handdator

Visa fullständig version : Vanligt med rost vid regplåtsbelysningen på passat 06-?



megasiken
2012-03-27, 11:14
Hej!

Har en passat 2,0tfsi 2006:a som gått 9600 mil.

Märkte igår att det börjat bubbla lite kring regplåtsbelysningen på bakluckan. Är detta vanligt? Bökigt att fixa på lackfirma? Tänkte det är väl lika bra att göra nåt åt det innan det sprider sig "ut" på luckan så det syns?

Nån som varit med om samma sak?

magnusT
2012-03-27, 12:25
Kolla med vag så det inte är något som går på garanti.
Har haft en golf -99 och en passat -02 som fått nya bakluckor på garanti.

megasiken
2012-03-27, 13:15
Kolla med vag så det inte är något som går på garanti.
Har haft en golf -99 och en passat -02 som fått nya bakluckor på garanti.

Hur gamla va bilarna när du fick det på garantin då? Va det genomrostat eller bara bubblor?

magnusT
2012-03-27, 13:32
Golfen var 5 år sedan och passaten 3 tror jag.
På golfen hade det börjat rosta i plåt omvikningen i nedre kanten av bakluckan.
Passaten var det rost runt skyltbelysningen. Inte genomrostat på någon av dom.

megasiken
2012-03-27, 13:38
Golfen var 5 år sedan och passaten 3 tror jag.
På golfen hade det börjat rosta i plåt omvikningen i nedre kanten av bakluckan.
Passaten var det rost runt skyltbelysningen. Inte genomrostat på någon av dom.

Ok. Kanske får kolla om det är nåt dem tar på garantin då. Värt ett försök. Bilen är ju iofs ca 6 år nu. Vet att dem brukar vara riktigt tjuriga ibland.

Amazonas
2012-03-27, 21:28
Tyvärr väldigt vanligt med rost på Passat 3C karossen verkar det som. Flertalet medlemmar på Passat klubbens forum (vwpc.se) som drabbats av rost och galvblåsor på denna modell. En del på så pass nya som 09/10... De flesta verkar dock få igenom det på garantin.

megasiken
2012-03-28, 10:07
Tyvärr väldigt vanligt med rost på Passat 3C karossen verkar det som. Flertalet medlemmar på Passat klubbens forum (vwpc.se) som drabbats av rost och galvblåsor på denna modell. En del på så pass nya som 09/10... De flesta verkar dock få igenom det på garantin.

Även fast dem är typ som min 06a i ålder?
Kanske ska åka förbi då och se vad dem säger...

megasiken
2012-03-28, 14:31
Ringde lokala vw-handlaren nu och pratade med deras plåtverkstad. Fick tid nästa vecka på onsdag då dem ska kolla på det. Får väl se vad dem säger.

Inte jätte hoppfull direkt. Men värt att försök :)

Återkommer med vad dem har att säga.

Amazonas
2012-03-28, 19:56
Finns de som fått helt nya bakluckor även på 06:or, så visst kan det gå igenom om bilen är välskött och har en servicehistorik som går att följa.

Golfbjörnen
2012-03-28, 23:51
Finns de som fått helt nya bakluckor även på 06:or, så visst kan det gå igenom om bilen är välskött och har en servicehistorik som går att följa.

Jag har en 07'a V6 FSI 4M. (tillverkad Sept 06') som gått 9800 mil.
Vid ungefär 8000 mil upptäckte (frugan faktiskt) att bakluckan (runt skyltbelysning) var EXAKT som megasiken beskriver.
Jag drog till min aukt VW-verkstad och visade upp i samband med ett annat servicebesök, och de tog foton och grejjade och hörde med VW och sin plåt-partnerfirma.
Detta går inte att laga, det blir aldrig bra och kommer att börja krypa igen. Man kan inte få till rostlagningen och lacken bra igen på det där stället. Det är ny lucka som gäller.
Jag fick en tid på plåtverkstan och VW Tyskland skickade upp en plåtren ny lucka som behandlades och lackades och monterades. På garanti. De hade bilen i ca 2 veckor.
Jag noterade efteråt att VW omkonstruerat skyltbelysningen, den ser inte likadan ut (bättre nu) än den var original på min bil.

/Gb.