handdator

Visa fullständig version : Parkeringsljus på Vento -93, behöver snabbt svar!



JRJ
2007-07-30, 17:54
Mitt parkeringsljus håller på och dummar sig på bruksbilen, en Vento -93.
Ibland när man ställer om ljusvredet så man kan slå på helljuset, så vägrar parkeringsljuset att släckas när man ställer om vredet igen och stänger av bilen.
Om man gör det i rätt ordning s.a.s så funkar det, alltså vrider av ljusvredet först och sen stänger av. Men råkar man stänga av bilen först och sen vrida av vredet så lyser det ibland.
Är iaf nån kombination av det hela som gör att parkeringsljuset inte slocknar. Har provat alla möjliga kombinationer och en gång så slockande det igen, men tyvärr så kommer jag inte ihåg exakt hur jag gjorde. Vred fram o tebax och blinkade med helljuset till o från i ren förbannelse... =)

Vet att själva ljusvredet har en tendens att gå sönder, men det här har nog inget med det att göra.

Nån som vet om det finns en "hemlig kombination" som gör att parkeringsljuset inte släcks?

Mr dOhC
2007-07-30, 19:28
Jag upptäckte liknande på min golf 4 av en slump. Har visseligen inget auto ljus då den är från tyskland, men iaf. Jag hade på vänster blinkers samtidigt som jag stängde av tändningen och sen ljuset, möjligt att det var först ljuset och sen tändning, parkeringsljuset fortsatte då att lysa till jag tryckte tillbaks blinkers spaken.

Megapolaren
2007-07-30, 22:40
Jag upptäckte liknande på min golf 4 av en slump.

På tyska bilar skall det vara så, med blinkersspaken kan man kontrollera vilken sida som parkeringsljuset skall vara tänt på. Dom har regler som gör att man kan behöva ha parkeringsljuset tänt nattetid på samma sida som trafiken.

Om inte Venton är en importbil så låter det ju som ett elfel, och hur det skall fixas har jag tyvärr inga tips på :-(

Armada
2007-07-31, 00:22
Va bra! Då förstår jag äntligen varför Golfen betett sig så när jag råkat komma åt blinkersspaken!

JRJ
2007-07-31, 14:24
Det är inte en importbil, och parkeringsljuset lyser oavsett om jag har blinkers på eller inte.

JRJ
2007-07-31, 17:50
Felet löst.
Vid närmare inspektion så visade det sig att vredet som flyttar switcharna innuti själva huset på ljusomställaren hade smält sönder på ett ställe och en switch hade hoppat ur sitt läge.

Mr dOhC
2007-07-31, 17:50
Va gutt att du hitta felet