handdator

Visa fullständig version : Motor 1,8T , Felkod - Karaktäristikstyrd temperaturgivare......



Lillen
2012-03-30, 22:26
Har en 1,8T motor.
Motorkod AUM , 150hk.
Fått felkod några gånger men kan inte hitta var felet ligger.
Koden har jag släckt några gånger , den kommer inte tillbaka direkt.
Först efter någon eller några månader med samma felkod.

Felkod - Karaktäristikstyrd temperaturgivare......
Har tyvärr ingen korrekt sifferkod , vet inte vilket system verkstadspolaren läser med.

Vad är detta?
Vilken givare kan det vara?
Var sitter den?

HUR avhjälper jag problemet?

Sn00k
2012-03-30, 23:42
grattis, du har troligen en "elektronisk termostat" på bilen.. karaktäristikfältstyrd motorkylning, F265 heter själva el-termostaten.. just denna anordning brukar slå ut en liknande felkod med det du nämner, annars finns där en annan som brukar slå ut på bilarna utan systemet ifråga.
trodde dock att detta system bara hamnade på ådi a4? =)

gissningsvis använder systemet sig av G62 givaren som sitter i bakkant på motorn, känd för att vara lite lurig att byta, jag kan dock inte garantera detta då jag inte gjort nå större efterforskningar, men enligt bosch-logik så BÖR det vara så.. ;)
tror det är en 4-polig dubbelgivare, grön till färgen, iaf dom nyare då dom blivit ersatta.

Lillen
2012-03-31, 00:34
Fii fään va bra svar!
TACK!

Har ju haft nå jäkla strul med motortempen ibland.
Det måste ju höra ihop med denna mojäng!?

MÅSTE kolla detta.

VWGolIV
2012-03-31, 08:41
Kolla vilken färg det är på givaren och hur många piggar på den innan du åker till vw och köper en ny.

Bytes på kall motor.

Lillen
2012-03-31, 18:06
Frågan är ju OM det är givaren eller eltermostaten som strular?
Vad säger ni om det?


Kolla vilken färg det är på givaren och hur många piggar på den innan du åker till vw och köper en ny.

Bytes på kall motor.

Ja jag brukar kolla artikel.nr och sedan jämföra givarna.
Hämtar inte ut något som ser fel ut , har ju 13mil till närmsta VW-verkstad.
Har 25mil till den där jag brukar handla.

Sn00k
2012-03-31, 18:14
svårt att säga utan den exakta felkoden.. hade ju dock börjat med givaren då den inte är så farligt dyr och ändå skall bytas med jämna intervall.. då den har en given livslängd.. men det är precis som med lambdasonder, det görs aldrig förrän dom pajjat.

Lillen
2012-03-31, 18:15
svårt att säga utan den exakta felkoden.. hade ju dock börjat med givaren då den inte är så farligt dyr och ändå skall bytas med jämna intervall.. då den har en given livslängd.. men det är precis som med lambdasonder, det görs aldrig förrän dom pajjat.

Hmmm är det så!?
Ja då blir det plan A dådå.

Får fråga på VW om jag får en utskrift av felkoden då alla här på orten har ikke VAG-Com.