handdator

Visa fullständig version : mk1 motorbyte --> 1,8t



ivah
2007-07-30, 14:59
Har en längre tid funderat på att kasta ut min 1,6 liters spis och montera en 1,8t motor. Nu har pengarna ramlat in och jag börjar känna att det är dags att göra ett försök =)
Vill dock reda ut lite saker vad gäller motorbytet först.
Jag har sökt men ej funnit, har läst på om omreggning till amatörbyggt så jag har lite kött på benen där.

Har dock lite frågor gällande konverteringen =)

Bilen i fråga är en Jetta mk1, årsmodell är ännu okänd då bilen ifråga inte har inhandlats än.

1. Vilken 1,8t lämpar sig bäst? Det finns ju givetvis ett flertal varianter av denna motorn. Har lyckats läst mig till olika placeringar av oljefilter, någon form av elektroniskt gasspjäll (?) "e-gas" osv som kan ställa till det. Vilket motorkod har den mest lämpade motorn?

2. Vad jag förstått så skall dessa motorer passa på orginal motorfästen? Sant eller falskt? Annars blir det till att fabrikera egna, men är ju givetvis lättare om det går att bulta direkt på.

3. Vilken växellåda lämpar sig bäst, en g60 låda, eller duger 1,8t orginal lådan? Antar att det är lite tjaffs om lådan har hydralisk koppling eller inte?

4. Kommer jag kunna regga om bilen med ett orginal mk1 chassi, eller måste det förstärkas?
Vad jag förstår är det upp till SFRO mannen att bestämma hur mkt effekt bilen klarar. Bilen kommer att förses med en bur, om detta har någon betydelse

5. Bromsarna måste bytas, vilka är att rekomendera, g60, vr6, gti? Något jag bör veta här?

6. Var får jag tag i en 1,8t motor, ska jag köpa en hel bil som voltat etc så jag kan plocka hela kabelstammen, styrbox etc från samma bil? Det lär väl behövas om jag ska kunna starta bilen med tanke på startspärrar och grejjer, såvida jag inte monterar ett eftermarknads sprut. För / nackdelar ?
Eller ska jag bara köpa en motor från skroten och kasta i :O

7. Någonting mer jag bör känna till ?! Ös på med information, även om jag kanske har hört det förut tåls det att hörs igen ! =D

Mvh ivar, som är tacksam för all hjälp !

Manny
2007-07-30, 15:07
det kommer att gå att regga som ombyggt fordon om motorn är orginal med styrsystem och kat, sä länge du byter till bättre bromsar tex G60 som passar jättebra på. eftermarknadsprut får inte att besiktiga med på regbes.

buren reggas även in när du regbessar, kolla lite på reja.nu ang burbygge. bygg den enligt SBF reglemente när du ändå är igång så behöver du inte göra om den om du får för dig att börja tävla eller nåt.

ivah
2007-07-30, 15:13
det kommer att gå att regga som ombyggt fordon om motorn är orginal med styrsystem och kat, sä länge du byter till bättre bromsar tex G60 som passar jättebra på. eftermarknadsprut får inte att besiktiga med på regbes.

buren reggas även in när du regbessar, kolla lite på reja.nu ang burbygge. bygg den enligt SBF reglemente när du ändå är igång så behöver du inte göra om den om du får för dig att börja tävla eller nåt.

Aha, då var det valet väldigt enkelt där då !
Ska kolla in lite på rejsa =)
Tack för svar =D

Manny
2007-07-30, 15:16
för mer avancerade frågor ang besikning så ring till nån SFRO kilel o dubbelkolla innan du bygger.

Janne.M
2007-07-30, 16:20
Om du ska få det enkelt för dig så köper du en 150hk 1.8T utan immobilizer och E-gas (e-gas efter 2000?)

Dessa motorer har jag letat mig fram till, vet inte om dessa tyska motorkoder överenstämmer med våra här i sverige.

AGU
===
Hk: 150
Vrid: 210Nm
Motorstyrning: Motronic
Ventiler: 20V
Kompression: 9.3:1
Årsmodeller: 10.97(-05.99?)


ARZ
===
Hk: 150
Vrid: 210Nm
Motorstyrning: Motronic ME7.5
Ventiler: 20V
Kompression: 9.5:1
Årsmodeller: 05.99-04.01


AUM
===
Hk: 150
Vrid: 210Nm
Motorstyrning: Motronic ME7.5
Ventiler: 20V
Kompression: 9.5:1
Årsmodeller: 10.00(-06.01?)

Följande har jag sammanställt för Golf 2, från www.vwvortex.com, så motorkoder etc kan skilja. En del av infon avser även konvertering för att köras med DigiII vilket gör att vissa grejer inte stämmer då du måste köra med original motorstyrning.

