handdator

Visa fullständig version : Lampan till airbagen lyser ej vid start=2:a på besiktningen.



BNZ
2012-03-28, 22:27
Besiktigade min pendlar bil igår som är en VW caddy tdi från -97. Fick veta att lampan för airbag inte lyste när man startade bilen,vilket det tydligen var lag på att den skulle göra,sedan februari iår. Så det blev naturligtvis en två.

Nu till min fråga. Kan man byta ratt till en utan airbag och på det viset släcka tvåan?
Har ingen lusta att lägganer pengar på den då den bara ska hållas vid liv så länge det går.

VWGolIV
2012-03-28, 22:39
Kanske bara är så att nån har kopplat ur lampan?!?

BNZ
2012-03-28, 22:52
njaa....att denna någon skulle då ha brutit sig in i min bil o kopplatur lampan till airbagen är föga troligt. Jag har trots allt ägt bilen i tio år och den har fungerat tidigare. Kan ioförsig ara så att lampan har gått.
Men hursomhelst min fråga kvarstår. Får man byta ratt till en utan airbag?

T-mek
2012-03-28, 23:07
Nej man kan inte byta ratten, inte om man ska följa lagen. Är bilen utrustad med airbag från början så skall den finnas där.
Ungefär som att om man får en tvåa på trasigt bilbälte, så plockar man bort bältet och kör och besiktigar... Skulle inte tro det. :-)

Däremot inte sagt att någon halvsovande besiktningsman inte skulle kunna gäspa sig förbi att där egentligen ska finnas en airbag...

BNZ
2012-03-28, 23:28
Men hur ska man kunna veta att bilen orginal är utrustad med airbag? Det står juh knappast i regbeviset. Säg att man skulle vilja montera en sportratt. Är detta då olagligt? Tveksam...
Det tillverkas juh än idag bilar utan airbag på förarsidan och det tillverkades garanterat bilar 1997 utan airbag. Jag menar man behöver juh t.ex: inte ha säkerhetsbälten bak på bilar tillverkade före årtalet då lagen om det kom.
Finns det överhuvudtaget en lag om att man måste ha airbag på förarsidan? Airbags få passagerarsidan får juh kopplasur.
Om det finns en lag om arbags på förarsidan så innebär juh det i sådant fall att alla bilar som inte har airbag måste få en sådan installerad. Tycker att detta är väldigt diffust.

BNZ
2012-03-29, 23:09
ingen som kan lite fakta om detta istället för att vi sitter här o gissar?

Manny
2012-03-29, 23:42
Vad har du för felkoder?

skickat från min mobiltelefon.

VWGolIV
2012-03-30, 09:10
Är bilen helbilsgodkänd om ex min Golf IV från 1999 så får man inte koppla bort airbagen, så att systemet slutar o fungera (lampa lyser eller inte lyser alls)

När man ex tar bort passagerarairbagen så kopplas ju ett motstånd på kabeln, då funkar lampan precis som den skall.
Du skulle kunna göra lika dant till ratten, i med en sportratt, på med ett motstånd så går den garanterat igenom (om lampan blinkar till vid uppstart),

Men först måste du ta reda på varför lampan inte lyser alls.

J.L
2012-03-30, 09:31
Är det inte lättast att byta en glödlampa... Eller missar jag något?

BNZ
2012-03-30, 23:04
Ok....då får det bli ett motstånd. Har kollat varför airbagen inte fungerar och det beror på ett fel på själva "svirveln" som sitter under ratten. Lampan lyser ej pga att kontakten är urdragen....löder dit ett motstånd imorrn. Tack ändå då.

ovredsson84
2012-03-31, 04:08
Ok....då får det bli ett motstånd. Har kollat varför airbagen inte fungerar och det beror på ett fel på själva "svirveln" som sitter under ratten. Lampan lyser ej pga att kontakten är urdragen....löder dit ett motstånd imorrn. Tack ändå då.

Så kan man ju oxå göra men varför inte bara koppla ihop det i stället?

Henrik.M
2012-03-31, 08:21
Men hur ska man kunna veta att bilen orginal är utrustad med airbag?

PR nr är ett sätt , typgodkännande koder är ett annat (bilprovningen) , läsa klisterlappen som sitter på B-stolpen är ett tredje. =)