll dig till 3 bar om du inte har några spridare som kräver högre tryck, eller är påväg att bottna dom du redan har och behöver 15% ytterligare som marginal.. i vilket fall du går upp på 4 bar.

högre tryck för med sig mycket annat.. högre krav på pumpar, ledningar etc.. samt att många spridare förlorar spridarbilden vid för högt tryck.
öppningstiderna styr allt.

mrpete
2012-04-06, 13:47
Låter kanon. De spridare jag har är weber IW058 och ska ju hänga med till 220hk vid 80% duty cycle, så det ska inte vara några problem.

Ja, det känns ju väldigt onödigt att belasta slangar, pump, etc i onödan. Har iofs en bosch 044 så den ska ju fixa en hel del. Men då kör jag på detta så ska det nog bli bra :)

Nu när vi ändå har en tråd så kan jag ju spinna vidare på andra grejer jag funderar på.

Jag har tänkt köra både soppa och tändning genom ms1 v3. hallgivare på fördelaren till att börja med. Men om det skulle fucka sig för mkt med tändningen (jag har stumsvetsat fördelaren för att kunna ställa tändningen exakt i mappen).

Så funderar jag på om det går att flytta hallgivaren till veven eller kamtrigger utan bekymmer..? Dvs jag tar ett triggerdrev med 36:1 och monterar på veven, eller kanske tom på kamdrevet.. funkar detta? Tänker på att i fördelaren så är det ju bara 4 punkter, men om det går att ställa in i ms för 36:1 istället. eller måste man byta givare?

Sn00k
2012-04-06, 14:37
du byter givare till magnetpickup/reluktor i det fallet.. finns lite olika konstruktioner för det hela.. och vissa block som har triggerskiva och reluktor redan orginal.

det bör inte var några problem alls att köra med hallgivaren i fördelaren.. det blir inte fullt lika exakt, men fullt tillräckligt för dom allra flesta byggen.. såvida du inte ligger å jagar 0.25 graders marginal i tändkurvan.

stumsvetsat fördelaren? G60ins fördelare är redan "fast" och endast grundtändning kan ställas.. ser ingen större vits med att svetsa fast den.. kanske underlättar det att nolla motorn vid kamremsbyte el liknande?
i vilket läge har du låst den? vid TDC? eller 6-8 grader före som den normalt står? =)

Janne.M
2012-04-06, 15:10
Du får gärna dokumentera installationen av MS:et detaljerat då jag funderar på att göra samma sak. MSx V.3 och köra via hallgivaren så att det ser helt original ut så man slipper byta sprut till besiktningen och klarar flygande.

mrpete
2012-04-06, 20:22
Sn00k: Okej, nä jag kommer att börja med hallgivare i fördelaren iaf. Fördelaren är inte någon g60, utan en golf 1 gti, så jag har tagit bort vakuum och mekanisk förställning av tändningen beroende av varvtal. Jag har gjort detta för att kunna låta ms:et styra tändningen helt på egen hand. Jag kommer ju mäta upp så att jag mekaniskt sett får noll över cyl 1 ödp.

Hur mkt kan jag justera tändningen i ms, eller måste jag ställa den genom att vrida på fördelaren sen ändå?

Janne: Det är i stort sett redan installerat. Helt original ser det inte ut, men inte så stora förändringar. Jag kommer köra med ett enkelt spjäll istället för att montera tps på dubbelspjället.

Jag har köpt en färdig härva från www.protoparts.fi med givare. ms-boxen köpte jag från skogenracing, backeliten som byggt och testat den. Det blir ännu lättare om man även köper ett färdigt reläkort, men jag gjorde ett eget.

Det är ju ett par små funderingar jag har kvar.. tänkte på tex strömmen till boxen. den går ju via relä från tändningen, men ska den även kopplas på startmotorläget på nyckeln? (tänker på att startläget bryter annan ström, tex lyse, radio).

Ska sladden till tändspole kopplas till spolens minus eller plus? (minns inte i dagsläget om jag redde ut det).

Tomgångsmotor, antingen tar man en solenoid, eller bara spjället, eller så tar man mk1:ans original tomgångsmotor.

Sn00k
2012-04-06, 22:22
aha, du tog en mk1 fördelare å byggde om.. annars hade jag tänkt tipsa om en RP-fördelare som redan har fast tändning, utan vikter å annat onödigt kraffs.. kostar noll å ingenting på skroten å finns i drivor.. =)

ang. inställningen så ställ den på 0:an du, sedan sköter du allt elektroniskt i MS:et, du behöver inte vara å vrida nånting mer.

ett litet tillägg är att man brukar ställa grundtändningen ganska högt ifall man tänkt köra med riktigt mycke förtändning, som med tex E85/etanol och låg komp, detta för att man med FÖRDELARE har ett visst antal graders spann, normalt mellan 40-60 grader totalt, innan rotorn har passerat stiftet å inte längre kan ge nån gnista på den cylindern..
..därav kan man i dom fallen lägga "0:an" på runt 10-15 grader och sedan mappa utifrån detta och ha denna "nollpunkt" med i beräkningen å plussa på den i mappen hela tiden.. då har man effektivt breddat spannet 10-15 grader uppåt.

varvtalssignal tas ifrån MINUS på tändspolen.

mk1an hade väl bara en kallstartsluftslid.. ingen tomgångsmotor aka ISV.. men om inte någon jättevild kam används eller bilen ska ut i väldigt växlande väderlek så brukar man kunna köra utan helt.. annars är en elektronisk ISV i stil med G60ins eller golf 8/16v att föredra(8v digifant -89 med motorkod PF 107hk isåfall).. finns säkert nån vr6:a som har en lämplig också.

mrpete
2012-04-06, 23:08
Jepp, jag hade ju den från förra motorbygget till samma bil. Fast då använde jag k-jetronic från 240 turbo.

