handdator

Visa fullständig version : Hur mäta kompression med mätare, bil med bränsleinsprutning



Janne.M
2012-04-02, 11:47
Köpte i somras på mig ett oanvänt motordiagnos paket (optilux) från tidigt 90-tal (tändinställningsverktyg, kamvinkel, vacummätare etc, och kompressionstest). Manualen för kompressionstestaren täcker inte bilar med bränsleinsprutning.

Hur bör jag gå till väga för att kolla kompressionen med mätaren? Har alltid lämnat bort såna test tidigare.

* Montera bort alla 4 tändstift?
* Koppla bort vad?
* Köra endast med startmotorn? (enligt manualen skulle man "starta" motorn och köra med fullgas till mätaren inte ökar mer... svårt med demonterade tändstift...?)
* rotera veven manuellt?

Gäller min Golf mk2 -88 ned Digifant II bränsleinsp.

MiWi
2012-04-02, 12:09
Att du ska ha gasen nere är för att fyllnadsgraden i cylindern ska bli som högst (öppet spjäll). Sedan drar du runt motorn med startmotorn ett par sekunder.

Sjove
2012-04-02, 12:31
Glöm inte att koppla bort el kontakten till spridar bryggan så spridarna inte sprutar in bensin när du kör på startmotorn!
Den sitter till höger om motor sätt fram ifrån, bakom toppen.

/ Daniel

Janne.M
2012-04-02, 14:08
Ahh.. Det borde man ju förstått ang "fullgas"

Ingen tändning eller annat som behöver kopplas bort?

20yearsafter
2012-04-02, 17:03
Jorda högspänningskabeln från spolen och koppla ur säkringen till bensinpumpen. kör sedan som sagt runt startmotorn ett par sekunder med öppet spjäll. med de andra stiften ur är det så att säga klart för kompmätaren och du får inget onödigt komp på de andra cylindrarna.
Sen har Du ju det här med att vid dåligt kompförhållande ha i lite olja i loppet, blir det inte bättre kanske Du har läcka i topp/ventiler.

Johan

T-mek
2012-04-03, 09:08
Eller också tar du av kontakten till hallgivaren på fördelaren, det stänger av både bränsle och gnista...