handdator

Visa fullständig version : Byta hjullager fram Golf IV



Torre Tdi
2007-07-30, 17:58
Hej
Jag har konstaterat att mitt högra framlager är kass, då det går att vicka ca 1mm åt alla håll. Då jag inte har press och grejer så tänker jag plocka bort spindeln och lämna in den nånstans. Då till min fråga. Jag har Bentleys reparationshandbok på datorn, och har läst lite i den om hjullagerbyte. Där ska ett specialverktyg användas för att pressa ut drivaxeln ur lagret. Kan man lösa detta utan specialverktyg? Jag tycker att det borde räcka att lossa den stora muttern, styrstag, spindelled, fjäderben krängningshämmarstag, abs och bromsok och sedan dra spindeln utåt. Kommer jag förstöra något om jag gör så? Det kanske är dumma frågor, men jag har aldrig rört någon drivaxel förut, så jag har ingen aning om hur hårt dom sitter i navet.

Tack på förhand!

Manny
2007-07-30, 18:11
kan tänkas att drivaxeln är limmad i splinsen, det var den på min mk3 vr6 iaf. men jag bankade ut min bara, borde funka för dig med.

christian19
2007-08-08, 09:41
Tja!!

Bytte hjullager igår på Min golf iv..Bytte båda fram när jag endå var igång!

Och det var det vänstra som var dåligt för det Brummade när jag svängde höger......

Var inga problem det var bara att banka ur drivaxeln och sedan pressa ur lagret och pressa i det nya.....helt underbart för nu är bilen tyst igen :-)

Mvh Christian

cisco
2007-08-09, 00:22
Nog tyckte jag det var lite mer att bara "pressa ur och i lagret". Som icke varande verkstadsmekaniker och utan propppfullt på urdragar- och lagerpressverktygshyllan så tog det lite tid för mig. Jag slipade om en gammal urdragare från typ 1800-talet och pressade i med gamla lagerbanan som i den operationen så klart fastnade lite lätt och fick dras ur även den.