What donor parts do you need?
============================
· 1.8T engine (block/head/turbo/exhaust manifold, etc.)
· intake manifold if using a longitudinal engine
· engine wiring harness
· engine ECU
· MAF
· Coil Packs
· Throttle Body
· VR6 throttle cable (if not using drive by wire) (see question 1.6)
· ODBII 1551 connector and wiring harness (for VAG-COM)?????
· extra/spare wiring and connectors from under dash of donor car (will aid in electrical mess)
· all hoses/pipes/vacuum lines
· some sort of intercooler (stock or custom)
· accessories
· tachometer signal converter
· An O2A tranny

If you do not want AC
=====================
Use the 1.8T belt configuration, the alternator, serpentine tensioner and crank pulley, use a vr6 serpentine waterpump pulley, and purchase a smaller serpentine belt to account for the missing AC compressor.

What do you have to custom fabricate?
=====================================
· a downpipe (rumor has it that Futrell Autoworks is working on a bolt-on down pipe for the AEB conversion – see question 1.12)
· modify the rear engine bracket to clear turbo by grinding away some part.
· custom IC piping
· throttle cable bracket
· MAP & air filter bracket
· Pretty much all the upper coolant lines need to be fabricated

What engine mounts and brackets does one use?
=============================================
You would want to use the A2 front and rear bracket and mount. They bolt right up to the block. You will need to modify (grind) the rear mount on the mount side to clear the turbo.

Any issues with Turbo hitting the firewall?
===========================================
Yes, the turbo may hit the firewall in its original orientation from the donor car. You may need to rotate the turbo. Loosen the (4) 10mm screws that hold the turbo housing in place, and rotate it up about 120-130 degrees from original position. You may need to drill a new hole on the waste gate bracket for a new location for on of the 10mm bolts.

What to do about the wiring mess?
=================================
Have to make a custom harness that plugged right into the 1.8t wiring harness on one end and the existing central electrical system fuse panel on the other end. Utilize the old plugs from the shell’s digifant and the female plugs from the under dash harness of the 1.8t donor car and made a wire harness. You will also have to purchase a tachometer signal converter from Momentum Motorsports to convert the digital signal (from the 1.8T coil packs) to the analog signal for your tachometer to operate properly. The wiring may be the hardest part of the whole swap for most people.

What tranny do I use?
=====================
Most people upgrade to the corrado 02A cable shift/hydraulic clutch tranny that was built to handle 160hp out of the box. You will need the tranny, the shifter assembly and the pedal cluster. You should also upgrade to a heavier clutch and get an LSD too while you are at it. You will need to use the 02A flywheel and clutch parts. Some people are also using the 02J trannys from the NB/G/J cars.

http://users.snip.net/~gajewski/1.8t/1.8tintoA2shellFAQ.html

Särkelä
2007-07-30, 22:21
AUM har väll e-gas AGU:n är utan.

ivah
2007-07-30, 23:42
Tackar så mycket för alla svar !
Har kikat runt lite, verkar finns okej utbud av AGU motorer iaf.

Ingen som har koll på om man eventuellt måste förstärka någonting?
I vilket fall blir det att dubbelkolla med sfro innan men bygger, vore ju surt om de blev någe srul senare =)

Janne.M
2007-07-31, 02:22
AUM har väll e-gas AGU:n är utan.

Precis, e-gas kom 2000 och AUM fanns från 2000 och framåt som framgår av årsmodellbeteckningarna. Kanske lite dumt formulerat

ivah
2007-07-31, 15:29
Bromsarna då ?
passar det rätt av från tex en g60 ?
har ju trumbrosmar bak, hur pass mkr måste jag byta för att jag ska få skivor bak ? :O

Roffe
2007-07-31, 15:30
en komplett gti bakvagn är enklast =) för g60 bromsar behövs spindelleder, byglar, ok ,skivor o uppgradering av 22mm huvudbromscylinder från g60

ivah
2007-07-31, 23:45
Hur blir det då bilen inte är utrustad med abs orginal, hur knöligt skulle det vara att fixa detta. Är det ett hinder vid reggningen sen att bilen inte har abs?
Räcker gti bromsarna för den effekten vid registrering, med tanke på motorns effekt ? Mk 1 gti bromsar är väl nästan i klenaste laget ?

Styrservo, köra utan eller bör jag montera dit det ? :) Antar att det är lättast att ta från tex en golf 2a som har styrservo isf ?

Tack för alla svar !

Roffe
2007-07-31, 23:49
g60 bromsar räcker då de sitter på en bil med 160hk och du ska ha 150 =) borde inte bli några problem.

pekka kiiskilä
2007-08-01, 02:01
Servostyrningen tar du från en mk1 cabbe för dom är vanligast med servo av mk1 modellen,
Mk2ans styrning passar inte så lätt därför hänvisar jag till cabben.

G60 bromsarna är mkt bra och det är som föregående skrev godkänt för 160hk.

Lycka till med bygget o fråga på bara för svar det får du alltid.

Janne.M
2007-08-01, 23:10
HIttade en bra länk jag tänkte tipsa om:

http://monty.syr.edu/swap/

Marcus
2007-08-01, 23:18
Trevlig länk! Notera dock att det är nordamerikanska motorkoder.