handdator

Visa fullständig version : Dålig smörjning Golf 3 1.8 ADZ



sideburn
2012-03-25, 10:41
Är så sjukt frustrerad över detta, Köpte förra hösten en golf 3 med 28000 mil på mätarn, den hade många problem men det absolut jobbigaste var att den sjönk i oljetryck hela förbannade tiden och efter byte av oljetrycksgivarna så blev det faktiskt bättre, den kunde varna nån gång på långfärd eller liknande om man legat på motorväg en längre stund o sen svängde av, så jag beslutade mig för att byta oljepump för att vara på den säkra sidan..

När jag bytt oljepump så var allt frid o fröjd ett tag mer eller mindre hela vintern, vet inte om det kan berott på att oljan varit lite segare då men nu i januari så började den ticka något helt frenetiskt, dock väldigt sporadiskt och så fort man gasade så verkade tryckarna fyllas med olja, jag visste om att motorn varit lite koksig så jag bytte tryckarna mot bättre begagnade jag hade liggandes och det fungerade som sagt ett tag det med,

efter några veckor uppdagades samma problem, bytte då tryckarna igen från en fungerande topp ja hade liggandes, såg även till att blåsa ur tryckarna ordentligt o blåste även igenom oljekanalerna i toppen i hopp om att någon eventuell skit skulle lossna, vid första uppstart lät det jättefint och oljetryckslampan blinkade till i samband med att dom oljefylldes så då vet man ju att den skiten funkar, men lik förbannat kommer tickandet sporadiskt och jättehögt på tomgång, bilen har hela tiden varit tvungen att va i rullning så har inte planerat ett eventuellt motor/toppbyte förräns nu då jag får ut min andra bil...

Rent generellt känns det ju som att ett toppbyte bör räcka och att problemet ligger någonstans där gällande smörjningen? eller tror ni något annat? Dela gärna med er av era erfarenheter..

// Patrik

VWGolIV
2012-03-25, 13:32
Har du prövat med någon annan olja i motorn ?

sideburn
2012-03-25, 14:03
Nej det har jag faktiskt inte, testat lite olika filter o nu sitter ett originalfilter på, skulle du rekommendera en lite tjockare olja då?

Edit: kör biltemas 10w-40

// Patrik

boster
2012-03-25, 20:48
prova att köra en CRC invändig motortvätt och byt olja och filter och de finns medel för hydrallyftare de kan funka . Men nya lyftare är inte så dyrt ca: 38€ för 8st = ca: 340skr ink frakt kolla på ebay.de http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=golf+3+1%2C8+Hydrost%C3%B6%C3%9Fel&_sacat=63318&_dmpt=DE_Autoteile&_odkw=golf+3&_osacat=63318&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

sideburn
2012-03-26, 07:35
Har ju stoppat i 2 uppsättningar tryckare som har fungerat klanderfritt i andra motorer, så då lägger jag hellre det arbetet på att slänga dit en ny topp,

Men en invändig motortvätt kanske man skulle ge sig på, o sen eventuellt slänga i en tjockare olja

// Patrik

Henke
2012-03-26, 19:32
Har du mätt oljetrycket?

sideburn
2012-03-26, 20:09
Har ej mätt oljetrycket men med tanke på hur känslig den var innan jag bytt pumpen så har den garanterat normalt oljetryck nu, Tömde idag motorn på 200 mil gammal (såg fin ut) 10w-40 olja och hällde i 20w-50 och ikväll har hon varit tyst som en mus, det har dock varit väldigt sporadiskt innan med endel bra dagar så vi får se!

Återkommer

// Patrik