Kan hända att jag plockar en rp-fördelare på skroten, skadar ju inte att han en som man vet håller tändningen (litar inte helt 100 på en svetsad).

Ok, jo det var precis det spannet jag tänkte på, ställer man för högt hamnar ju gnistan utanför rotorns möjliga gradtal. Bra idé där med att ställa tidigare grundtändning. Funderat lite på e85.. men vet inte om jag vill göra det med 11:1 i kompressionsförhållande.. känns lite lågt ändå.

Ja, jo. Det är väl egentligen ingen tomgångsmotor på så vis, men vad jag läst mig till så går den att koppla på tomgångsmotorns ingång på ms:et. Borde den då inte ge ungefär samma funktion.

Edit: Nu kom jag på hur jag menade med kallstartsventilen, som det egentligen är från golf 1:an. För att motorn ska gå på tomgång medan bilen är kall, för att sedan stabilisera sig på normal tomgång när den blir varm.
http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=94&t=25794&start=0

Jag har en hyffsad kamaxel, schrick 288 grader, 11,7mm maxlyft.

Antingen skulle man kunna släppa denna tråden och skapa en megasquirttråd (finns ju några intresserade) eller döpa om den.

mrpete
2012-04-06, 23:16
Är det en sån, IAC lite längre ner på denna sidan du menar?

http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=4&t=40507

Sn00k
2012-04-07, 00:05
korrekt, en ISV är pulsad och "steglös", medans ventilen ifrån gammelgolfarna är lite mer av/på i utförandet, alt. steglös och spänningsstyrd.. vilken du använder dig av spelar mindre roll sålänge ms:et kan styra den, men en ISV lär ge bättre precision och hålla tomgången mer exakt under alla förhållanden.. =)

mappa upp allt på soppa först.. e85 för med sig mycket spök runtikring, och det är alltid bättre att veta att motorn går som den ska på en bensin-map, och sedan gå därifrån till e85, med bensin-mapen som en riktigt bra grund, inför nästa säsong eller så.
11:1 är för lågt för E85 på en sugmotor om maximal prestanda och körbarhet skall tas ut.. 12.8-13.5 har jag sett användas med liknande kamaxlar, dock på 2.0l "högblockare"(236mm block, 82.5mm borr, 92.8mm slag och 159mm stakar)

kamvalet lät helt okej, har mappat nån corrado G60-turbo med samma/lika kam för nått år sedan, ombyggd till mek-tryckare och svarvad, den rörde på sig mycke fint och hade bra register.

mrpete
2012-04-07, 00:12
Okok, då får vi se. Får jag tag på en sån så kan man ju lika gärna köra, annars är det bara att testa på den jag har. Är ju ingen jättegrej att bygga om. Vet att ms:et ska kunna styra båda iaf.

Vet du vad anslutningen uppe på fuel rail:en är? den som sitter snett mot btr:en i plast. förvärmning ?

Sn00k
2012-04-07, 00:25
om du menar den jag tror så är det en tryckgivare/tempgivare..
..ifall bilen står i solen länge å det blir varmt under huven eller bildas ånga i railen när motorn är avslagen.. när trycket sjunker i railen så startar soppapumpen och cirkulerar fram ny kall soppa och bygger nytt tryck.. så den startar direkt när du vrider igång den igen.

mrpete
2012-04-07, 01:11
Okej, kan den lämnas oansluten annars? eller ska man plugga den? Det finns bild där den är inringad i min projekttråd.

Sn00k
2012-04-07, 01:35
svarade i din projekttråd, det du ringat in är INGÅNGEN till fuelrailen.. det du TRODDE var ingången(i alu) är ett uttag för en slangsnutt som i änden huserar givaren jag nämnde ovan.. slå en kik i den så ser du att hålet är pytte-micro stort och flödar nada. =)

mrpete
2012-04-07, 10:57
Såg det :) Vi kan väl avsluta denna tråden här eftersom den snurrat in på annat än vad syftet med den var. Finns intresse för mer info kring megasqirt applikationer på våra bilar så kan ju en sån tråd skapas senare.

Sn00k
2012-04-07, 13:45
tycker definitivt att det bör startas en MS-tråd, då det börjar bli på tapeten och dom börjar få till nånting som iaf liknar en standard jämfört med tidigare kludd å klåp-lösningar..
en tråd som belyser specifika problem och lösningar när det gäller att montera MS på en vag-motor, samt vilka prylar som funkar å inte, vad man ska köpa.. mappning osv.. det vore guld värt för många.