handdator

Visa fullständig version : Förslag på 6,5" högtalare till dörrarna ?



2stroke
2012-03-29, 21:17
Skall byta ut de fjärilstunna 5,25" orginal högtalarna i papper
till 6,5" utav eftermarknads typ istället.

Har redan skaffat adapter ringar så att ingen åverkan behöver göras på dörrsidorna.
Högtalarna kommer att drivas utav stereons egen förstärkare.

Vad tänka på ??
Förslag på vettiga 6,5" högtalare som kostar runt 1000:- /par ??

Haugeman
2012-03-30, 01:18
skall du lägga såpass på högtalare bör du satsa på ett steg att driva dom med annars kommer det troligen att låta crap i alla fall. dyrare element är oftast mera tungdrivna och kräver mer effekt än dom 15-20 w en bilstereo krämar ur sig, och ja jag vet att dom flesta bilstereo e märkta 40-50 w men detta e peakwatt och inte kontinuerlig effekt.

har du stereo med linjeutgång för förstärkare? om inte så hadde jag satsat på ett par lite billigare element och dämpning runt högtalaren.

Kan återkomma till dig i morgon med ett par bra paket med högtalare, stärkare och dynamat till dämpning runt högtalarna så lär du få bra ljud i bilen med enkla medel.



Skickat från min Äppelmosare

2stroke
2012-03-30, 14:57
Har du stereo med linjeutgång för förstärkare ?
Om inte så hade jag satsat på ett par lite billigare element och dämpning runt högtalaren.

Kan återkomma till dig i morgon med ett par bra paket med högtalare, förstärkare och dynamat
till dämpning runt högtalarna så lär du få bra ljud i bilen med enkla medel.
Vet faktiskt inte om stereon har lågnivå utgång eller inte.
Jag har inte bilen här i närheten för tillfället så jag kan heller inte kolla detta just nu.

Vore väldigt schysst om du ville lotsa en ljud novis inom detta område
så att man inte går på några minor ! :o)

TACK så länge !

Haugeman
2012-03-30, 14:59
Du har PM

mrpete
2012-03-30, 16:42
Utan att ta hänsyn till vad du kommer att driva dem med..

Jag har själv ett 6,5" kit av märket alpine och modell SPG-17CS, dock får man ju tänka på att det är kit, och inga koaxialer, vilket jag tycker är att föredra, speciellt om man lägger över 1000-lappen på framhögtalare.

De tycker jag spelar riktigt bra med ett lite mindre slutsteg på 2x150wrms

Exelon
2012-03-30, 16:51
Utan att ta hänsyn till vad du kommer att driva dem med..

Jag har själv ett 6,5" kit av märket alpine och modell SPG-17CS, dock får man ju tänka på att det är kit, och inga koaxialer, vilket jag tycker är att föredra, speciellt om man lägger över 1000-lappen på framhögtalare.

De tycker jag spelar riktigt bra med ett lite mindre slutsteg på 2x150wrms

Håller med helt klart, för den budgeten så ska man köra med diskanter/mellanregistret var för sig.
Sen för den budgeten så Alpine, Rockford Fosgate eller dyrare serier av Dls. Körde förut med Apline Sps serien bra och välljudande och även gamla RF Power serien. vet inte vart power serien ligger i för pris numera.

2stroke
2012-03-31, 11:15
Utan att ta hänsyn till vad du kommer att driva dem med..

Jag har själv ett 6,5" kit , dock får man ju tänka på att det är kit,
och inga koaxialer, vilket jag tycker är att föredra


Håller med helt klart, man ska köra med diskanter/mellanregistret var för sig.
Joo, sk. "KIT-system" är väl det som gäller då alla 4 dörrsidorna redan ifrån fabrik
har lösa diskanter uppe under fönster kanten.
Så joo, jag tror nog att det blir så igen.
Ett par bra/hyffsade 6,5" element ett par små passiva delningsfilter
och diskanter borde ju göra så att det låter bättre än Orginal.

Tips / Råd / Förslag ??

Haugeman
2012-03-31, 12:33
Dom paket du fick pris på av mig var mest på koaxialer då det var det jag trodde du skulle ha. skicka mig en mail på henrik@nordbydigital.se så skall jag kolla lite på kit system med.

MVH
Henrik