handdator

Visa fullständig version : Mk3 gti drar inte som den borde



Konigshoven
2012-03-31, 11:09
Vi har en 3a gti 8v (ADY) som har effekthål.

Allt är helt original och ändå så känns de som att den inte andas som den borde göra. Jämfört med min kadett gsi 8v, även den 115hk, är golfen en slö metallhög. Nåt måste sker nu...

Har själv funderat om de är avgassystemet, spec den första dämparen innan bakaxeln som stryper?

Så vad tror ni om öppet filter och 2" efter katten?

kim_gulle
2012-03-31, 12:22
Kan ju även vara katten som sitter igen. Pröva plocka av den, sätt ett rör istället och provkör. Har varit med om det mer än en gång. :P

Konigshoven
2012-03-31, 21:12
Vi hade katten lös och skakade samt lös den. Inga konstigheter på den, annars hade de vart enkelt jo :p

Men är dessa motorer lite slöa i allmänhet?

G60 V-spec
2012-03-31, 22:03
Jag kan säga dig att att det inte går att jämföra GSI 8v med Golf 3 GTI 8v när det gäller prestanda. GSI:n är piggare och snabbare. Dessutom lättare en del.

Jag tycker inte att Golf 3 GTI 8v är något värst pigga original men dom är sköna att köra. Dom drar fint och jämnt. Har du kollat alla tänddelar så att dom är ok?

Kollat felkoder?


Mvh Vlado

Konigshoven
2012-04-01, 17:45
Jo jag märket de, gsi'n bara dra och dra när gti'n har effekthål under 2800 och efter 3800 då händer inte mycket.

Kollat allt, tändsystem (bytt stift, kollat kablar, rotor å fördelare) ny lambda, kollat vakumlecka och haft bilen hos vw och kollat med datorn. Inga fel.

De känns liksom så att den vill men kan inte, typ som andningsnöd men drar inte mer bränsle heller, 0,82 enligt datorn.

Får väl prova med filter och avgas. Har de mesta liggandes så de blir inte mkt pengar :)

Lasse62
2012-04-01, 18:15
115 hästars motorn är en bruksmotor och ingen "GTI" motor i den bemärkelsen

Konigshoven
2012-04-02, 00:17
Så du menar att de finns inga äkta golf 3 gti i Sverige som är svensksålda? För så vitt jag vet har bara 8v motorn sålds i Sverige i mk3....

Lasse62
2012-04-02, 00:32
Så du menar att de finns inga äkta golf 3 gti i Sverige som är svensksålda? För så vitt jag vet har bara 8v motorn sålds i Sverige i mk3....

Vad det mig du "frågade"?
Så skrev jag väl inte....
115 hk motorn har INGEN karaktär som man hoppas att en "GTI motor" ska ha, det är mer en bruksmotor.
Om man jämför gamla ettans 70 resp 110 hk t.ex

sideburn
2012-04-02, 08:42
Kollat så att motorn är nollad?

// Patrik

Andersson Racing
2012-04-02, 10:01
Så du menar att de finns inga äkta golf 3 gti i Sverige som är svensksålda? För så vitt jag vet har bara 8v motorn sålds i Sverige i mk3....

Golf gti mk3 2.0 8v såldes aldrig i Sverige. Den motorn såldes i golf 2.0 gl.

Skall det vara svensksåld gti golf mk3 så får det bli 16v.

Ulf
2012-04-02, 10:57
Golf GTI mk3 2,0 8v (AGG) såldes i Sverige som modell 1996. Har en ståendes på gården

/Ulf

Hogge
2012-04-02, 14:38
Jag hade tidigare en Golf 3 2,0 Agg. Den var väldigt trött, som du beskriver att den ville hålla igen när man gasade. Det visade sig att det var luftmassemätaren som var kass. Efter byte av denna så blev det väldigt stor skillnad. Det gick inte att se via felkoder att den är sönder.

Mvh Håkan

Andersson Racing
2012-04-02, 19:08
Golf GTI mk3 2,0 8v (AGG) såldes i Sverige som modell 1996. Har en ståendes på gården

/Ulf

Intressant, inte för att jag misstror dig men detta är helt nya uppgifter för mig och många andra, skulle man kunna få se bilder på denna bil?

Du menar att denna inte är direktimporterad? Gti-emblem samt spolarmunstycken till strålkastarna fram, nackstöd i baksätet?

Den måste vara väldigt unik för i Sverige såldes bara mk3 16v som gti enligt uppgift från Svenska Volkswagen och i broschyrer.

/ Per

Ulf
2012-04-02, 20:44
Fel av mig. Bilen är importerad, kollade just nu. Har inga spolarmunstycken men dock GTI emblem. Det är sonens bil så därför blev det inte kollat på bilen.(Står på nästa gårdsplan) Kollade i stället i datanyckeln från VAG där det var angivet GTI (AGG)1996 som Svensksålda. Därför tog jag för givet att det var samma.

Tur att det går att återkomma med rätt svar.

/Ulf

Andersson Racing
2012-04-02, 22:14
Fel av mig. Bilen är importerad, kollade just nu. Har inga spolarmunstycken men dock GTI emblem. Det är sonens bil så därför blev det inte kollat på bilen.(Står på nästa gårdsplan) Kollade i stället i datanyckeln från VAG där det var angivet GTI (AGG)1996 som Svensksålda. Därför tog jag för givet att det var samma.

Tur att det går att återkomma med rätt svar.

/Ulf

Jo, det lät lite väl otroligt för att va sant men man lär ju sig oftast något nytt varje dag dock gällde det inte svensksålda mk3 gti 8v idag ;) Då gäller det fortfarande beteckningen GL i Sverige om man ska ha en mk3 2.0 8v.

/ Per

Konigshoven
2012-04-03, 20:42
Sambons bil är visserligen tysklandsimport men men åter till topic ;)

Är de några fler som har upplevt att bilen gick segt med dålig LMM utan felkoder?

Konigshoven
2012-04-10, 21:46
Kollade in LMM idag och den var ärjat och full med skit så rengjorde den och bilen går bättre men ändå inte som den borde....