handdator

Visa fullständig version : nerslag på bromsverkan bak polo -97



osseg
2012-03-22, 20:50
Har en polo som på de senaste två besiktningarna har fått nerslag på bromsarna bak. Hur detta har åtgärdats har jag ingen aning om men det har inte byts några trummor ialf. som jag ser av mängden rost på dom. Jag ägde inte bilen då och har inte möjlighet att fråga förra ägaren.

Nu ska jag besiktiga snart igen och är då lite orolig för att man ska anmärka på detta igen. Om jag byter bara broms trummorna själv kommer detta att räcka för att förbättra bromseffekten märkbart? Eller behöver jag byta bromsbackar och allt?

tacksam för tips!

J.L
2012-03-22, 21:28
Jag hade bytt allt när det ändå är isär.

Du kan behöva byta lager när du byter trumma, osäker på polon, men de flesta vw har lagerbanorna pressade i trumman.

osseg
2012-03-22, 21:38
ok, ja jag har sätt att vissa trummor säljs med lager andra utan har inte kollat upp vilken trumma jag har ännu. Trodde att jag skulle komma undan med bara trumma tycker att det värkar lite små bökit att byta backarna och alla fjädrar. Men tack för din åsikt.

Janne.M
2012-03-22, 22:25
Det ser bökigt ut men med lite tålamod och en mejsel ;) går det ändå ganska snabbt.

Mr dOhC
2012-03-22, 22:46
Skaffa dig en rep handbok om du känner dig osäker. Bromsar är inget man ska skruva med om man inte vet vad man gör !

Du tar av trumman på bägge sidor, blås rent med tryckluft eller gör rent på annat lämpligt sätt. Ta sen kort på hur backarna med fjädrar m.m sitter.

Sen plockar du bara isär en sida i taget, då kan du alltid kolla på den andra sidan hur det ska sitta och/eller fotot du tagit !

Kolla även status på bromsvätskecylidern som sitter på insidan på varje sida. Läcker den kan det komma vätska på trumman/backarna som gör att dom tar dåligt.

Lycka till !