handdator

Visa fullständig version : knackreglering



dorian
2012-03-27, 10:53
Knackreglering på 1.8t motorkod bfb.
Hur funkar det? Reglerar den hela tiden?
Kopplade upp min bil och det visa 0 på tomgång. När man gasade lite så visa dom 0.25 nånting.
Är det normalt? Motorn är chippadUppstår det små knackningar hela tiden som sensorerna känner av och reglerar?

Sn00k
2012-03-27, 13:16
svar ja.. men du bör nog titta på tänd-korrigeringen istället för knacksensorernas värden.. block 020, så ser du direkt hur många grader den korrigerar.. dock inte varför.

bla knacksensorerna är med hela tiden och korrigerar varje cylinder oberoende av dom andra.. men med ett riktigt chip ska du inte se mycket korrigering.. 0 till max 6 grader.. dom flesta chip man köper i sverige är tysk-chip och gjorda för 98-oktanig soppa, något som kanske inte försäljarna alltid nämner.. det är INTE bra för varken motorn eller prestandan att gå på hög reglering hela tiden, även om det funkar att åka med.

ecun reglerar förövrigt långt innan en farlig knackning uppstår.

Sjove
2012-03-27, 13:37
svar ja.. men du bör nog titta på tänd-korrigeringen istället för knacksensorernas värden.. block 020, så ser du direkt hur många grader den korrigerar.. dock inte varför.

bla knacksensorerna är med hela tiden och korrigerar varje cylinder oberoende av dom andra.. men med ett riktigt chip ska du inte se mycket korrigering.. 0 till max 6 grader.. dom flesta chip man köper i sverige är tysk-chip och gjorda för 98-oktanig soppa, något som kanske inte försäljarna alltid nämner.. det är INTE bra för varken motorn eller prestandan att gå på hög reglering hela tiden, även om det funkar att åka med.

ecun reglerar förövrigt långt innan en farlig knackning uppstår.

Lånar tråden lite :)
Snook: Gäller det även G60 PG motorerna???
/Daniel

Sn00k
2012-03-27, 14:30
nja, den använder ett helt annat system.. det var TÄNKT att digifant 1:an skulle få cylinder-individuell reglering, men jag har aldrig sett det i koden på nån europeisk box.. men det är möjligt att det finns en programvara för det.

G60 är lite mer spikar eller inte spikar.. å spikar det på en cylinder så slår den tillbaka tändningen på samtliga, enligt en map.. olika beroende på vilket varvtal det hände vid.. även återhämtningstiden har en egen map med olika tider.. finns inget sätt att logga på en digifant.. 20vn är 10000ggr mer sofistikerad på alla sätt å vis.

g60 knacksensorn är dock ganska känslig för motorskrammel.. och reglerar även denna innan nån farlig spikning händer.. den är nästan lite FÖR känslig å saknar filter-elektronik.. så ibland brukar man sätta en distans på 15-30mm i aluminium innanför denna.. för att "filtrera/dämpa" signalen något vid höga effektuttag.

dorian
2012-03-27, 23:15
svar ja.. men du bör nog titta på tänd-korrigeringen istället för knacksensorernas värden.. block 020, så ser du direkt hur många grader den korrigerar.. dock inte varför.

bla knacksensorerna är med hela tiden och korrigerar varje cylinder oberoende av dom andra.. men med ett riktigt chip ska du inte se mycket korrigering.. 0 till max 6 grader.. dom flesta chip man köper i sverige är tysk-chip och gjorda för 98-oktanig soppa, något som kanske inte försäljarna alltid nämner.. det är INTE bra för varken motorn eller prestandan att gå på hög reglering hela tiden, även om det funkar att åka med.

ecun reglerar förövrigt långt innan en farlig knackning uppstår.

Jag kör bara på 98 oktan, gjorde det innan Chippet med.
Menar du tändläget? Den hoppar allt från 10 till 40 och fram och tillbaka medans jag kör, det ska den väl göra har jag för mig. Chippet är tysk från tmc.
Bilen går bra asså de inga fel på den. Gillar bara att kolla vad som händer i motorn medans Man kör. På tomgång så reglerade knackregleringen inget allt va noll. Man kunde se att de hände nått när man varvade lite. De rätt spännande att titta på sånt fast jag inte förstår allt:-)

Sn00k
2012-03-28, 01:50
nej, inte tändläget, detta skall givetvis följa tändkurvan upp å ner..

..men om du tittar på block 020 som sagt, så ser du korrigeringen i tändläget, individuellt per cylinder..
dvs om 4:ans är känsligare för knackningar så kommer den att dra av flera grader tändning för denna än för exempelvis 2:ans som inte är lika känslig.. så logga block 020 så får du upp 4st kolumner angivna i "CF" (correction factor), dessa anger i grader hur mycket den drar av för varje cylinder.

dorian
2012-03-28, 21:45
nej, inte tändläget, detta skall givetvis följa tändkurvan upp å ner..

..men om du tittar på block 020 som sagt, så ser du korrigeringen i tändläget, individuellt per cylinder..
dvs om 4:ans är känsligare för knackningar så kommer den att dra av flera grader tändning för denna än för exempelvis 2:ans som inte är lika känslig.. så logga block 020 så får du upp 4st kolumner angivna i "CF" (correction factor), dessa anger i grader hur mycket den drar av för varje cylinder.

Det ska jag göra imorgon så får vi se hur det ser ut.
Ska nog åka ut till Tjörn och prata med tysken angående mjukvaran som jag fick i bilen, den har varit lite skum igår och idag. Det känns som att den går som den gjorde innan optimeringen av mjukvaran, han får koppla upp sig och kolla om allt ser bra ut. Ibland så känns det som din va helt orginal. Det kanske har att göra med vädret el att ic är för liten helt enkelt. I vintras när jag fick den chippad så gick den mycket bättre känns det som.
Den har varit törstig dom sista dagarna också. Inga felkoder alls och inga ryckningar el nått liknade utan bara det att den känns helt orginal vissa gånger