handdator

Visa fullständig version : Montera extra alarm tuta inne i kupen?



Åkesson
2012-03-23, 16:40
Som många av er känner till så har min golf råkat ut för inbrott. Trots att larmet gick så har tjuven montera bort ratten och växel knoppen så därför har jag lite planer på att montera en extra alarmtuta som är inne i kupen, vad tror in om det?

Jag har hittat en tuta som ger 139dB vid 0 meter och 115 db vid 2 meter
http://www.berup.com/berup%20test2be5.html

VWGolIV
2012-03-23, 16:53
Jag har gjort det på en bil, man kan säga att man blir väldigt överraskad när larmet tjuter rakt upp i huvudet på en.
Inte helt lätt att koncentrera sig på jobbet då.

Bara skarva på från den andre ute i bilens motorutrymme och dra in.

Varför inte 2 st inne i bilen?

Sweeper
2012-03-23, 16:59
Har de hörselkåpor eller pluggar så hjälper det inget. Tycker att hela bilen ska skaka så de inte kan göra något haha.

VWGolIV
2012-03-23, 17:25
Fast nu brukar inte en tjuv ha det eftersom dom vill höra om där kommer någon.

Janne.M
2012-03-23, 19:17
115 dB är helt klar skadligt för hörseln, men inget kul om larmet råkar gå av för dig själv/flickvän etc... Tinnitus och bullerskada är inte skoj, tro mig jag vet.

Ska du ha "spräckta trumhinnor" på förövaren krävs det mer dB uppåt +150 dB.

+10dB är en upplevd fördubbling av volymen

Var väl nån saab-ägare som monterat siren i nackstödet och åkte på vållande av kroppsskada på inbrottstjuven, saftiga böter... Massa år sen iofs. Tjuven har mer rättigheter än offret :(

Åkesson
2012-03-23, 19:22
jag är väl medveten om att jag kan bli åtalad för misshandel men då får ju tjuven anmäla mig först.....

Janne.M
2012-03-23, 19:29
Jag skulle montera en extra brytare på gömd plats, som kopplar bort sirenen inne i bilen, om man tex lånar ut den eller så.

Åkesson
2012-03-23, 19:42
det låter som en bra ide

berlands
2012-03-25, 13:41
det låter som en bra ide

Hehe, sirén i kupén är en bra idé. (under förutsättning att den inte bränner av när man själv sitter där förstås).
Hade en Volvo Amazon för en herrans massa år sedan, och blev trött på att det ständigt blev inbrott och att de t.o.m. snodde riktigt dåliga bilstereros från Biltema och sånt. Var säkert samma pucko som gav sig på bilen gång efter gång.

Så jag byggde ett eget alarm med en hemlig avaktiveringsknapp, samt sirén i kupén.
Lade dessutom in en fördröjning, så larmet gick inte direkt. Allt var tyst och lugnt i början, lagom tills de hade börjat sätta sig ner och börjat meka och bryta i stereon. Då gick larmet, och sirénen satt precis under instrumentbrädan i öronhöjd om man meckar nere vid stereon.

En natt vaknade jag av att det började tuta som f-n, och sen hörde man någon som i vild panik rusade förbi fönstret utanför sovrummet.
Tjuven blev nog ganska överraskad, och fick med största sannolikhet rusa raka vägen hem och byta kallingar, skulle jag tro. :)

Amazonen fick vara ifred sedan efter den incidenten.

/Berlands

Sweeper
2012-03-26, 00:42
Hahahha, klockren!

Åkesson
2012-03-26, 16:37
då var den tutan beställd, jag kommer att lägga upp en jämförelse här med den vanliga tutan när den sitter på plats

Wolfen
2012-03-28, 11:14
när du redan håller på med sånt där, kan du inte fixa så att airbag öppnas när han börjar pilla på stereon:)

J.L
2012-03-28, 13:14
... Och en extra spridare med bränsle i kupén!

Skämt åsido... Jag tror iaf inte du kommer få användning av tutan, men får du det kan det bli rättslig sak av det hela, misshandel eller grov misshandel beroende på dB och skador.

samuel2
2012-03-29, 18:48
Beställde du hornet enligt första länken?

Mitt larm gick på av misstag nyligen och jag förstår verkligen att du monterar in något som i alla fall hörs. Jag trodde först att det var ett billarm på någon angränsande parkering som gått igång men insåg efter ett tag att det var min bil. SÅ lågt ljud är det i original larm.

Får hornet du beställt plats på original placeringen av larm tutan? Jag funderar på att ersätta denna med kraftigare variant istället för inne i kupén då min bil står parkerad precis utanför hyreshuset och det är bra om folk vaknar av larmet i alla fall så tjuvarna sticker iväg.

Åkesson
2012-03-29, 19:30
Japp det gjorde jag, kom på 2 dagar. Nu väntar jag bara på att bilen skall komma från lack så jag kan montera den.
Jag vet inte i nuläget exakt var jag skall plasera den

samuel2
2012-03-29, 20:21
Japp det gjorde jag, kom på 2 dagar. Nu väntar jag bara på att bilen skall komma från lack så jag kan montera den.
Jag vet inte i nuläget exakt var jag skall plasera den

Det hade varit guld värt om du kan skicka en kort beskrivning om vart du hittat lämplig placering etc. (skicka gärna som privat meddelande)...

Åkesson
2012-03-29, 21:04
Det hade varit guld värt om du kan skicka en kort beskrivning om vart du hittat lämplig placering etc. (skicka gärna som privat meddelande)...

skall jag göra, det kan dock dröja någon vecka beroende på när jag får tillbaks bilen

Haugeman
2012-03-30, 01:23
... Och en extra spridare med bränsle i kupén!

Skämt åsido... Jag tror iaf inte du kommer få användning av tutan, men får du det kan det bli rättslig sak av det hela, misshandel eller grov misshandel beroende på dB och skador.

Jag skulle vilja sen den anmälan.

"ja altsså, jag var i full fart med att sno snubbens schyssta radio va. när jag som bäst håller på att riva ur radion ur bilen efter att jag smashat rutan va så borjar det fan tuta i bilhelvetet va och jag fick värsta ringet i lurarna va. "

kan dom inte hålla fingrarna i styr får dom skylla sig själv. kör på det blir nog kanon.

Skickat från min Äppelmosare

J.L
2012-03-30, 07:55
Massuppfitta mig inte, jag tycker idén är kanon!
Tyvärr är det inte jag som bestämmer lagar och regler.

För några år sedan blev en tant dömd när hon vaknade av inbrott och slog mannen i huvudet med en stekpanna.

Jag tycker själv det låter dumt,
Kör på säger jag!

g-man
2012-03-30, 10:07
sätt en varningslapp på framrutorna om att det sitter en invändigt monterad siren i bilen så har du iaf varnat dom om att det sitter en siren i bilen.

Åkesson
2012-03-30, 16:24
Som jag ser det så krossar man rutan och larmet går så har man ju chansen att dra där ifrån för man märker att det låter väldigt högt, sticker men ändå in huvet 40 cm från 139 Db så får man skylla sig själv. Skulle jag nu bli anmäld för misshandel så får jag ta det då. Man får ju i alla fall reda på vem som gjorde det då.

Wolfen
2012-03-31, 09:04
sätt en varningslapp på framrutorna om att det sitter en invändigt monterad siren i bilen så har du iaf varnat dom om att det sitter en siren i bilen.

Haha grymt bra idé:D